• 191919

    Tjugo års otrohet

    Har ett 40-årigt förhållande med min man och av dessa har vi varit gifta 35. För tre månader sedan avslöjades  det att min man varit otrogen med samma kvinna 20 år.  De senaste sju åren har han messat henne regelbundet samt även besökt henne såklart. Min värld rasade samman. Tappade sömnen. Blev apatisk, slutade äta som resulterar i nio kl viktminskning. Hemmet intresserar mig inte längre. All min livsglädje är borta. Självkänslan körd i botten. Tillit till min man existerar inte. Han menar att allt var så oskyldigt. Det är mig han älskar blabla bla. Går hos psykolog, läkare, kurator. Tillsammans går vi på familjeterapi. Har sökt skilsmässa. Kastade ringen omgående. Står i lägenhetskö. Kan tillägga att vi har tre vuxna barn samt åtta barnbarn. Barnen med resp. vet. Alla är bestörta. Vi bor fortfarande under samma tak. Bråkar inte men ibland får jag vredesutbrott så jag blir rädd för mig själv. Vissa dagar gråter jag hela tiden och resten av tiden är jag nedstämd. Hjärtklappning är mera regel än undantag. Jag älskar mannen men hatar den handling han gjort mot mig. Hjälp mig snälla ni därute. Kan jag bli hel som människa igen. Nu har jag ett blödande sår invärtes. Tycker själv jag haft ett lyckligt äktenskap och det tycker även min man men uppenbarligen ville han leva dubbelliv.  

  • Svar på tråden Tjugo års otrohet
  • Anonym (Mia)
    191919 skrev 2015-11-19 21:01:40 följande:

    Vi bråkar inte men jag får mina vredesutbrott emellanåt och vill bara spy på hela historien. Jag klarar bara inte av att vistas i huset där det finns så mycket negativa känslor. Det går något bättre när min man är hemma men ensam klarar jag det inte. Jag ska ju ändå flytta så småningom så jag får försöka stå ut. Är ju sällan hemma dessutom när jag bor hos barnen växelvis. Fanns det otrohet med i spelet eller varför skilde ni er?


    Nä ingen otrohet. Bara massor av bitterhet och dåligt sexliv och dålig kommunikation. Var ett par i 25 år!
  • 191919

    Ok men hur kunde det bli så efter 25 års äktenskap? Mycket tragiskt

    Svar till gatsten. Det är inte riktigt min grej. Att ha en tillfällig kontakt för en natt skulle inte ge mig något. Det är inte det jag är ute efter. Hämd är inget för mig. Jag söker ärlighet i livet och det är just det som min man inte kunnat ge. Jag trodde på honom i 40 år men måste har varit förblindad. Självklart anklagar jag mig själv idag för att ha varit så blåögd.

  • 191919

    Visst är det bra att vara ärlig men måste man vara såå brutalt detaljrik som min man varit i sin presentation av den andra kvinnan? Han har använt ord som attraktion, åtrå, grädde på moset, väldigt,väldigt vacker, längtade efter henne osv. Han har även berättat att han kört flera mils omvägar för att träffa henne. Jamenar att han kunnat bespara mig de grövsta. Har man minsta lilla känsla och förståelse för hur sargad jag blev så har han kunnat byta ut många av dessa ord. Inte nog med att han varit otrogen 20 år utan han talar om i minsta detalj hur himla fin och bra hon var. Ändå har han mage och komma och be mig stanna för det är mig han älskar. Kom han på det i samma stund som avslöjandet kom. " nä men Gud så tokigt det blev, det är ju min fru jag älskar, jag har ju bara haft en annan kvinna vid sidan om i 20 år " Hur jag än vänder och vrider upp och ner, bak och fram får jag aldrig ihop hur jag någonsin ska kunna lita på denna man igen. Hur jag ska kunna stanna kvar hos honom och gå vidare i livet och låtsas som om inget har hänt. Nää det som varit kommer aldrig tillbaka. Det skulle aldrig bli som förr. Dessutom är min man mycket opålitlig och skulle säkert såra mig igen på ett eller annat vis. Jag är väl ändå värd att ha ett bättre liv. Ibland vill jag bara skrika ut " satans, jävla karlslok, försvinn ur mitt liv" Det måste finnas någon därute som kan ge mig kärlek, värme och omtanke. Någon som jag kan lita på. Någon som jag kan känna mig trygg med. Men stora frågan är, vågar jag en gång till ?

