• Anonym (mamma)

    Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

    Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

    Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

    Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

    Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

  • Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (…)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 20:40:28 följande:
    Men det får ju konsekvensen att han förlorar tid med barnen. Han måste verkligen hata mig om han vill ge upp sina barn för att slippa mig. 

    Gud vad konstigt resonemang, Du har flera gånger här ifrågasatt att han vill ha mindre tid med barnen osv? Det är helt normalt att som separerad ha dagar ifrån sina barn? 
    Varför lägger du energi på hur han kan vela vara ifrån dom ibland? Tycker verkligen att man kan tolka detta som om du känner ångest över att han väljer att inte ha så tight umgänge med dig?


    Jag är skild, men flera barn med min x make: Barnen bor mera hos han en hos mig. Vi har en bra relation, ibland kan vi umgås alla, typ jul osv med våra nya partners med.  Vi kan även umgås med nåt av barnen tillsammans vid behov,
    typ lunch efter läkarbesök osv. Men inte umgås vi konstant, vi lever våra liv, även om vi har kontakt på daglig basis.

    Vill du inte träffa nån ny? Kanske din ex vill gå vidare nu, flera år efter separationen?

  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-24 20:45:27 följande:
    Ni ska inte alls umgås med barnen och tillsammans åka på semester, badhus, lekplats etc.

    Det får ni göra var för sig. Du kan absolut fortsätta att fråga om han vill följa med, men du måste acceptera att han säger nej till att umgås med dig. 

    Nej, han väljer inte bort barnen. Han väljer bort stt umgås med dig. 
    Tack det ska jag göra. Jag vill gärna uppmuntra honom att träffa barnen. Dom uppskattar verkligen det. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 20:40:28 följande:
    Men det får ju konsekvensen att han förlorar tid med barnen. Han måste verkligen hata mig om han vill ge upp sina barn för att slippa mig. 
    Det behöver han inte alls göra. Han vill väl bara bygga upp ett eget liv, utan dig, utan er relation. Det fungerar ju inte att ni fortsätter leka familj, fortsätter sitta ihop som ett par, forsätter åka på semester ihop och umgås tätt. Han vill väl utforska vem han är efter relationen. 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 20:40:28 följande:
    Men det får ju konsekvensen att han förlorar tid med barnen. Han måste verkligen hata mig om han vill ge upp sina barn för att slippa mig. 
    Det låter som om du inte har något annat liv än barnen och exet, som du vill ha tillbaka... Det låter inte helt sunt!
    Barnen finns kvar även om du inte träffar dem jämt. Förhållandet med dem beror inte på antalet timmar respektive föräldrar träffar dem. Ditt ex har förstått det, men du kanske behöver prata med någon? 
    Hur är ditt liv för övrigt? Har du jobb, vänner, släkt, hobbies?
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 20:40:28 följande:
    Men det får ju konsekvensen att han förlorar tid med barnen. Han måste verkligen hata mig om han vill ge upp sina barn för att slippa mig. 
    Det låter som om du inte har något annat liv än barnen och exet, som du vill ha tillbaka... Det låter inte helt sunt!
    Barnen finns kvar även om du inte träffar dem jämt. Förhållandet med dem beror inte på antalet timmar respektive föräldrar träffar dem. Ditt ex har förstått det, men du kanske behöver prata med någon? 
    Hur är ditt liv för övrigt? Har du jobb, vänner, släkt, hobbies?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (?) skrev 2024-03-24 20:54:12 följande:

    Gud vad konstigt resonemang, Du har flera gånger här ifrågasatt att han vill ha mindre tid med barnen osv? Det är helt normalt att som separerad ha dagar ifrån sina barn? 
    Varför lägger du energi på hur han kan vela vara ifrån dom ibland? Tycker verkligen att man kan tolka detta som om du känner ångest över att han väljer att inte ha så tight umgänge med dig?


    Jag är skild, men flera barn med min x make: Barnen bor mera hos han en hos mig. Vi har en bra relation, ibland kan vi umgås alla, typ jul osv med våra nya partners med.  Vi kan även umgås med nåt av barnen tillsammans vid behov,
    typ lunch efter läkarbesök osv. Men inte umgås vi konstant, vi lever våra liv, även om vi har kontakt på daglig basis.

