• hipsterpappan

    Var det rätt av SVT att ta avstånd mot SD i slutdebatten?

    Att statstelevisionen lägger sig i den sista stora debatten inför valet är anmärkningsvärt och det råder det delade meningar om. Visst att Lööf hetsar upp sig och slår näven i bordet mot Åkesson är väl ok men ska SVT lägga sig i och mästra Jimmie två dagar innan valet? Det är väl att sköta sitt uppdrag som oberoende dåligt? Så gick dom över gränsen för sitt mandat eller gjorde dom rätt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det rätt av SVT att ta avstånd mot SD i slutdebatten?
  • Padirac
    Crash Man skrev 2018-09-08 19:58:47 följande:
    Jimmie Åkesson sa aldrig att invandrare inte har en möjlighet till jobb - han sa att det är svårt för invandrare att få jobb. Vilket uppenbarligen stämmer eftersom arbetslösheten är större hos invandrare än inrikesfödda. Det Jimmie Åkesson menar med svenskar är att de inte är en del av det svenska samhället. Om invandrare lever i paralellsamhällen där de inte respekterar den svenska kulturen och den svenska värdegrunden blir det svårare för dem att ta sig in på arbetsmarknaden. Svårare än så är det inte.
    Du ska nog läsa SDs principprogram för att se Åkessons uttalande i ett större perspektiv.

    De är analt fixerade vid Svenskhet och nu fick Åkesson prata om det hans parti egentligen existerar för, det som BSS ville när de grundade partiet.

    Om Åkesson gjorde en antrolpogisk eller sociologisk iakttagelse (dom jag uppfattar att du menar det) undrar i alla fall jag varför SD rör upp himmel och jord så till den grad att de vägrar befatta sig med SVT.

    Åkesson sa att det handlade om partiets politik. Att SDs mål är ett monokulturellt samhälle där du och jag kan uteslutas om vi inte är 'svenska nog' är ingen hemlighet. De har skrivit det i sitt principprogram och jag tror att de menar vad de skriver där. Texten i principprogrammet har sedan -94/-95 då Åkesson gick med i ett nazistiskt och rasistiskt program blivit än mer fixerat vid utlänningar och svenskar.

    www.gd.se/artikel/opinion/ledare/akesson-har-radikaliserat-sd

    "SD-programmet från 1994 omfattar 32 ämnesrubriker, inklusive inledning, på 12 tättskrivna sidor text. Enligt min bedömning innehåller endast 8 av de 32 styckena skrivningar som uttalat ger invandrare, såsom individer eller kollektiv, skulden för olika problem. Det är förstås fråga om de mest centrala politikområdena, men 24 stycken är i princip fria från invandringspolitiska aspekter.

    1994 års program känns lätt amatörmässigt och blandar oborstat språk med nationalromantiska hyllningar till landsbygd och natur. Det framkommer en fascination, av milt mussolinska drag, för en "sund" ungdom som frisksportar, inte super och ägnar sig åt folkdans i stället för "amerikansk skräpkultur".


    Rasbiologin märks i att den utländska "befolkningsexplosionen" på alla sätt måste bekämpas, samtidigt som svenskar på alla sätt ska bidra till densamma, med abortförbud och generösa bidrag för ökad nativitet. Dödsstraff, som man är för, verkar dock kunna utdömas hudfärgsneutralt, även svenskar ska kunna avrättas.


    2011 års program utvecklar föreställningen om invandrad kultur såsom hotet mot det svenska samhällets fortbestånd avsevärt. 15 av 22 programpunkter inklusive inledning handlar antingen helt om detta "hot", eller landar i denna slutsats. Hälften av programpunkterna handlar uteslutande om kultur-, nationalism- och invandringsrelaterade ämnen, som också utgör halva sidantalet, 17 av 34 sidor. 1994 års program var faktiskt betydligt mer allsidigt.


    Som enda parti definierar SD vem som ska få betrakta sig som svensk. Det räcker alltså inte med medborgarskap eller att man själv upplever sig som svensk. SD hävdar äganderätt till utformningen av det nålsöga som måste passeras.


    Ideologiskt central är en inledande skrivning (sid 6-7) om en "nedärvd essens" hos varje människa, som skulle förklara varför olika samhällen ser olika ut. 