  • Anonym (faderlös)
    191919 skrev 2015-11-22 22:50:58 följande:

    Visst är det bra att vara ärlig men måste man vara såå brutalt detaljrik som min man varit i sin presentation av den andra kvinnan? Han har använt ord som attraktion, åtrå, grädde på moset, väldigt,väldigt vacker, längtade efter henne osv. Han har även berättat att han kört flera mils omvägar för att träffa henne. Jamenar att han kunnat bespara mig de grövsta. Har man minsta lilla känsla och förståelse för hur sargad jag blev så har han kunnat byta ut många av dessa ord. Inte nog med att han varit otrogen 20 år utan han talar om i minsta detalj hur himla fin och bra hon var. Ändå har han mage och komma och be mig stanna för det är mig han älskar. Kom han på det i samma stund som avslöjandet kom. " nä men Gud så tokigt det blev, det är ju min fru jag älskar, jag har ju bara haft en annan kvinna vid sidan om i 20 år " Hur jag än vänder och vrider upp och ner, bak och fram får jag aldrig ihop hur jag någonsin ska kunna lita på denna man igen. Hur jag ska kunna stanna kvar hos honom och gå vidare i livet och låtsas som om inget har hänt. Nää det som varit kommer aldrig tillbaka. Det skulle aldrig bli som förr. Dessutom är min man mycket opålitlig och skulle säkert såra mig igen på ett eller annat vis. Jag är väl ändå värd att ha ett bättre liv. Ibland vill jag bara skrika ut " satans, jävla karlslok, försvinn ur mitt liv" Det måste finnas någon därute som kan ge mig kärlek, värme och omtanke. Någon som jag kan lita på. Någon som jag kan känna mig trygg med. Men stora frågan är, vågar jag en gång till ?


    Vet du, jag tycker att du ska göra precis det. Testa och se hur det känns i ett tomt rum först. Känns det bra så ta det med dig och visa honom styrkan i det han har väckt. Vrede är en känsla man kan överleva på, om man bara kan släppa den sedan, i sinom tid.

    Jag har byggt en hel karriär på vreden mot en tyrannisk (och dessutom otrogen) far och den energin har gett mig lyckan i längden. Och vetskapen att man inte måste ta skit. Jag gillar nästan aldrig läget, jag rör mig genom livet på mina villkor.

    Och nej, det är inte särskilt hänsynsfullt att i detalj måla ut hur man har bedragit i så många år. Men han vill klart lätta sitt samvete så mycket han kan nu när detta äntligen kom upp på bordet.

    Jag är ingen förlåtande typ, ingen som velar och vacklar i beslut, så egentligen ska jag inte ge råd för 95% av alla kvinnor är inte skapta som jag. Men min integritet är mig kär, och vissa saker tycker jag inte ska förlåtas. Jag hade i första hand tänkt på alla möten och möjligheter till lycka som jag missar om jag håller fast vid en person som svikit mig.

    Tid är det enda en människa har och jag har bestämt mig för att jag har inte en minut att slösa på ryggradslösa lögnare när de väl har avslöjat sig.

    Men du måste komma fram till en sanning som ditt hjärta och din hjärna kan leva med.
  • Anonym (Pepp)
    191919 skrev 2015-11-22 22:50:58 följande:

