• Anonym (Lejon)

    Otrohet, något från savannen?

    Otrohet anses vara det största sveket av dom alla.


    Och där tar det tvärstopp. 
    Jag undrar varför detta alltid är så svart eller vitt, att i just detta finns det ingen gråzon.
    Man sätter direkt skitstövel-stämpeln på och stänger sen allt. Punkt facking slut liksom.
    Jag vill bannemej gå djupare än så.
    Först och främst innan jag brer ut med min syn på allt och mina teorier så SNÄLLA FÖR FAN, jag försvarar ingenting, vill bara för en gångs skull diskutera utanför ovannämnda inställning.
    Så! Man har ju fått lära sig mycket att hjärnan fortfarande i många situationer är kvar på savannen. Det släpps artiklar och går serier på tv mycket om detta. Att utvecklingen gått så snabbt att våra hjärnor inte hunnit anpassa sig. Därför många idag har diagnoser, ångest, stress osv. Allt detta är fakta och förklarar många olika saker, tex varför vissa är morgonpigga och andra kvällsmänniskor, eller varför vi får ett kroppsligt påslag vid stress osv osv..
    Detta bör ju NATURLIGTVIS gälla sexualitet också. 
    Okej. Så när vi levde på savannen betvivlar jag att man levde i tvåsamhet som i dagens samhälle. Man låg nog lite med allt och alla. Det var förmodligen mer djuriskt och helt omoraliskt med sex då. 
    Men ju mer civiliserade människorna blev desto mer behövdes de tyglas. Så religion, äktenskap, tvåsamhet var helt enkelt nödvändigt för att samhället överhuvudtaget skulle fungera. Inte så konstigt egentligen.
    Men varför är det idag så otroligt många som inte trivs i sina tvåsamhets-relationer. Långt ifrån alla är otrogna. Men många tänker tanken, många (nästan alla?) fantiserar om sex med andra.
    Och många är också givetvis otrogna,de kan inte motstå frestelsen. 
    Så. Hur kan detta komma sig att det är så vanligt? 
    Jo, för våra hjärnor är kvar på den fria savannen. Lusten och viljan att vara med någon mer, någon annan,kommer oavsiktligt.
    Sen har man ett val, givetvis, det är inte det jag pratar om här.
    Jag tror att vissa människor (för vi är ju som bekant olika) har svårare att kontrollera denna ur-instinkt, än andra. Precis som vissa hanterar stress och sömn etc olika. 
    Sexuell lust är ett starkt begär, det talar vi aldrig om. Utan det ses bara som ett problem och något fel. Men det går inte att komma ifrån att sexuella begär är starka grejer, precis som hunger eller trötthet.
    Historien är präglad av ofattbar hård syn på sex. Ingen nåd alls.
    Idag är det givetvis friare, iallafall på de flesta ställen. 
    Jag tror inte människan är gjord för att leva i tvåsamhet. Det är något samhället har varit tvungen att skapa för att hålla ordning och reda. 
    Men den starka normen på att två är det enda rätta, tror jag blir så fel för många att det ibland går snett.
    Hade man haft en mer öppen syn på tex öppna förhållanden, en mer tolerant inställning till att människor känner starka lustar mot andra (säger inte att man ska ligga runt, bara att inställning från start kan ändras) så hade kanske otrohet inte varit lika vanligt.
    Att ändra en så stark norm i samhället är givetvis omöjligt. 
    Men tanken är intressant.
    Tex ses ju skilsmässa som det största misslyckandet i livet. Vafan då för? 
    Så mycket onödigt lidande för människor som bara går på sina instinkter och inte kan leva med en och samma person hela livet, för hjärnan är inte gjord för det. Annars hade inte skilsmässor och separationer varit så vanligt.
    Det här är ju djupare än så här, så komplext. 
    Men man vill ju inte behöva skriva en halv roman här..
    Och återigen.. är HELT vansinnigt ointresserad om kommentarer som handlar om hur fel otrohet är, att man ska lämna sin gamla innan en ny, att man är ett as osv osv.. ja jag vet.
    Men det är som sagt inte det vi pratar om här så känner du att det är det enda du vill bidra med i denna tråd, ta ett djupt andetag och klicka dig bakåt. 
    Tack!
    (Tillägg, jag är en kvinna, många tänker säkert att jag är ett manligt svin som vill ha något att skylla på men näpp..här handlar det bara om mina kvinnliga teorier)
  • Svar på tråden Otrohet, något från savannen?
  • New  Dawn
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 06:52:43 följande:
    Om man är i en lycklig relation är ju otrohet förstås ovanligt. Om inte annat, är den lycklig kan man nog tala öppet om att man isåfall vill vara med andra.
    Tror du på fullaste allvar att man kan tala öppet om man vill vara med andra, bara för att man har man har en lycklig relation? 
    Där tror jag verkligen du har fel. De flesta som är lyckliga i sina relationer vill nog inte dela sin partner och har troligen mer sällan ens tanken på det. (sedan finns det så klart par som vill vara flersamma på olika sätt) 

