• Anonym (Petra)

    Vad gör man när man testat allt? (övervikt)

    Har alltid varit stor. En tid in i äktenskapet blev det tresiffrigt. Nu har det varit ett antal väldigt jobbiga år och siffran har stigit rejält. Jag går till kurator på grund av min livssituation, men vi pratar ingen vikten. Jag vill inte operera mig. Har provat allt tycker jag, med fixar det inte och då hackar jag på mig själv vilket leder mig ännu mer neråt. Var till läkare och fick remiss till hälsohem, men det fungerade inte att kombinera med övriga livet.

    Vilka är era erfarenheter och råd?

  • Svar på tråden Vad gör man när man testat allt? (övervikt)
  • Anonym (Japp!)
    Anonym (John) skrev 2015-07-04 22:46:14 följande:
    Nej, du kan inte jämföra någon drog med mat/godis.
    Anonym (Mjo.) skrev 2015-07-04 20:20:35 följande:
    Njaaa, jag vet inte jag. Jag har slutat med tex både morfin och "sötsaker/matmissbruk", tycker inte det känns på samma sätt men svårighetsgraden kan jag tycka är lika.. Samt att matmissbruk/sockerberoende är svårare med tanke på att man lär äta...

    Även jag var fet innan jag började med kroppsbyggning, jag levde på skräpmat, godis och alkohol och när det gick så långt så att jag började må dåligt över hur jag såg ut så vände jag på det på 1 dag, det var inget svårt alls och jag droppade 27 kilo på 7 månader.
    Det var dock ruggigt tråkigt för när jag gör något så gör jag det till 100% eller inget alls, det sociala blev med andra ord väldigt lidande (ej alkohol eller ätande ute).
    Och visst, dom första veckorna så var hungern och suget efter godis rätt starkt men det var absolut inget svårt att avstå från.

    Jag har dock snusat i 11 år och jag har flera gånger försökt att sluta med det men det är näst intill omöjligt, trots viljan och disciplinen.
    Utsättningssymptomen är helt enkelt för starka, som t.ex. frossa, sömnlöshet, känner mig sjuk, gruskänsla i ögonen, overklighetskänslor och ett sug som driver en till vansinne.
    Så enligt mina erfarenheter så går det verkligen inte att jämföra dessa beroenden.


    Jag har gått ner massor i vikt (över 40 kg.) och slutat snusat och även om det var svårt att sluta snusa och även om jag blev som du beskrev så har det varit mycket svårare för mig att ändra mina matvanor och gå ner i vikt än att sluta snusa! Mat måste man dessutom ha, och har man problem med att överäta är det så himla svårt, snus behöver du aldrig mer ta utan kan hålla dig ifrån det så det inte triggar dig. För mig var maten det svåra..
  • scanmia

    Vad gör man när man har testat allt för att gå ner i vikt och inte lyckats? Enligt mig så slutar man att försöka gå ner i vikt och använder istället den tid, energi och pengar (?) till att genomföra andra positiva förändringar i sitt liv. Du vet själv vad som är bra för just dig. För att du ska bli gladare, starkare, friskare, uthålligare - ja för att må bättre och leva det liv du vill leva. Kanske du börjar meditera, prioritera din nattsömn, äter mer vegetariskt, reser, byter yrke, fördjupar dig i en hobby, hjälper till som volontär eller fokuserar på ditt sociala liv...
    Kanske, kanske kommer någon av dessa förändringar att leda till en viktnedgång med, men sluta fokusera på just vikten om den nu är så hopplös att påverka. Och om några år, efter några positiva, framgångsrika förändringar så har du kanske den energi som behövs för att ta itu med vikten igen. 

    Jag läste för länge sedan en undersökning där de hade frågat folk om de helst ville vara friska och överviktiga eller smala och inte friska. Deprimerande många valde det andra alternativet. Det är sjukt!

