• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • 4finafilidutter

    Usch vad influensan triggade mitt sug efter kolhydrater. I tre dagar kunde jag bara äta rostat bröd och nu känns det som att jag är tillbaka på ruta 1 igen... Nu ska jag inte ställa mig på vågen på en vecka, jag vill inte veta hur mycket jag gått upp! Får trösta mig med de 7 kilo jag gått ner sedan midsommar...

  • lucky65

    Bra med ny tråd Fortsätter lchf-andet efter en helg med slarv... ajajaj.

  • M C
    Alltid skrev 2009-09-07 11:32:48 följande:
    Nu har jag ätit lchf i nästan två månader. Har i princip gått ned 1 kg sammanlagt. Har ca 20-25 kg övervikt. Sista två veckorna har jag ätit strikt, men fortfarande ingen viktnedgång att jubla över. Har köpt 4 olika lchf-böcker varav två av Skaldeman, så jag vet att jag gör rätt. Men å andra sidan har jag jojo-bantat flera år och jag har hört att det kan ta lång tid innan kroppen ställer om sig.Jag kommer fortsätta äta enligt lchf iaf. Jag mår bra o jag äter gott. Älskar maten Kollegor på jobbet är ganska kritiska. Speciellt efter den senaste svininfluensadebatten. Att hjärnan tar stryk av att inte äta kolhydrater är en annan sak jag hört från kollegorna. Dvs man blir korkad av att inte kolhydrater. Men jag bryr mig inte speciellt.Är det ngn som vet hur lång tid det kan ta innan kroppen ställer om sig o man börjar gå ned i vikt? Vad är rimligt? Har inte speciellt bråttom. Hade tänkt att gå ned 5 kg innan årsskiftet. Har gått ned 5 kg tidigare i år med hjälp av Cambridge.
    På kostdoktorns hemsida berättade han om en kvinna som det tog 6 månader för innan hon började gå ner. Men sen gick hon ner 60kg.

    På hans sida finns det en skryttråd, där fanns det historier som din. Att det tog tid innan det startade, men SEN! *wow*
  • M C

    Tant Elin skrev 2009-09-07 10:16:43 följande:


    Jag kör Valio laktosfritt smör, det är visserligen saltat men det funkar. Cocosfett blir godare, men min mage reagerar inte så bra på cocos så jag undviker helst det.
    Är det skillnad för dig mellan virgin-cocos och den andra luktfria?
    Karln är eg allergisk, men jag tror inte han skulle reagera på den andra om han inte visste. Men jag vill inte chansa!
  • Emly

    Säger som ovanstående, fortsätter med en ny vecka efter en helg av syndande. Utgång på lördagen med massa cider och grejer, subwaymacka på natten och dagen efter blev det både mcdonalds och thaimat.. Verkligen illa!
    Men dagen hittills går bra. Känner inget direkt sug efter att fortsätta på den onyttiga banan och det känns bra!

  • Tant Elin

    M C skrev 2009-09-07 15:19:09 följande:


    Tant Elin skrev 2009-09-07 10:16:43 följande:
    Är det skillnad för dig mellan virgin-cocos och den andra luktfria?Karln är eg allergisk, men jag tror inte han skulle reagera på den andra om han inte visste. Men jag vill inte chansa!
    har bara provat den luktfria, och har faktiskt inte kännt av något, har reagerat på vanliga kokosflingor så jag vill inte äta för mkt cocosa utifall jag blir dålig.
  • M C

    Tant Elin skrev 2009-09-07 15:25:33 följande:


    M C skrev 2009-09-07 15:19:09 följande:
    har bara provat den luktfria, och har faktiskt inte kännt av något, har reagerat på vanliga kokosflingor så jag vill inte äta för mkt cocosa utifall jag blir dålig.
    Bra, då håller min teori.
    Jag tror nämligen att det rena fettet utan lukt inte innehåller det han reagerar på. Lukten är, tror jag helt obevisat, det som triggar hans allergi. Ta äppelpaj - är den tillräckligt grillad kan han äta den. Det luktar inte så söt-äppligt då.
  • lucky65
    Emly skrev 2009-09-07 15:20:23 följande:
    Säger som ovanstående, fortsätter med en ny vecka efter en helg av syndande. Utgång på lördagen med massa cider och grejer, subwaymacka på natten och dagen efter blev det både mcdonalds och thaimat.. Verkligen illa!Men dagen hittills går bra. Känner inget direkt sug efter att fortsätta på den onyttiga banan och det känns bra!
    Upplever samma sak... inget sötsug alls trots totalt haveri i helgen Idag har det funkat som vanligt, känns kanon!
  • Maddisen80

    Kaiza tack så mycket för ditt stöd, min överviktsenhet läkare sa att lchf är bra för mig med, så när en läkare säger så så är det ju så :)

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.