    Vill du inte träffa nån ny? Kanske din ex vill gå vidare nu, flera år efter separationen?


    ja du har rätt, förmodligen är det för att han vill träffa nån ny.


    Jag vill inte träffa nån ny. Tror inte det skulle gynna barnen. Känns heller inte rättvist mot den nye som ju alltid kommer att komma i sista hand efter barnen. 

  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 21:00:34 följande:

    ja du har rätt, förmodligen är det för att han vill träffa nån ny.


    Jag vill inte träffa nån ny. Tror inte det skulle gynna barnen. Känns heller inte rättvist mot den nye som ju alltid kommer att komma i sista hand efter barnen. 


    "Den nye" kommer ju inte mer i sista hand än vad den andra föräldern gör, om man bor ihop... Man kan ha ett bra förhållande till sina barn och till en partner (ny eller gammal) samtidigt!
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-03-24 20:57:33 följande:
    Det låter som om du inte har något annat liv än barnen och exet, som du vill ha tillbaka... Det låter inte helt sunt!
    Barnen finns kvar även om du inte träffar dem jämt. Förhållandet med dem beror inte på antalet timmar respektive föräldrar träffar dem. Ditt ex har förstått det, men du kanske behöver prata med någon? 
    Hur är ditt liv för övrigt? Har du jobb, vänner, släkt, hobbies?
    Jag har jobb, vänner (träffar inte dom jätteofta, dom flesta har familj), släkt (träffar jag bara med barnen) och tränar 2 dagar i veckan (passar alltid på när barnen inte är här, eller samtidigt som dom tränar), hobbies har jag hemma så det kan jag göra när barnen sover t.ex. 
  • Anonym (…)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 21:00:34 följande:

    ja du har rätt, förmodligen är det för att han vill träffa nån ny.


    Jag vill inte träffa nån ny. Tror inte det skulle gynna barnen. Känns heller inte rättvist mot den nye som ju alltid kommer att komma i sista hand efter barnen. 


    Han har all rätt att vilja gå vidare. Och du, samma gäller dig. Väldigt martyrskap att inte vela träffa nån nu för den alltid kommer i sista hand?
    Är det så att du vill ha exet tillbaka? Om det var han som lämnade, kan jag förstå att det inte är lätt. Men kan vara att han hängt kvar i familje leken för att han tyckt synd om dig.
    Man kan vela skiljas och ändå bry sig om sitt ex?

    Och hela livet handlar inte om barnen. Du behöver inte deras godkännande för att bli kär osv? Livet
    är inte slut ,
    även om man separerar.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (?) skrev 2024-03-24 21:05:42 följande:
    Han har all rätt att vilja gå vidare. Och du, samma gäller dig. Väldigt martyrskap att inte vela träffa nån nu för den alltid kommer i sista hand?
    Är det så att du vill ha exet tillbaka? Om det var han som lämnade, kan jag förstå att det inte är lätt. Men kan vara att han hängt kvar i familje leken för att han tyckt synd om dig.
    Man kan vela skiljas och ändå bry sig om sitt ex?

    Och hela livet handlar inte om barnen. Du behöver inte deras godkännande för att bli kär osv? Livet
    är inte slut ,
    även om man separerar.

    Nä jag vill inte ha honom tillbaks. Dels vill jag inte riskerar att vi försöker igen och det tar slut igen. Blir väldig oro för barnen tror jag. Och rent praktiskt väldigt knöligt att flytta ihop igen nu när vi har våra egna hus sedan flera år. Då måste vi nästan köpa nåt nytt gemensamt och då skulle vi rycka upp barnen. Nej, inte alls lockande. Däremot skulle jag gärna vara särbo som jag skrev i trådstart. Men tror inte riktigt på det heller. Vill nog mest fortsätta som vi gjort några år redan. 


    Nej livet är INTE slut! Jag har full fart i mitt liv och fullt med planer, aktiviteter, skratt och skoj. Barnen är i perfekt ålder så jag njuter för fullt. 

Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?