  • Anonym (Hypo)
    scanmia skrev 2015-07-05 14:48:54 följande:

    Vad gör man när man har testat allt för att gå ner i vikt och inte lyckats? Enligt mig så slutar man att försöka gå ner i vikt och använder istället den tid, energi och pengar (?) till att genomföra andra positiva förändringar i sitt liv. Du vet själv vad som är bra för just dig. För att du ska bli gladare, starkare, friskare, uthålligare - ja för att må bättre och leva det liv du vill leva. Kanske du börjar meditera, prioritera din nattsömn, äter mer vegetariskt, reser, byter yrke, fördjupar dig i en hobby, hjälper till som volontär eller fokuserar på ditt sociala liv...
    Kanske, kanske kommer någon av dessa förändringar att leda till en viktnedgång med, men sluta fokusera på just vikten om den nu är så hopplös att påverka. Och om några år, efter några positiva, framgångsrika förändringar så har du kanske den energi som behövs för att ta itu med vikten igen. 

    Jag läste för länge sedan en undersökning där de hade frågat folk om de helst ville vara friska och överviktiga eller smala och inte friska. Deprimerande många valde det andra alternativet. Det är sjukt!


    Detta var nog en av, om inte tom den bästa kommentaren här i tråden!
  • ellinoras
    scanmia skrev 2015-07-05 14:48:54 följande:

    Vad gör man när man har testat allt för att gå ner i vikt och inte lyckats? Enligt mig så slutar man att försöka gå ner i vikt och använder istället den tid, energi och pengar (?) till att genomföra andra positiva förändringar i sitt liv. Du vet själv vad som är bra för just dig. För att du ska bli gladare, starkare, friskare, uthålligare - ja för att må bättre och leva det liv du vill leva. Kanske du börjar meditera, prioritera din nattsömn, äter mer vegetariskt, reser, byter yrke, fördjupar dig i en hobby, hjälper till som volontär eller fokuserar på ditt sociala liv...
    Kanske, kanske kommer någon av dessa förändringar att leda till en viktnedgång med, men sluta fokusera på just vikten om den nu är så hopplös att påverka. Och om några år, efter några positiva, framgångsrika förändringar så har du kanske den energi som behövs för att ta itu med vikten igen. 

    Jag läste för länge sedan en undersökning där de hade frågat folk om de helst ville vara friska och överviktiga eller smala och inte friska. Deprimerande många valde det andra alternativet. Det är sjukt!


    Ja, heja!
  • Anonym (Realist)

    Det är orimligt att tvärt börja med diet och dessutom börja träna etc. Det blir övermäktigt. Man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Kollar man hur mycket man måste röra sig för att förbränna olika livsmedel eller godis så inser man att kosten är mycket viktigare än träning för viktnedgång. Träning är dock bra för den allmänna hälsan.

    Börja med att fokusera på kosten. Testa 16:8-metoden, då man har ett "ätfönster" 8 timmar per dygn. T.ex 12.20 (ingen frukost). Man märker snart att hunger till mycket stor del styrs av vanor och inte kroppens behov av näring.
    Sådan periodisk fast är bra både för hälsan och vikten. Om man vill träna så är det optimalt för fettförbränningen att göra det i slutet på fastetiden. Under fastetiden är det viktigt att man varken äter eller dricker något som innehåller energi. Kaffe eller te är OK om det är utan socker, grädde etc.

  • Anonym (Japp!)
    Anonym (Realist) skrev 2015-07-05 16:01:23 följande:

    Det är orimligt att tvärt börja med diet och dessutom börja träna etc. Det blir övermäktigt. Man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Kollar man hur mycket man måste röra sig för att förbränna olika livsmedel eller godis så inser man att kosten är mycket viktigare än träning för viktnedgång. Träning är dock bra för den allmänna hälsan.

    Börja med att fokusera på kosten. Testa 16:8-metoden, då man har ett "ätfönster" 8 timmar per dygn. T.ex 12.20 (ingen frukost). Man märker snart att hunger till mycket stor del styrs av vanor och inte kroppens behov av näring.
    Sådan periodisk fast är bra både för hälsan och vikten. Om man vill träna så är det optimalt för fettförbränningen att göra det i slutet på fastetiden. Under fastetiden är det viktigt att man varken äter eller dricker något som innehåller energi. Kaffe eller te är OK om det är utan socker, grädde etc.