    "
  • Gaggas mikropenis
    Konservativ skrev 2018-09-08 20:09:53 följande:

    Varför skulle statstelevisionen hymla? De är inte opartiska och har aldrig varit det. Bättre att de kör med öppna kort. De är en samling vänsterjournalister som har en klar och tydlig agenda. Minns ni förra valet när de propagerade starkt för sitt nya älsklingsparti Fi? 

    Det gör inte mig något att de kör sin vänsterpropaganda. Jag tittar sällan. Hyckleriet är det värsta.


    Lägg ner denna kommunist-tv omedelbart. Eller varför inte en folkomröstning i ämnet?

    Tv-avgiften kommer hamna på skatten. Jag vill inte betala skatt för kommunistpropaganda.
  • Gaggas mikropenis
    Padirac skrev 2018-09-08 20:10:30 följande:
    Du ska nog läsa SDs principprogram för att se Åkessons uttalande i ett större perspektiv.

    De är analt fixerade vid Svenskhet och nu fick Åkesson prata om det hans parti egentligen existerar för, det som BSS ville när de grundade partiet.

    Om Åkesson gjorde en antrolpogisk eller sociologisk iakttagelse (dom jag uppfattar att du menar det) undrar i alla fall jag varför SD rör upp himmel och jord så till den grad att de vägrar befatta sig med SVT.

    Åkesson sa att det handlade om partiets politik. Att SDs mål är ett monokulturellt samhälle där du och jag kan uteslutas om vi inte är 'svenska nog' är ingen hemlighet. De har skrivit det i sitt principprogram och jag tror att de menar vad de skriver där. Texten i principprogrammet har sedan -94/-95 då Åkesson gick med i ett nazistiskt och rasistiskt program blivit än mer fixerat vid utlänningar och svenskar.

    www.gd.se/artikel/opinion/ledare/akesson-har-radikaliserat-sd

    "SD-programmet från 1994 omfattar 32 ämnesrubriker, inklusive inledning, på 12 tättskrivna sidor text. Enligt min bedömning innehåller endast 8 av de 32 styckena skrivningar som uttalat ger invandrare, såsom individer eller kollektiv, skulden för olika problem. Det är förstås fråga om de mest centrala politikområdena, men 24 stycken är i princip fria från invandringspolitiska aspekter.

    1994 års program känns lätt amatörmässigt och blandar oborstat språk med nationalromantiska hyllningar till landsbygd och natur. Det framkommer en fascination, av milt mussolinska drag, för en "sund" ungdom som frisksportar, inte super och ägnar sig åt folkdans i stället för "amerikansk skräpkultur".


    Rasbiologin märks i att den utländska "befolkningsexplosionen" på alla sätt måste bekämpas, samtidigt som svenskar på alla sätt ska bidra till densamma, med abortförbud och generösa bidrag för ökad nativitet. Dödsstraff, som man är för, verkar dock kunna utdömas hudfärgsneutralt, även svenskar ska kunna avrättas.


    2011 års program utvecklar föreställningen om invandrad kultur såsom hotet mot det svenska samhällets fortbestånd avsevärt. 15 av 22 programpunkter inklusive inledning handlar antingen helt om detta "hot", eller landar i denna slutsats. Hälften av programpunkterna handlar uteslutande om kultur-, nationalism- och invandringsrelaterade ämnen, som också utgör halva sidantalet, 17 av 34 sidor. 1994 års program var faktiskt betydligt mer allsidigt.


    Som enda parti definierar SD vem som ska få betrakta sig som svensk. Det räcker alltså inte med medborgarskap eller att man själv upplever sig som svensk. SD hävdar äganderätt till utformningen av det nålsöga som måste passeras.


    Ideologiskt central är en inledande skrivning (sid 6-7) om en "nedärvd essens" hos varje människa, som skulle förklara varför olika samhällen ser olika ut. 


    "
    Lägg ägg
  • Embla twopointoh
    Padirac skrev 2018-09-08 19:49:12 följande:
    Då jag kollar vad SDs partiledare idag på 18-nyheterna säger om att SVT tagit avstånd från hans uttalande som var generaliserande om en folkgrupp så häpnar jag inte trots vad Åkesson säger, han säger att uttalandet är SDs politik i en avgörande fråga.

    Hur f*n kan det vara politik att säga att invandrare inte är kan ha möjlighet till arbete för att de inte är Svenskar. Notera att Åkesson säger att detta är SDs politik.

    www.svtplay.se/video/18912190/rapport/rapport-8-sep-18-00-2

    Åkesson är ingen dumskalle, www.sydostran.se/solvesborg/folket-pa-listerlandet-ar-inte-dummare-an-andra/

    han slarvar inte bort sig och fumlar med ord. Han menar något med detta.