    Visst är det bra att vara ärlig men måste man vara såå brutalt detaljrik som min man varit i sin presentation av den andra kvinnan? Han har använt ord som attraktion, åtrå, grädde på moset, väldigt,väldigt vacker, längtade efter henne osv. Han har även berättat att han kört flera mils omvägar för att träffa henne. Jamenar att han kunnat bespara mig de grövsta. Har man minsta lilla känsla och förståelse för hur sargad jag blev så har han kunnat byta ut många av dessa ord. Inte nog med att han varit otrogen 20 år utan han talar om i minsta detalj hur himla fin och bra hon var. Ändå har han mage och komma och be mig stanna för det är mig han älskar. Kom han på det i samma stund som avslöjandet kom. " nä men Gud så tokigt det blev, det är ju min fru jag älskar, jag har ju bara haft en annan kvinna vid sidan om i 20 år " Hur jag än vänder och vrider upp och ner, bak och fram får jag aldrig ihop hur jag någonsin ska kunna lita på denna man igen. Hur jag ska kunna stanna kvar hos honom och gå vidare i livet och låtsas som om inget har hänt. Nää det som varit kommer aldrig tillbaka. Det skulle aldrig bli som förr. Dessutom är min man mycket opålitlig och skulle säkert såra mig igen på ett eller annat vis. Jag är väl ändå värd att ha ett bättre liv. Ibland vill jag bara skrika ut " satans, jävla karlslok, försvinn ur mitt liv" Det måste finnas någon därute som kan ge mig kärlek, värme och omtanke. Någon som jag kan lita på. Någon som jag kan känna mig trygg med. Men stora frågan är, vågar jag en gång till ?


    Du är värd ett bättre liv! Han är antingen en superegoist eller korkad eller lite av båda. Jag vet att det är elakt, men när sånt här händer hoppas jag alltid att den som varit otrogen får smaka på sin egen medicin.
  • strangertown

    TS, jag beklagar verkligen det som hänt dig, det måste vara en oerhörd chock att inse att senaste 20 årens äktenskap inte varit vad du trott. Du skriver att du strävar efter ärlighet och det väcker min nyfikenhet: hur hade du ställt dig till om din man för 20 år sedan kommit till dig och berättat om en kvinna som berört honom starkt innan något hänt mellan dem? Hade du låtit honom utforska den känslan? Tvingat honom lägga locket på? Begärt skilsmässa på stört? Även om det svek din man begått genom att undanhålla denna delen av sitt känsloliv för är oförlåtligt så lider jag som man med honom att han av någon anledning tvingats bära detta själv. Tiderna har ju ändrats, nuförtiden är folk mer öppna för andra förhållandeformer, öppna relationer osv än när ni gifte er. Hade det kunnat rädda situationen då tror du?

  • 191919

    Svar till strangertown. Hade min man för 20 år sedan kommit och och berättat att han träffat en kvinna som berört honom mycket så hade jag naturligtvis låtit honom utforska henne MEN absolut inte funnits kvar vid hans sida. Tvingat honom att lägga locket på hade inte varit ok. Jag hade tagit skilsmässa omg. Hade han träffat någon som berörde honom så mycket fanns det inte plats för mig längre, var dessutom inte beredd att "dela" honom med någon annan. I min värld är det tvåsamhet som gäller. Att lida med honom är absurbt då han gjorde det egna valet att hålla tyst, ingen tvingade honom. En jävla feghet och egoism och respektlöshet skulle jag vilja påstå. Öppet förhållande är inget för mig och inget för min man hellre som han själv säger. Jag har frågat honom om vi ska testa att leva så i framtiden eller om han är beredd att dela mig med någon annan men säger att det är otänkbart. Nu tror jag ju knappast något av det han säger efter detta svek men det är hans svar. För mig är det iaf otänkbart att leva så men jag har ändå varit tvungen att ställa frågan för att "testa" honom

  • Anonym (Pepp)
    191919 skrev 2015-11-23 09:49:48 följande:

    Svar till strangertown. Hade min man för 20 år sedan kommit och och berättat att han träffat en kvinna som berört honom mycket så hade jag naturligtvis låtit honom utforska henne MEN absolut inte funnits kvar vid hans sida. Tvingat honom att lägga locket på hade inte varit ok. Jag hade tagit skilsmässa omg. Hade han träffat någon som berörde honom så mycket fanns det inte plats för mig längre, var dessutom inte beredd att "dela" honom med någon annan. I min värld är det tvåsamhet som gäller. Att lida med honom är absurbt då han gjorde det egna valet att hålla tyst, ingen tvingade honom. En jävla feghet och egoism och respektlöshet skulle jag vilja påstå. Öppet förhållande är inget för mig och inget för min man hellre som han själv säger. Jag har frågat honom om vi ska testa att leva så i framtiden eller om han är beredd att dela mig med någon annan men säger att det är otänkbart. Nu tror jag ju knappast något av det han säger efter detta svek men det är hans svar. För mig är det iaf otänkbart att leva så men jag har ändå varit tvungen att ställa frågan för att "testa" honom


    Feghet och egoism är ordet! Om han varit ärlig från början hade du haft möjlighet att bestämma vilket liv du ville leva: dela din man med en annan eller skilja dig och hitta en ny kärlek (och du hade ju valt andra alternativet). Nu hindrade han dig att göra det valet.