    Hade aldrig fixat att inte äta innan 12 med mitt jobb. Då har jag redan hunnit ätit frukost hemma vid 6.30 och mellis på jobbet 9.30 och så äter jag lunch 12.30!
  • Anonym (Been there, done that)
    Har gjort det skrev 2015-07-05 11:22:41 följande:
    Det där är en väl spridd myt och jag tror att du också vet att det inte ligger till på det sättet. ALLA människor blir tjocka om man äter för mycket och fel och inte rör på sig. Inte ungdomar men över 35 gäller det alla. Sen finns det gradskillnader men ingen är jättesmal vid 50 och frossar på mc donalds och chips och läsk och inte rör på sig. Den personen existerar inte.
    Självklart blir man till slut tjock om man konstant överäter eller lever på skräpmat livet igenom, men min poäng är att vissa tål betydligt mer sånt än andra, oavsett ålder. Samma mat kan påverka olika kroppar olika. Och som du själv skriver så har ungdomar ofta en högre "tolerans" mot dålig kosthållning. Man ser få 20-åringar med kulmage. Om allt bara handlade om kalorier in och ut så skulle ju samma mäng kalorier påverka en person lika mycket oavsett om personen är 22 eller 72, eller hur? 
  • Anonym (Mjo.)
    Anonym (Realist) skrev 2015-07-05 16:01:23 följande:

    Det är orimligt att tvärt börja med diet och dessutom börja träna etc. Det blir övermäktigt. Man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Kollar man hur mycket man måste röra sig för att förbränna olika livsmedel eller godis så inser man att kosten är mycket viktigare än träning för viktnedgång. Träning är dock bra för den allmänna hälsan.

    Börja med att fokusera på kosten. Testa 16:8-metoden, då man har ett "ätfönster" 8 timmar per dygn. T.ex 12.20 (ingen frukost). Man märker snart att hunger till mycket stor del styrs av vanor och inte kroppens behov av näring.

    Sådan periodisk fast är bra både för hälsan och vikten. Om man vill träna så är det optimalt för fettförbränningen att göra det i slutet på fastetiden. Under fastetiden är det viktigt att man varken äter eller dricker något som innehåller energi. Kaffe eller te är OK om det är utan socker, grädde etc.


    .. Eller så rör man bara på sig tillräckligt så behöver man inte lägga om kosten i första hand. Jag började med att bara promenera dagligen och gick ner automatiskt utan att behöva ändra kosten.. Beror på vilket man föredrar. Man behöver absolut inte börja med både och, som du sa, det kan bli lite övermäktigt!
  • Har gjort det
    Anonym (Been there, done that) skrev 2015-07-05 16:45:06 följande:
    Självklart blir man till slut tjock om man konstant överäter eller lever på skräpmat livet igenom, men min poäng är att vissa tål betydligt mer sånt än andra, oavsett ålder. Samma mat kan påverka olika kroppar olika. Och som du själv skriver så har ungdomar ofta en högre "tolerans" mot dålig kosthållning. Man ser få 20-åringar med kulmage. Om allt bara handlade om kalorier in och ut så skulle ju samma mäng kalorier påverka en person lika mycket oavsett om personen är 22 eller 72, eller hur? 
    Ja det var ju det jag sa. Det lät på dig som om det finns människor som vräker i sig sötsaker och ändå är pinnsmala. Det var det jag vände mig mot.
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Japp!) skrev 2015-07-05 16:40:38 följande:
    Hade aldrig fixat att inte äta innan 12 med mitt jobb. Då har jag redan hunnit ätit frukost hemma vid 6.30 och mellis på jobbet 9.30 och så äter jag lunch 12.30!
    Att ha ätfönstret 12-20 är bara ett exempel, men det verkar vanligast. Poängen är att ha 16 timmar i sträck då man inte äter, och man kan lägga dem så att det passar en själv bäst. Först trodde jag att jag var tvungen att proppa i mig massor i slutet av ätfönstret för att klara fastan, och att jag kanske skulle svimma om jag motionerade i slutet av 16-timmarsfastan, men så är det inte alls!

