• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (K)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-27 10:20:17 följande:
    Bullshit! Det ses inte som något hot. De använder ju för sjutton själva personnummer i kommunikation.

    Sekretessbelagda handlingar ska gå med säker post med uttagsbevis och verifiering av mottagare. 
    Det har gått ett halvår och du har fortfarande inte fattat hur de här sakerna fungerar....

    Att använda ditt personnummer i socialtjänstens ärenden är ett krav för att man ska kunna hålla isär vilken person det berör. Att DU däremot går och letar upp deras privata personuppgifter kan uppfattas som allt från obstinat och motverkande till rent hotfullt, faktiskt. Det är inte DU som avgör hur personen tar det. Det är deras uppfattning som gäller då. Oavsett så skapar du bara onödiga aggressioner i kontakten med socialtjänsten, det förstår du inte fast så många har sagt detta till dig. Jag skriver nu vad som verkar bli 3000:e inlägget, det säger en hel del om dig som person att du fortfarande tjafsar om detta och vägrar ta in vad andra skriver.

    Vanligtvis är det bara utskick av tagna beslut som kommer som rek (och inte ens alltid då heller), övriga handlingar som vanlig post. Om du vill testa sekretessbrott kan du alltid anmäla dem till IVO. Du lär få svårt att komma någonvart iom att socialtjänsten har detta som rutin över hela landet. Om detta skulle bryta mot sekretesslagen skulle de så klart inte ha detta som rutin. Du kan lika gärna hävda att även FK och andra myndigheter bryter mot sekretesslagen om de skickar privat information med brev.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (K) skrev 2023-08-27 10:43:41 följande:
    Det har gått ett halvår och du har fortfarande inte fattat hur de här sakerna fungerar....

    Att använda ditt personnummer i socialtjänstens ärenden är ett krav för att man ska kunna hålla isär vilken person det berör. Att DU däremot går och letar upp deras privata personuppgifter kan uppfattas som allt från obstinat och motverkande till rent hotfullt, faktiskt. Det är inte DU som avgör hur personen tar det. Det är deras uppfattning som gäller då. Oavsett så skapar du bara onödiga aggressioner i kontakten med socialtjänsten, det förstår du inte fast så många har sagt detta till dig. Jag skriver nu vad som verkar bli 3000:e inlägget, det säger en hel del om dig som person att du fortfarande tjafsar om detta och vägrar ta in vad andra skriver.

    Vanligtvis är det bara utskick av tagna beslut som kommer som rek (och inte ens alltid då heller), övriga handlingar som vanlig post. Om du vill testa sekretessbrott kan du alltid anmäla dem till IVO. Du lär få svårt att komma någonvart iom att socialtjänsten har detta som rutin över hela landet. Om detta skulle bryta mot sekretesslagen skulle de så klart inte ha detta som rutin. Du kan lika gärna hävda att även FK och andra myndigheter bryter mot sekretesslagen om de skickar privat information med brev.
    Det spelar ingen roll vad du tycker. Personnummer är offentliga och inte hemliga. De används bland annat för att ange vem man kommunicerar med. 

    Information till enskild och sekretessbelsgda handlingar är inte samma sak. Det är skillnad på ett kontoutdrag och en socialtjänstutredning. JO har redan meddelat att vanlig post är olämpligt. Så vad en ytterligare anmälan dit ska syfta till vet inte jag. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-27 11:10:19 följande:
    Om flaskpost kan person adresseras (värnar om sekretessen) så att den når mottagen inom rimlig tid (några dagar) så är det helt ok att använda med flaskpost som lämplig metod. 

    Och nej, jag inte helt friställd från arbetsmarknaden. Så där hade du fel igen, som du brukar ha... 

    Fokusera på dina barn istället så slipper du att bli anmäld flera gånger. 