    Jag tror till och med det kan vara lättare att acceptera i dåliga relationer, tex om man mest är ihop för barn och andra sociala, eller ekonomiska orsaker. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-23 15:50:47 följande:

    Otrohet uppstår ju förmodligen också när två personer åtrår varandra så otroligt starkt att moral och löften suddas bort.
    Varför är det så? Varför är det begäret så starkt?
    De flesta som har varit otrogna ångrar sig dock efteråt. 
    Eftersom de vet att det var fel. Men där och då, var det starka krafter.
    Det finns olika typer av otrohet såklart med. 
    De som söker dom och dom som "råkar" ske på fyllan pga olyckligt äktenskap hemma. Osv..
    Men de där andra, när två människor bara inte kan motstå varandra. Det måste kännas unikt och få upplever nog det där. Det sker inte ofta att man får en sådan dragning till en annan människa. 
    Rent krasst, borde den typen av otrohet vara mer acceptabel. För sådant väcks inte hur som helst, en så stark passion. 
    Jag förespråkar inte otrohet här, det är inte det.
    Men tänk själva.. man möter en person som man känner en sån stark passion och dragning till. Och inte nog med det, den personen känner exakt likadant. Wow liksom.
    Det om något borde vara ett freecard.
    Sen skulle det ju aldrig funka på riktigt givetvis, men allt jag skriver här nu är rent hypotetiskt.


    Jag är tveksam till att det bör vara mer accepterat med otrohet av denna anledning. Även om man känner en så stark dragning bör man kunna kontrollera sig om man sätter stort värde på sitt förhållande, och känner man att man verkligen måste ge efter passionen bör man nog fundera över om man ska vara kvar i förhållandet. Eventuellt skulle man också kunna diskutera med sin partner om att det ska kunna vara ok att ha sex med någon annan, men otrogen bör man inte vara.
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 06:52:43 följande:
    Möjligt. 
    En annan tanke jag fick..
    Om man är i en lycklig relation är ju otrohet förstås ovanligt. Om inte annat, är den lycklig kan man nog tala öppet om att man isåfall vill vara med andra.
    Är man i en väldigt olycklig relation och är otrogen kan det ju tillochmed vara ett sätt att ta sig ur relationen, enligt studier. Vilket ju är förståeligt. 
    Har man redan mentalt förstått att ens relation är körd spelar inget längre någon roll.
    Så finns det ju förstås en tredje variant, människor som är otrogna i tid och otid bara för att få kickar. Utan att få dåligt samvete och kanske rentav har andra relationer vid sidan av. 
    Alla är ju olika så det speglar sig väl i detta med men känns som att människor helt enkelt har olika syn på det hela.

    Vet inte vad jag ville med detta egentligen, bara fick utsvävande tankar om olika otrohets-typer, haha!
    Visst...  håller helt med dig, men det skapar ytterligare frågor.  Är relationer lyckliga hela tiden? Även i de lyckligaste relationer finns det dalar och vad är en lycklig relation förresten? Blir en lycklig relation automatiskt olycklig efter en otrohet ? Personligen tror jag inte det. Vad tror du?

