• Reclaimyourself

    Hur kan vissa ha så mycket energi?

    Jag syftar på folk som jämt har tusen järn i elden och alltid flera projekt igång samtidigt. 
    Exempelvis:  tar hand om hem, flera barn,  kanske även flera djur, jobbar 2-3 jobb, driver företag och/eller en blogg eller Youtube -kanal etc.
    Detta var bara lite olika extrema exempel.
    Men det finns ju en del människor som verkar ha obegränsat med tid och energi och jag förstår inte hur det går ihop utan att de blir utbrända, drabbas av sjukdom eller psykisk ohälsa etc? (Nu syftar jag alltså inte på alla dem som faktiskt går in i väggen och drabbas av något sådant! Utan på såna som orkar hålla på såhär i flera år och kanske till och med hela livet)

  • Svar på tråden Hur kan vissa ha så mycket energi?
  • Postman
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-19 21:47:26 följande:
    Det är ett val. Man får mer energi av att hålla igång. För varje dag man gör det höjer man sin nivå något. Efter 20-30 år blir det mycket stor skillnad i energi på den som valt att göra mot den som valt att släppa.
    Tveksamt, tror inte att det alltid är ett val. En del har det i sig ändå. En del får det aldrig riktigt trots att de försöker hålla igång. 
  • Postman
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 22:16:23 följande:

    Tycker det var lättare som yngre än som äldre....


    Oja instämmer 
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 22:16:23 följande:

    Tycker det var lättare som yngre än som äldre....


    Håller med.

    I bland så saknar man man det och undra samtidigt; "Vad tog all den energin vägen"?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Räkan77

    Tror det handlar mycket om faktorer som man själv inte kan påverka. De som har mycket energi tror nog att det beror på aktiva val de gör, men jag tror mycket handlar om ens personlighet. Sen kan ju såklart aktiva val påverkas en del. 

  • Reclaimyourself
    Räkan77 skrev 2024-03-20 00:04:36 följande:

    Tror det handlar mycket om faktorer som man själv inte kan påverka. De som har mycket energi tror nog att det beror på aktiva val de gör, men jag tror mycket handlar om ens personlighet. Sen kan ju såklart aktiva val påverkas en del. 


    Så är det när det gäller allt möjligt annat också: folk som har rätt förutsättningar för att få det bra och att lyckas , de klankar väldigt ofta ner på folk som saknar deras förutsättningar och tror att de är så duktiga och bara gör rätt saker. 

    Fast jag menar inte att någon här i tråden klankar ner på någon!! Bara reflekterar över det du skriver, att det går att appricera på många olika situationer
  • Anonym (G)

    Livsstil påverkar energinivå. Både kost och träningsvanor.

  • Reclaimyourself
    Anonym (G) skrev 2024-03-20 00:37:28 följande:

    Livsstil påverkar energinivå. Både kost och träningsvanor.


    Sant! De flesta energiknippen jag har känt eller känner till, varken röker, dricker eller äter onyttigt 
  • Anonym (Lisa)

    Jag undrar också, jag har aldrig haft mycket energi.  Har alltid behövt vila och vara ensam efter skola/jobb. 
    Nu är jag 40+ och har fyra barn som bor hemma (äldsta har flyttat hemifrån),  jag har inte ork eller kraft till mer än de nödvändigaste hushållssysslorna och jobbet.  Jag arbetar halvtid just nu.
    Jag har dessutom add, och har väldigt svårt att komma i gång med saker, som att ta tag i städning och tvätt. 
    Är alltid mer eller mindre trött och kraftlös,  det går inte att sova bort och jag äter bra och har inga brister på näringsämnen.

  • Reclaimyourself
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-20 00:50:07 följande:

    Jag undrar också, jag har aldrig haft mycket energi.  Har alltid behövt vila och vara ensam efter skola/jobb. 
    Nu är jag 40+ och har fyra barn som bor hemma (äldsta har flyttat hemifrån),  jag har inte ork eller kraft till mer än de nödvändigaste hushållssysslorna och jobbet.  Jag arbetar halvtid just nu.
    Jag har dessutom add, och har väldigt svårt att komma i gång med saker, som att ta tag i städning och tvätt. 
    Är alltid mer eller mindre trött och kraftlös,  det går inte att sova bort och jag äter bra och har inga brister på näringsämnen.


    Din trötthet och orkeslöshet har nog mycket med din ADD att göra, det är jättevanligt att vi som har diagnoser som ADD, ADHD, Asperger, autism etc är trötta på ett onaturligt sätt och det hjälper inte att sova eller vila bort! 
    Detta kanske låter som ett hån, men har du provat någon träning eller fysisk aktivitet? Även om det känns helt omöjligt att komma igång med, när man inte ens orkar resa sig från soffan, så blir många med våra diagnoser piggare och orkar mer av regelbunden fysisk träning! Man får ta små små steg och verkligen pina sig i början! Men det är så värt det när man såsmåningom har så mycket mer energi och frenesi att få annat gjort, som tex städning och tvätt. Plötsligt har man dessutom en massa tid som inte fanns innan! 😀 
    Provat meditation? Mindfulness? Andningstekniker?
Svar på tråden Hur kan vissa ha så mycket energi?