    Spelar ingen roll att personnummer är offentliga. Det kan (inte måste och inte alltid, men kan) ses som hot att leta ipp en tjänsteman personnummer och använda den i kommunikation, ex i kommunikation med socialsekreterare. Du måste förstå att det är stor skillnad på dig som privatperson där de använder ditt personnummer för att skilja dina handlingar från andras mot att du använder deras personnummer i ett ärende där de är där i egenskap av tjänsteman och inte privatperson. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-27 11:10:19 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tycker. Personnummer är offentliga och inte hemliga. De används bland annat för att ange vem man kommunicerar med. 

    Information till enskild och sekretessbelsgda handlingar är inte samma sak. Det är skillnad på ett kontoutdrag och en socialtjänstutredning. JO har redan meddelat att vanlig post är olämpligt. Så vad en ytterligare anmälan dit ska syfta till vet inte jag. 
    Nej, det är inte min åsikt som är viktig utan mottagarens. Det finns ingen anledning för dig att använda en socialsekreterares personnummer i kommunikation med socialtjänsten eller myndigheter för överklagan av beslut mm. Det kan definitivt ses som ett aggressivt grepp och du riskerar att ställa dig i dålig dager gentemot de du skriver till. Skyll dig själv, det är ditt liv.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-27 07:15:22 följande:

    Anonym (M): Om flaskpost kan person adresseras (värnar om sekretessen) så att den når mottagen  inom rimlig tid (några dagar) så är det helt ok att använda med flaskpost som lämplig metod. 

    Den kan nämligen  vanlig post och därför det i många fall en lämplig metod. 


    Vart läste att det är godkänt, var frågan. 
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2023-08-27 10:43:41 följande:
    Det har gått ett halvår och du har fortfarande inte fattat hur de här sakerna fungerar....

    Att använda ditt personnummer i socialtjänstens ärenden är ett krav för att man ska kunna hålla isär vilken person det berör. Att DU däremot går och letar upp deras privata personuppgifter kan uppfattas som allt från obstinat och motverkande till rent hotfullt, faktiskt. Det är inte DU som avgör hur personen tar det. Det är deras uppfattning som gäller då. Oavsett så skapar du bara onödiga aggressioner i kontakten med socialtjänsten, det förstår du inte fast så många har sagt detta till dig. Jag skriver nu vad som verkar bli 3000:e inlägget, det säger en hel del om dig som person att du fortfarande tjafsar om detta och vägrar ta in vad andra skriver.

    Vanligtvis är det bara utskick av tagna beslut som kommer som rek (och inte ens alltid då heller), övriga handlingar som vanlig post. Om du vill testa sekretessbrott kan du alltid anmäla dem till IVO. Du lär få svårt att komma någonvart iom att socialtjänsten har detta som rutin över hela landet. Om detta skulle bryta mot sekretesslagen skulle de så klart inte ha detta som rutin. Du kan lika gärna hävda att även FK och andra myndigheter bryter mot sekretesslagen om de skickar privat information med brev.
    Ja, det är upp till dem vad de ser som ett hot, men det kommer aldrig bli några straffrättsliga konsekvenser enbart av att ha uppgett ett personnummer. Det måste till något mer. Man kan ju uppge till polis att man känna sig hotad av precis vad som helst, och göra en anmälan. Det betyder inte att personen kommer bli dömd.
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2023-08-27 12:20:05 följande:
    Ja, det är upp till dem vad de ser som ett hot, men det kommer aldrig bli några straffrättsliga konsekvenser enbart av att ha uppgett ett personnummer. Det måste till något mer. Man kan ju uppge till polis att man känna sig hotad av precis vad som helst, och göra en anmälan. Det betyder inte att personen kommer bli dömd.
    Vem pratar om straff? Konsekvensen blir att ts ses som En Besvärlig Människa och man kan skrika sig blå om att soc ska vara neutrala i sina utredningar men om de har en negativ inställning mot ts fattar väl vem som helst att det kan leda till att de bedömer ts som mindre lämplig än en person som varit trevlig och tillmötesgående. Med tanke på hur ts skriver i tråden är risken stor att de redan ser henne som En Besvärlig Människa.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-27 12:39:03 följande:

    Anonym (M): Läs mitt svar så ser du. 


    Nej du berättade inte alls var han/hon läste vad som är godkänt. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?