    Nu måste du se framåt. Lämna skitstöveln och gå ut och lev ditt liv! Tack och lov har du ju i alla fall dina barn.
  • strangertown
    191919 skrev 2015-11-23 09:49:48 följande:

    Svar till strangertown. Hade min man för 20 år sedan kommit och och berättat att han träffat en kvinna som berört honom mycket så hade jag naturligtvis låtit honom utforska henne MEN absolut inte funnits kvar vid hans sida. Tvingat honom att lägga locket på hade inte varit ok. Jag hade tagit skilsmässa omg. Hade han träffat någon som berörde honom så mycket fanns det inte plats för mig längre, var dessutom inte beredd att "dela" honom med någon annan. I min värld är det tvåsamhet som gäller. Att lida med honom är absurbt då han gjorde det egna valet att hålla tyst, ingen tvingade honom. En jävla feghet och egoism och respektlöshet skulle jag vilja påstå. Öppet förhållande är inget för mig och inget för min man hellre som han själv säger. Jag har frågat honom om vi ska testa att leva så i framtiden eller om han är beredd att dela mig med någon annan men säger att det är otänkbart. Nu tror jag ju knappast något av det han säger efter detta svek men det är hans svar. För mig är det iaf otänkbart att leva så men jag har ändå varit tvungen att ställa frågan för att "testa" honom


    Tack för svar 191919. Jag har såklart inte full inblick i situationen och tolkar ju in hur mycket som helst här men tycker det är synd att du finner det 'absurt' att lida med honom likväl med dig. Idag är detta brott värre än för 20 år sedan, tänker jag. Då tiderna och öppenhet förändrats upplever jag att det inte längre finns samma sociala press att leva i heteronormativ kärnfamiljslycka som det fanns få. Därför borde man kunna kräva mer rakryggad uppriktighet om sin partners känsloliv idag, då man inte riskerar social utfrysning på samma sätt som då. Vad tänker du om det?

    Det är förbluffande att din man säger att öppet förhållande inte är något för honom, att vara involverad med två kvinnor har han ju uppenbart varit kapabel till. Det kanske är dela dig han inte är lika sugen på? Ett vanligt, egoistiskt tänk, tyvärr.
  • Anonym (Stön)
    strangertown skrev 2015-11-23 15:43:42 följande:
    Tack för svar 191919. Jag har såklart inte full inblick i situationen och tolkar ju in hur mycket som helst här men tycker det är synd att du finner det 'absurt' att lida med honom likväl med dig. Idag är detta brott värre än för 20 år sedan, tänker jag. Då tiderna och öppenhet förändrats upplever jag att det inte längre finns samma sociala press att leva i heteronormativ kärnfamiljslycka som det fanns få. Därför borde man kunna kräva mer rakryggad uppriktighet om sin partners känsloliv idag, då man inte riskerar social utfrysning på samma sätt som då. Vad tänker du om det?

    Det är förbluffande att din man säger att öppet förhållande inte är något för honom, att vara involverad med två kvinnor har han ju uppenbart varit kapabel till. Det kanske är dela dig han inte är lika sugen på? Ett vanligt, egoistiskt tänk, tyvärr.
    Men ge dig. Vad i hela friden har heteronormativitet med det här att göra?! Den långvarigt otrogne mannen är ju inte smygbög? Han har helt enkelt gått bakom ryggen på sin fru och levt under många, många år med en annan kvinna. Uppenbart var och är varken han eller ts intresserade av öppet förhållande, det handlar öht inte om det.
    Det blir så jobbigt när det ska missioneras vid alla möjliga och omöjliga tillfällen.
Svar på tråden Tjugo års otrohet