• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (M ex) skrev 2024-03-24 20:18:38 följande:

Ja, jag sa till honom att jag inte var intresserad utav honom och att vi inte längre var en familj. Han tyckte vi skulle umgås för barnens skull. Egentligen var det för hans skull. 

Fast om ni bara är vänner/föräldrar så behöver ni inte umgås som att ni vore en familj dvs åka på semestrar ihop, badhus, lekplatser etc. Han har ju markerat för dig nu att han inte vill. Som sagt det har inte med barnen att göra, Han vill umgås med de lika mycket som du men vill inte göra det med dig. 

Här gick det så långt att min yngsta vill knappt längre umgås med pappa och den äldre har knappt ingen kontakt med honom och vill/orkar inte med det heller. 

Hur ska vi då umgås med barnen om vi inte ska åka på semester, badhus, lekplats etc. 

Han har ju chans att umgås med dom mycket MER än 50% om man vill. Men han väljer bort barnen.

Jag förstår inte sista meningen. Du förbjöd pappan att träffa barnen mer än 50%, men sen valde barnen att inte träffa honom på hans dagar? 

• Anonym (Oj)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 20:14:40 följande:
    Du tycker det är otroligt märkligt att jag inte vill missa halva mina barns liv?

Nej, men att du vill leka familj. Jag tror du använder barnen som skäl till att slippa vara ensam. 

Du respekterar dessutom inte att ni är skilda och att han inte vill vara med dig. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 20:24:40 följande:

Hur ska vi då umgås med barnen om vi inte ska åka på semester, badhus, lekplats etc. 

Han har ju chans att umgås med dom mycket MER än 50% om man vill. Men han väljer bort barnen.

Jag förstår inte sista meningen. Du förbjöd pappan att träffa barnen mer än 50%, men sen valde barnen att inte träffa honom på hans dagar? 

Han väljer bort dig. Att han får mindre tid med barnen är en konsekvens av det. Men det är dig han inte vill umgås med. Han vill gå vidare med sitt liv. Det borde du också göra. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2024-03-24 20:23:20 följande:

Det vill INGEN. Men det är den bittra sanningen som blir vid en separation.

Det handlar inte om att han inte vill att du ska träffa barnen, det handlar om att han vill odla en egen relation till dem utan dig. Han har valt att lämna DIG, inte barnen. Han måste få chans att starta sitt eget liv utan att du är med i allt.

Och chansen är god att ni kan skapa en god vänskaplig relation om du backar och ger honom andrum. Då kan ni mötas och hitta på saker mer avslappnat på sikt men just nu vill han separera från DIG.

Jag är inte med i allt!

Och jag vill verkligen förbättra vår vänskapliga relation. Ska tänka på hur kan kan göra det.
  • Mimosa86

Du menar att du ger honom rätt att umgås med barnen mer än 50% UTAN dig?

Du måste backa. Annars kommer du förstöra ditt och exets relation. Du behöver skaffa dig ett liv utöver att vara mamma.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (My) skrev 2024-03-24 20:21:57 följande:
    Även om du inte försöker få honom tillbaka så försöker du få honom ett leva mycket närmre dig än vad han egentligen vill. 
    ja absolut. Jag har upplevt att det funkat bra för mig och barnen och trodde även för honom. 
  • Anonym (M ex)

Du och han åker på semestrar och dylikt för er själva. Inte alls tillsammans. Du och barnen är en familj och han och barnen är en annan. 

Han väljer inte bort Barnen, han väljer bort dig. 

Jag har aldrig förbjudit mina barn att träffa sin pappa. Nekade honom inte att träffa dem eller hitta på nåt om det var nåt han ville ha med dem på när det var på min vecka. Däremot nekade han mig det. 

Min äldsta slutade åka till honom i gymnasiet och nu bor hon i en annan stad. Yngsta går nu i gymnasiet och är där på helger. 

Det är inte på grund av mig som de tagit avstånd till pappa utan det är han själv då han vägrade förstå varför vi inte kunde vara en familj och hitta på saker. När jag träffade någon och han fick veta så snackade han skit om den personen. Började även snacka skit om fd gemensamma vänner och om barnens morföräldrar då han ansåg att det var deras fel att jag inte ville träffa honom. Att de var de som bestämde det , att jag inte hade någon egen vilja. 

• EpicF

Om ni har halva tiden var så får han självklart ha barnen utan att du ska behövs vara med. 

Ja, livet som separerad förälder är att man missar endel tid med barnen. Men i gengäld får man egentid den veckan man är barnfri. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Oj) skrev 2024-03-24 20:35:40 följande:
    Han väljer bort dig. Att han får mindre tid med barnen är en konsekvens av det. Men det är dig han inte vill umgås med. Han vill gå vidare med sitt liv. Det borde du också göra. 
    Men det får ju konsekvensen att han förlorar tid med barnen. Han måste verkligen hata mig om han vill ge upp sina barn för att slippa mig. 
  • EpicF

Ni ska inte alls umgås med barnen och tillsammans åka på semester, badhus, lekplats etc.

Det får ni göra var för sig. Du kan absolut fortsätta att fråga om han vill följa med, men du måste acceptera att han säger nej till att umgås med dig. 

Nej, han väljer inte bort barnen. Han väljer bort stt umgås med dig. 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?