    Det är intressant att diskutera livsfrågor och försöka hitta pudelns kärna. Varför vi människor gör som vi gör.  Intressant att så många reagerar så negativt på diskussionen.  
  • Anonym (Lejon)
    New Dawn skrev 2024-03-24 08:27:41 följande:
    Jag tar mig för pannan
    Det här är ju väldigt gammaldags och konservativt. Skrämmande tom. 
    Du låter som någon väldigt sträng och konservativ religiös person, som predikar att skilsmässa verkligen är fult, fel och syndigt
    Man förändras genom livet och det måste vara accepterat att ändra sig utan att skuldbeläggas. 
    Att man levt ihop i 3-5 eller 10 år är ingen garanti för att veta att man kommer vilja skiljas senare.

    Jag är skild och numera sambo, men jag ser inte det som ett mindre "misslyckande" om vi separerar, nu, bara för att vi inte är gifta. Jag tror de flesta som lever i tvåsamhet och sambos förväntar sig samma av relationer som gifta.
    Jag trodde att vi skulle leva ihop hela livet när jag gifte mig, men efter ca 20 år kände jag inte längre så. Nu tror jag min nuvarande sambo och jag kommer leva ihop resten av livet. 

    Att ha sex med andra har jag aldrig varit intresserad av. När jag ville skiljas från mitt ex var det helheten jag ville förändra. Jag ville skaffa mig en relation som var levande, på alla plan. 
    Jag förstod ärligt inte alls vad du menade, jag ville inte förneka det du sa, fattade inte. Är väl trög eller nått. Förstår nu dock vad menar. I ovanstående inlägg alltså..

    Men du har iallafall helt missförstått mig. 
    Jag är ju motsatsen till religion och konservatism. Jag förespråkar ju att skilsmässa inte ska ses som ett misslyckande.
    Nu handlar ju inte tråden om religion, men det är det värsta jag vet, jag självantänds i kyrkporten..
    Fattar inte hur du lyckats tolka mig helt tvärtom.
    Jag diskuterar ju hur det ser ut idag. 
    Jag är ju emot äktenskapet i sig. Och ska man nödvändigtvis gifta sig ska man fan vara säker. Sen kan det gå åt skogen ändå, absolut. Vet inte om det ses som en konservativ åsikt, möjligt, men inte därför jag tycker så. 
    Är man det typen av person som tar relationer så seriöst att man vill ingå äktenskap ska det vara en större innebörd än vad det är idag. Folk borde inte gifta sig alls helst, jag är väldigt anti äktenskap.

    Samhället ser ju dock en skilsmässa som ett misslyckande, därför det ligger så djupa, konservativa, värderingar i att vara två och alltid samma två.
    Det är ju det jag menar här.. att varför måste det vara så åtråvärt, att leva ihop med en och samma.
    Många ser ju det så. 
    Folk tycker skilsmässor och separationer är otroligt olyckliga men det kan ju vara tvärtom, men det talas det inte lika öppet om.

    Vad är det som driver en människa att ligga med andra?
    Det är det jag fördjupar mig i här.
    För nöjer mig inte bara med att "personen är en röv".
  • Anonym (Lejon)
    Anonym (anonym) skrev 2024-03-24 08:51:36 följande:

    Likt andra i tråden tycker jag inte att hur vi levde på savannen är något argument för att acceptera otrohet. Problemet är ju främst att man går bakom ryggen på sin partner och bryter mot en överenskommelse i förhållandet. Visst är det så att det inte passar alla att leva monogamt, men då bör man vara öppen med det inför den man lever tillsammans med.