    Nej, det sa han inte. Han sa att de kan ha svårt att få jobb om de inte blir svenskar, dvs blir integrerade.


    Det är märkligt. Ibland finns det ingenting som är "svenskt" eller "svensk kultur" och de som försöker påstå det kallas rasister. I nästa andetag tycker man att vara svensk är det finaste som finns och att alla som bor här bara måste vilja kalla sig för och känna sig svensk, och den som säger att alla som bor här inte känner sig som eller kallar sig för svensk är rasist.

    Nä, det blir att lägga en blank valsedel i urnan på söndag, för den här cirkusen är helt ofattbar. All rationalitet, förnuft och logik har kastats överbord för länge sedan, nu är det bara känslor och tyckande som tas för sanning. Och vetenskap, när den bekräftar vad man själv tror, det vill säga, annars kan man strunta i den också.

    De närmsta fyra åren kommer bli kaotiska, och inte är det SD som bär största skulden till det, inte.

  • Padirac
    Embla twopointoh skrev 2018-09-08 20:21:04 följande:

    Nej, det sa han inte. Han sa att de kan ha svårt att få jobb om de inte blir svenskar, dvs blir integrerade.


    Det är märkligt. Ibland finns det ingenting som är "svenskt" eller "svensk kultur" och de som försöker påstå det kallas rasister. I nästa andetag tycker man att vara svensk är det finaste som finns och att alla som bor här bara måste vilja kalla sig för och känna sig svensk, och den som säger att alla som bor här inte känner sig som eller kallar sig för svensk är rasist.

    Nä, det blir att lägga en blank valsedel i urnan på söndag, för den här cirkusen är helt ofattbar. All rationalitet, förnuft och logik har kastats överbord för länge sedan, nu är det bara känslor och tyckande som tas för sanning. Och vetenskap, när den bekräftar vad man själv tror, det vill säga, annars kan man strunta i den också.

    De närmsta fyra åren kommer bli kaotiska, och inte är det SD som bär största skulden till det, inte.


    Så SD anmäler SVT för att SDs antrolpologiska och sociologiska iakttagelser blev missförstådda. Det tror jag inte ett ögonblick på - jag hörde vad Åkesson sa och i vilken kontext han sa det.

    En välvillig tolkning skulle vara det du säger, men Åkesson har aldrig någonsin sagt att strukturell rasism är ett problem, SD säger istället att problemet är att alla är olika och man passar baar om man är Svensk på Åkessonskt vis.Kräks
     
  • Gaggas mikropenis
    Embla twopointoh skrev 2018-09-08 20:21:04 följande:

    Nej, det sa han inte. Han sa att de kan ha svårt att få jobb om de inte blir svenskar, dvs blir integrerade.


    Det är märkligt. Ibland finns det ingenting som är "svenskt" eller "svensk kultur" och de som försöker påstå det kallas rasister. I nästa andetag tycker man att vara svensk är det finaste som finns och att alla som bor här bara måste vilja kalla sig för och känna sig svensk, och den som säger att alla som bor här inte känner sig som eller kallar sig för svensk är rasist.

    Nä, det blir att lägga en blank valsedel i urnan på söndag, för den här cirkusen är helt ofattbar. All rationalitet, förnuft och logik har kastats överbord för länge sedan, nu är det bara känslor och tyckande som tas för sanning. Och vetenskap, när den bekräftar vad man själv tror, det vill säga, annars kan man strunta i den också.

    De närmsta fyra åren kommer bli kaotiska, och inte är det SD som bär största skulden till det, inte.


    Exakt. Kaos är vad som väntar oss.
  • Crash Man
    Padirac skrev 2018-09-08 20:10:30 följande:

    Du ska nog läsa SDs principprogram för att se Åkessons uttalande i ett större perspektiv.

    De är analt fixerade vid Svenskhet och nu fick Åkesson prata om det hans parti egentligen existerar för, det som BSS ville när de grundade partiet.

    Om Åkesson gjorde en antrolpogisk eller sociologisk iakttagelse (dom jag uppfattar att du menar det) undrar i alla fall jag varför SD rör upp himmel och jord så till den grad att de vägrar befatta sig med SVT.

