Palestrina skrev 2015-09-06 15:53:45 följande:
Jag försöker förstå andemeningen av vad du säger här. Menar du att antifeminister egentligen har liberalfeministiska åsikter eller värderingar, och att de utan att känna till det själva, i själva verket är feminister?
Japp, precis så ser det ut i väldigt många fall. Man behöver i själva verket ställa sig helt emot en jämställdhet/rättvisa mellan könen, för att hamna utanför samtliga feministiska ideologier (och hur många står egentligen där?). Flera hundra år utav utvecklade ideologier på området "kön, rättvisa/jämställdhet och normer" lämnar inte så mycket kvar åt tanken att upptäcka och har missat väldigt lite.
Det finns feministiska grundstrukturer i ideologierna som täcker i princip allt; ifrån att staten ska sköta arbetet och digerera folket (socialistisk feminism) och att folket själva ska sköta arbetet och ta ansvar för utvecklingen (liberalfeminism) och ända bort till att folket själva ska sköta arbetet, ta ansvar för utveckling men också demolera sådana här maktstrukturer helt och hållet, snarare än att fördela maktstrukturerna jämt mellan könen (anarkafeminism) och att kvinnor och män mår som bäst i de traditionella könsrollerna och det handlar mer om att skapa ett rättvist samhälle utifrån det faktumet (särartsfeminism). Med mera och såklart med mer djup i de ideologierna som redan har nämnts.
Sedan kan enskilda organisationer och nätverk kalla sig för precis vad som helst och både göra ett dåligt jobb, helt enkelt, eller börja sväva på gränserna för vad ideologierna som anammas egentligen innehåller (som att exempelvis ge ena könet orättvist mycket uppmärksamhet).
Även värt att nämna så genomsyrar radikalfeminism väldigt mycket av feminismen som syns idag - vilka myntade begreppet "patriarkatet" i dagens mening och vars tes följer med att det finns ett patriarkat som förtrycker kvinnor aktivt och systematiskt - vilket också kan förklara varför kvinnor kan få orättvist mycket fokus i de extrema och radikalfeministiska elementen (även om ideologin i sig tenderar att just luta åt ett sådant fokus, av självklara skäl). Det finns dock nyanser även här, en del radikalfeminister uttrycker exempelvis enbart den radikala sidan i sina analyser medan de annars kan stå, exempelvis, väldigt liberalfeministiskt och främst uttrycka och aktivt verka för den biten.
Folket verkar dock i stora proportioner ha tröttnat på politiker som dirigerar folket (via exempelvis kvoteringar), som lägger sig i deras privatliv (genom att exempelvis nagla fast föräldraledigheten mer och mer) och som känner att fokuset på kvinnor ser väldigt orättvist ut idag - och visst finns det plats för dessa inom feminism, till och med en väldigt självklar plats i första rummet; liberalfeminism och då utan inslag utav radikalfeminism.
Idag består regimen utav socialistisk radikalfeminism (eller snarare så tillåts regimen leva kvar, på grund av bristande folkkraft - helt övertygad om att majoriteten svenskar vill se någonting annat numera) och vad som har nämnts precis ovan här (liberalfeminism utan inslag utav radikalfeminism) skulle ligga som raka motpolen till dagens regim, ideologiskt.
Man kan inte göra ett bättre, effektivare och mer insiktsfullt motstånd mot dagens feminism, än att ta rösten som en liberalfeminist som tar avstånd ifrån radikalfeminism.
Påhitt som "antifeminism" bygger inte folkkraft då det grundar sig på påhitt - så kallade fellow antifeminister har ingen aning om hur den ena och den andre inom grupper har analyserat samhället, hur någon annan inom gruppen har för problemställningar och lösningar på dessa. Sådant finns bara att hitta i välgjorda ideologier (det i princip utgör en ideologi som koncept) och inom feminism finns det knappast ont om dessa (flera till och med äldre än de politiska ideologierna som har styrt landet de senaste 100 åren).
Påhitt som "antifeminist", "jämställdhetsivrare" och dylika epitet som folk tar sig urholkar enbart folkmakten, då det inte finns någon substans bakom dessa ord att genuint organisera sig kring och sedan föra politiskt på allvar.
Hu..! Hoppas att alla orkar att läsa dessa långa texter. Det finns lite för mycket att reda ut men det intresserar förhoppningsvis flertalet.