    Ja och likt andra i tråden har du också tydligen viss läs-problematik..
    Vet inte hur övertydlig jag varit egentligen om att det inte handlar om det du skriver, men tydligen inte tydlig nog.
    Va tröttsamt.
    Jaja. 
    Orkar inte haha.
  • Anonym (Lejon)
    Anonym (Huldran) skrev 2024-03-24 12:04:22 följande:
    Visst...  håller helt med dig, men det skapar ytterligare frågor.  Är relationer lyckliga hela tiden? Även i de lyckligaste relationer finns det dalar och vad är en lycklig relation förresten? Blir en lycklig relation automatiskt olycklig efter en otrohet ? Personligen tror jag inte det. Vad tror du?

    Det är intressant att diskutera livsfrågor och försöka hitta pudelns kärna. Varför vi människor gör som vi gör.  Intressant att så många reagerar så negativt på diskussionen.  
    Många ser ju bara otrohet på ett sätt. Går liksom aldrig att diskutera.
    Är ett känsligt ämne.
    Och det köper jag, håller med om att man inte bör vänstra osv.
    Men du är ju en av få som fattat vad jag menar här.. att man gräver ner sig i människans beteende, det är det som är det intressanta här.
    För det pratar man ju aldrig om när det kommer till otrohet. 

    Och du har en poäng, relationer är ju verkligen inte lyckliga hela tiden. Det skulle ju inte rättfärdiga en otrohet heller egentligen, att man har en svacka.
    Det ska ju vara riktigt dåligt och inte finnas chans att rädda, för att ens närma sig en acceptans av otrohet.om det ens finns. Jag har ingen aning.
    Därför det är intressant att diskutera.
    Tror också att det är svårt att komma vidare efter en otrohet. 
    Relationen blir nog aldrig den samma. Man har ändå brutit tilliten.
    Och det är ju pga en outtalad regel som bara existerar, men ingen vet egentligen varför.
    I dagens fria samhälle borde det kanske vara bättre med sex med andra, för att få ner alla skilsmässor.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 12:44:08 följande:
    Många ser ju bara otrohet på ett sätt. Går liksom aldrig att diskutera.
    Är ett känsligt ämne.
    Och det köper jag, håller med om att man inte bör vänstra osv.
    Men du är ju en av få som fattat vad jag menar här.. att man gräver ner sig i människans beteende, det är det som är det intressanta här.
    För det pratar man ju aldrig om när det kommer till otrohet. 

    Och du har en poäng, relationer är ju verkligen inte lyckliga hela tiden. Det skulle ju inte rättfärdiga en otrohet heller egentligen, att man har en svacka.
    Det ska ju vara riktigt dåligt och inte finnas chans att rädda, för att ens närma sig en acceptans av otrohet.om det ens finns. Jag har ingen aning.
    Därför det är intressant att diskutera.
    Tror också att det är svårt att komma vidare efter en otrohet. 
    Relationen blir nog aldrig den samma. Man har ändå brutit tilliten.
    Och det är ju pga en outtalad regel som bara existerar, men ingen vet egentligen varför.
    I dagens fria samhälle borde det kanske vara bättre med sex med andra, för att få ner alla skilsmässor.
    Att många ser negativt på otrohet beror inte så mycket på att man har sex med flera, de flesta har vänner och bekanta som har sex med flera olika. Många har också längre och kortare perioder i livet med ett aktivt sexliv med fler personer

    Det som gör att många ser negativt på otrohet är för att det innebär ett löftesbrott. Ett par har lovat varandra att inte ha sex med andra och sen har en, eller båda det ändå. Då blir många upprörda.

    Att man ingår den typen av löften är nog av flera anledningar, den djupt rotade instinkten att tillsammans ta hand om gemensam avkomma till 100%, viljan av exklusivitet, rädslan att sex med andra kan innebära att förhållandet upphör, partnern hittar någon bättre att leva med.

    Återigen, om ett par är överens om att det är ok att ha sex med andra är det nog  en del som tycker det är udda men få har speciellt starka åsikter om det.

    Mera, skilsmässa och  andra varianter på uppbruten relation är inget samhället ser speciellt negativt på. Sällan någon får sparken eller blir utstött av närmsta vännerna. I en del fall kan det nog till och med applåderas, när man ser att en vän far illa i en relation och sen skiljer sig.