    Att man blir hungrig och "sugen" på vissa tider styrs till mycket stor del av vanan. Jag kände mig ofta "sugen" på något sent på kvällen, men nu när jag vant mig vid att inte äta efter 20 så finns inget sug.
  • Anonym (Been there, done that)
    Har gjort det skrev 2015-07-05 17:56:49 följande:
    Ja det var ju det jag sa. Det lät på dig som om det finns människor som vräker i sig sötsaker och ändå är pinnsmala. Det var det jag vände mig mot.
    Jag förstår. Det var inte det jag menade, men däremot kan jag inte förneka att jag tycker det verkar finnas folk vars kost till stor del består av mindre nyttiga grejer men ändå håller sig förhållandevis slanka. Alltså, jag tycker inte det verkar helt ovanligt med folk som äter rätt dåligt och inte motionerar och ändå inte rullar fram. Men visst, för att hålla sig pinnsmal krävs nog nyttigare kost och viss motion.
  • Har gjort det
    Anonym (Been there, done that) skrev 2015-07-05 18:07:12 följande:
    Jag förstår. Det var inte det jag menade, men däremot kan jag inte förneka att jag tycker det verkar finnas folk vars kost till stor del består av mindre nyttiga grejer men ändå håller sig förhållandevis slanka. Alltså, jag tycker inte det verkar helt ovanligt med folk som äter rätt dåligt och inte motionerar och ändå inte rullar fram. Men visst, för att hålla sig pinnsmal krävs nog nyttigare kost och viss motion.
    Jag känner en snubbe som lever på skräpmat och godis och aldrig motionerar och är smal som fan, 50 bast, men grejen är den att han äter extremt lite. Mängden mat är också intressant. Omvänt, dom jag känner som är tjocka tar gärna en extra portion om man säger så plus efterrätt.
  • Anonym (Been there, done that)
    Har gjort det skrev 2015-07-05 18:12:55 följande:
    Jag känner en snubbe som lever på skräpmat och godis och aldrig motionerar och är smal som fan, 50 bast, men grejen är den att han äter extremt lite. Mängden mat är också intressant. Omvänt, dom jag känner som är tjocka tar gärna en extra portion om man säger så plus efterrätt.
    Ja, det är intressant. Jag vet folk som nästan verkar leva på choklad, godis och chips. Men de äter bara lite av allt åt gången. Så jag antar att dom hinner förbränna det dom äter mellan "måltiderna".
  • Anonym (Japp!)
    Anonym (Realist) skrev 2015-07-05 18:01:02 följande:
    Att ha ätfönstret 12-20 är bara ett exempel, men det verkar vanligast. Poängen är att ha 16 timmar i sträck då man inte äter, och man kan lägga dem så att det passar en själv bäst. Först trodde jag att jag var tvungen att proppa i mig massor i slutet av ätfönstret för att klara fastan, och att jag kanske skulle svimma om jag motionerade i slutet av 16-timmarsfastan, men så är det inte alls!

    Att man blir hungrig och "sugen" på vissa tider styrs till mycket stor del av vanan. Jag kände mig ofta "sugen" på något sent på kvällen, men nu när jag vant mig vid att inte äta efter 20 så finns inget sug.
    Näe det är aldrig bra att proppa i sig massa mat för att man är sugen, men att äta frukost är något helt annat enligt mig, det viktigt för att jag ska klara av att va klar i skallen och kroppen på jobbet och är nog inte ensam om att känna så.

    Skulle inte heller klara av att ha 16 timmar fasta. Förutom att jag måste ha frukost innan jobbet  så tränar jag på kvällarna ofta och måste äta efteråt. (inte proppa i mig!)
Svar på tråden Vad gör man när man testat allt? (övervikt)