• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (Lis)
    Anonym (M) skrev 2023-08-15 13:12:58 följande:
    Så håll dig till det då. Diskutera vad lagen säger.
    Läge att klistra in den här igen då från socialstyrelsens handbok...

    Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex.
    ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en
    bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan
    skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas
    innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-15 13:13:55 följande:
    Brukar socialen använda sig av flaskpost när de skickar brev/handlingar? 

    Om inte så hör faktiskt inte flaskpost-diskutionen till temat i tråden. 
    Vad jag tror att socialen brukar göra har inget att göra med vad som står i lagboken.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-15 13:30:49 följande:
    Läge att klistra in den här igen då från socialstyrelsens handbok...

    Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex.
    ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en
    bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan
    skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas
    innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."
    Till exempel ja. Det står inte att man måste välja något av de.
  • Anonym (Ordentlig mamma)

    Läser man vad som står i socialtjänstlagen så framgår det att det råder sekretess. Personliga förhållanden ska inte spridas till utomstående. Den enskildas integritet ska skyddas. Det står uttryckligen att det råder tystnadsplikt.

    Det säger sig självt att om man då sänder med vanlig post, flaskpost etc. Så finns en betydande risk att kommunikationen hamnar hos utomstående. Därmed sker ett lagbrott. Denna slutsats finns det många som drar, däribland JO. 

    Sedan att det inte nämns explicit i lagen att det skulle vara förbjudet att sända med flaskpost, eller vanlig snigelpost är en helt annat sak. Det står inte att det är förbjudet att slå någon med ett baseball trä heller. Det är resultatet som kan följa av handligen som är olaglig. Nämligen misshandel eller dråp. Det är precis så man ska läsa socialtjänstlagen också. 

  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-15 14:43:36 följande:

    Läser man vad som står i socialtjänstlagen så framgår det att det råder sekretess. Personliga förhållanden ska inte spridas till utomstående. Den enskildas integritet ska skyddas. Det står uttryckligen att det råder tystnadsplikt.

    Det säger sig självt att om man då sänder med vanlig post, flaskpost etc. Så finns en betydande risk att kommunikationen hamnar hos utomstående. Därmed sker ett lagbrott. Denna slutsats finns det många som drar, däribland JO. 

    Sedan att det inte nämns explicit i lagen att det skulle vara förbjudet att sända med flaskpost, eller vanlig snigelpost är en helt annat sak. Det står inte att det är förbjudet att slå någon med ett baseball trä heller. Det är resultatet som kan följa av handligen som är olaglig. Nämligen misshandel eller dråp. Det är precis så man ska läsa socialtjänstlagen också. 


     


    "Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."

  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-15 15:04:47 följande:

     


    "Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."


    Vems åsikter är det där? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-15 15:23:24 följande:
    Vems åsikter är det där? 
    Det står i socialstyrelsens handbok. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-15 15:04:47 följande:

     


    "Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex. ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."


    Tar man då inte den hänsyn så gör man väl fel bedömning då. Socialarbetare kan göra fel bedömning. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-08-15 15:54:45 följande:
    Det står i socialstyrelsens handbok. 
    Jaha, men vem står för åsikterna? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-15 18:03:05 följande:
    Jaha, men vem står för åsikterna? 
    Det står skrivet i socialtjänsten handbok. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?