    Åkesson sa att det handlade om partiets politik. Att SDs mål är ett monokulturellt samhälle där du och jag kan uteslutas om vi inte är 'svenska nog' är ingen hemlighet. De har skrivit det i sitt principprogram och jag tror att de menar vad de skriver där. Texten i principprogrammet har sedan -94/-95 då Åkesson gick med i ett nazistiskt och rasistiskt program blivit än mer fixerat vid utlänningar och svenskar.

    www.gd.se/artikel/opinion/ledare/akesson-har-radikaliserat-sd

    "SD-programmet från 1994 omfattar 32 ämnesrubriker, inklusive inledning, på 12 tättskrivna sidor text. Enligt min bedömning innehåller endast 8 av de 32 styckena skrivningar som uttalat ger invandrare, såsom individer eller kollektiv, skulden för olika problem. Det är förstås fråga om de mest centrala politikområdena, men 24 stycken är i princip fria från invandringspolitiska aspekter.1994 års program känns lätt amatörmässigt och blandar oborstat språk med nationalromantiska hyllningar till landsbygd och natur. Det framkommer en fascination, av milt mussolinska drag, för en "sund" ungdom som frisksportar, inte super och ägnar sig åt folkdans i stället för "amerikansk skräpkultur".

    Rasbiologin märks i att den utländska "befolkningsexplosionen" på alla sätt måste bekämpas, samtidigt som svenskar på alla sätt ska bidra till densamma, med abortförbud och generösa bidrag för ökad nativitet. Dödsstraff, som man är för, verkar dock kunna utdömas hudfärgsneutralt, även svenskar ska kunna avrättas.

    2011 års program utvecklar föreställningen om invandrad kultur såsom hotet mot det svenska samhällets fortbestånd avsevärt. 15 av 22 programpunkter inklusive inledning handlar antingen helt om detta "hot", eller landar i denna slutsats. Hälften av programpunkterna handlar uteslutande om kultur-, nationalism- och invandringsrelaterade ämnen, som också utgör halva sidantalet, 17 av 34 sidor. 1994 års program var faktiskt betydligt mer allsidigt.

    Som enda parti definierar SD vem som ska få betrakta sig som svensk. Det räcker alltså inte med medborgarskap eller att man själv upplever sig som svensk. SD hävdar äganderätt till utformningen av det nålsöga som måste passeras.

    Ideologiskt central är en inledande skrivning (sid 6-7) om en "nedärvd essens" hos varje människa, som skulle förklara varför olika samhällen ser olika ut. 

    "


    Bra svar... på en fråga jag inte ställde.

    Du anklagade Åkesson för att påstå att invandrare inte kan få jobb för att de inte är svenskar, jag påpekade felet i ditt resonemang och du svarar med att påpeka hur hemskt SD-partiprogram var 1994 och att SD påstår att det finns en nerärvd essens.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta inlägg.
  • Padirac
    Crash Man skrev 2018-09-08 20:41:38 följande:

    Bra svar... på en fråga jag inte ställde.

    Du anklagade Åkesson för att påstå att invandrare inte kan få jobb för att de inte är svenskar, jag påpekade felet i ditt resonemang och du svarar med att påpeka hur hemskt SD-partiprogram var 1994 och att SD påstår att det finns en nerärvd essens.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta inlägg.


    Jag argumenterar naturligtvis för min tolkning av åkessons besatthet av svenskhet.

    Om du anser att åkesdon gjorde en antropologisk eller sociologisk iakttagelse så är hans och partiets reaktion way over the top. SDs problem och lösning på problem är att inte alla är svenskar och att alla måste bli svenskar.

    Det inlägg du citerat menar jag ger stöd för min tolkning.
  • Padirac

    [quote=79036524][quote-nick]hipsterpappan skrev 2018-09-08 20:42:57 följande:[/quote-nick][/quote]

    Det kan finnas en konflikt mellan kravet på opartiskhet och demokratiparagrafen kanske.

    Hur som helst sa åkesson detta

    www.svt.se/nyheter/inrikes/hanna-stjarne-star-bakom-var-utgivares-bedomning

    "I debatten, som sändes på fredagskvällen, sade Åkesson att invandrare har svårare att få jobb för att de inte är svenskar och för att de inte ?passar in i Sverige?."

Svar på tråden Var det rätt av SVT att ta avstånd mot SD i slutdebatten?