    Sen kan det naturligtvis i vissa fall både hos de som skiljer sig och andra skapa en sorg och känsla av misslyckande. Man har satsat  på något, viljan har funnit men sen funkar det inte. 

     
  • Anonym (?)

    Extremt få lever idag i samma relation hela livet eller har sex med bara en

    De flesta testar att ha sex med lite olika, har några olika relationer under åren. Väldigt få tycker det är konstigt eller upprörande.

  • Anonym (Savann)
    Anonym (?) skrev 2024-03-24 13:29:48 följande:
    Att många ser negativt på otrohet beror inte så mycket på att man har sex med flera, de flesta har vänner och bekanta som har sex med flera olika. Många har också längre och kortare perioder i livet med ett aktivt sexliv med fler personer

    Det som gör att många ser negativt på otrohet är för att det innebär ett löftesbrott. Ett par har lovat varandra att inte ha sex med andra och sen har en, eller båda det ändå. Då blir många upprörda.

    Att man ingår den typen av löften är nog av flera anledningar, den djupt rotade instinkten att tillsammans ta hand om gemensam avkomma till 100%, viljan av exklusivitet, rädslan att sex med andra kan innebära att förhållandet upphör, partnern hittar någon bättre att leva med.

    Återigen, om ett par är överens om att det är ok att ha sex med andra är det nog  en del som tycker det är udda men få har speciellt starka åsikter om det.

    Mera, skilsmässa och  andra varianter på uppbruten relation är inget samhället ser speciellt negativt på. Sällan någon får sparken eller blir utstött av närmsta vännerna. I en del fall kan det nog till och med applåderas, när man ser att en vän far illa i en relation och sen skiljer sig.

    Sen kan det naturligtvis i vissa fall både hos de som skiljer sig och andra skapa en sorg och känsla av misslyckande. Man har satsat  på något, viljan har funnit men sen funkar det inte. 

     
    Kör ni de här löftena ni nämner i tråden med varje ny ni träffar eller är det mest i kyrkan framför prästen?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 12:38:41 följande:
    Ja och likt andra i tråden har du också tydligen viss läs-problematik..
    Vet inte hur övertydlig jag varit egentligen om att det inte handlar om det du skriver, men tydligen inte tydlig nog.
    Va tröttsamt.
    Jaja. 
    Orkar inte haha.
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-24 12:44:08 följande:
    Många ser ju bara otrohet på ett sätt. Går liksom aldrig att diskutera.
    Är ett känsligt ämne.
    Och det köper jag, håller med om att man inte bör vänstra osv.
    Men du är ju en av få som fattat vad jag menar här.. att man gräver ner sig i människans beteende, det är det som är det intressanta här.
    För det pratar man ju aldrig om när det kommer till otrohet. 

    Och du har en poäng, relationer är ju verkligen inte lyckliga hela tiden. Det skulle ju inte rättfärdiga en otrohet heller egentligen, att man har en svacka.
    Det ska ju vara riktigt dåligt och inte finnas chans att rädda, för att ens närma sig en acceptans av otrohet.om det ens finns. Jag har ingen aning.
    Därför det är intressant att diskutera.
    Tror också att det är svårt att komma vidare efter en otrohet. 
    Relationen blir nog aldrig den samma. Man har ändå brutit tilliten.
    Och det är ju pga en outtalad regel som bara existerar, men ingen vet egentligen varför.
    I dagens fria samhälle borde det kanske vara bättre med sex med andra, för att få ner alla skilsmässor.

    Jag tror inte att det är så enkelt som att otrohet beror på att det inte är socialt accepterat att ha flera sexuella förhållanden parallellt. I många fall är nog otrohet ett sätt att fly från allvarliga problem i förhållandet, något man tar till när man är för feg för att ta itu med problemen eller lämna förhållandet. 
Svar på tråden Otrohet, något från savannen?