• Anonym (Kärnan)

    Det är svaga människor som väljer att vara otrogna

    Har själv varit otrogen OCH varit utsatt för otrohet. Min slutsats är att det är svaga personer som inte mår bra som är otrogna.

    Reflektioner?

  • Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna
  • Thereisthat
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-19 00:01:41 följande:

    "Jag har aldrig uttryckt mig på det viset. Resonemanget var tvärtom. Att alla som lämnade en person i tråden var psykopater. Att man har allvarliga personlighetsstörningar för att man är otrogen. Det är ju givetvis inte sant på en fläck" 

    Vad är grejen med att inte läsa innantill, misstolka och försöka göra en poäng? Står det flertalet någonstans? 

    Nej, på bägge. Otrohet(som har ett flertal definitioner och gränser) är inte nödvändigtvis egoistiskt till att börja med. Och definitivt inte empatilöst. De som är helt empatilösa lider av en allvarlig störning som är en faktor vid diagnosticering av grava personlighetsstörningar. Som psykopat, patologisk narcissist och andra.


    Jag läste innantill.

    Det där är ju inte heller helt sant. Vi människor kan visst bli empatilösa utan att för den sakens skull ha en diagnos. Vi kan t.ex. tappa vår empatiska förmåga om vi känner oss trängda, tar vissa droger eller om vi har så stora problem att vi inte kan tänka på någon annan än oss själva. På vilket sätt skulle otrohet enligt dig inte vara en empatilös handling?
  • Thereisthat
    Bananböjaren skrev 2019-03-19 16:12:56 följande:

    Hehe, psykopat eller narcissist brukar det oftast vara. Exet har alltid en diagnos och är helt sjuk i huvudet om man läser i trådarna på det här forumet.


    Jag tror snarare att du tar russinen ur kakan än att detta faktiskt skulle vara den absoluta majoriteten. Oftast är de arga på exet, vilket inte är speciellt konstigt alls. Men att de anklagar dem för psykopati eller narcissism är inte alls så vanligt som du verkar tro.
  • Anonym (Esme)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-19 17:54:46 följande:
    Har du levt i ett förhållande med otrohet i över 20 år?

    Ja tyvärr, men inte frivilligt direkt. Jag och mina syskon fick den trevliga upplevelsen att vara "försökskaniner" i en familj med otrohet. Det som folk så fint beskriver"ett förhållande man stannar för baaarnens skull", medan de fortsätter att vara otrogna på sidan om. 

  • Anonym (man)
    Thereisthat skrev 2019-03-19 18:52:19 följande:
    Jag läste innantill.

    Det där är ju inte heller helt sant. Vi människor kan visst bli empatilösa utan att för den sakens skull ha en diagnos. Vi kan t.ex. tappa vår empatiska förmåga om vi känner oss trängda, tar vissa droger eller om vi har så stora problem att vi inte kan tänka på någon annan än oss själva. På vilket sätt skulle otrohet enligt dig inte vara en empatilös handling?
    Jag ställde exakt samma fråga, men har hittills inte fått något svar, istället snackar man hellre om alla fördelar som en otrohet kan leda till eller om hur mänskligt det är. Men tydligen vill man inte gärna svara på frågan om man vet att en handling kan leda till väldigt mycket lidande för någon annan eller andra och man väljer att göra det ändå, hur i helvete kan man påstå att det inte alls är empatilöst?
  • Thereisthat
    Anonym (man) skrev 2019-03-19 19:16:03 följande:

    Jag ställde exakt samma fråga, men har hittills inte fått något svar, istället snackar man hellre om alla fördelar som en otrohet kan leda till eller om hur mänskligt det är. Men tydligen vill man inte gärna svara på frågan om man vet att en handling kan leda till väldigt mycket lidande för någon annan eller andra och man väljer att göra det ändå, hur i helvete kan man påstå att det inte alls är empatilöst?


    Exakt! Man kan förstå otrohet och t.o.m. förlåta otrohet. Men att hävda att en otrohet inte är empatilös förefaller väldigt märkligt för mig.
  • Anonym (man)
    Thereisthat skrev 2019-03-19 19:22:43 följande:
    Exakt! Man kan förstå otrohet och t.o.m. förlåta otrohet. Men att hävda att en otrohet inte är empatilös förefaller väldigt märkligt för mig.
    Det förefaller märkligt för att det är ren lögn. Bara det faktum att man smyger med det man gör är bevis nog för att man vet att man pysslar med något jävligt fult. Att man sen inte gärna vill erkänna det för sig själv (eller andra) utan med alla medel försöker snacka sig runt det är en helt annan sak.

    Såna här diskussioner handlar sällan om svek och lögner är fel eller ej utan om man kan eller inte kan stå för sina val. Man hör ofta folk säga... jag försvarar inte alls otrohet, meeeen....följt av ett långt försvarstal för otrohet och en massa förklaringar för hur bra det kan vara för alla.
  • Elefantmannen2
    Anonym (Esme) skrev 2019-03-19 19:15:33 följande:

    Ja tyvärr, men inte frivilligt direkt. Jag och mina syskon fick den trevliga upplevelsen att vara "försökskaniner" i en familj med otrohet. Det som folk så fint beskriver"ett förhållande man stannar för baaarnens skull", medan de fortsätter att vara otrogna på sidan om. 


    Jag beklagar.
    Stanna ihop för barnens skull är oftast kontraproduktivt. 
  • Anonym (L)

    Bara att kalla sig själv för Elefantmannen2 tycker jag tyder på någon form av störning haha Att försvara otrohet är inte det vanligaste ändå. En sund person kan ha varit otrogen men försvarar det inte.

  • Anonym (Esme)
    Elefantmannen2 skrev 2019-03-19 20:21:20 följande:
    Jag beklagar.
    Stanna ihop för barnens skull är oftast kontraproduktivt. 

    Det är nog första gången vi är överens om något. Jag håller verkligen med om detta.

    Ändå är det många som kommer med den ursäkten för att slippa lämna sin trygghet, och ändå kunna ha ett förhållande på sidan om. Det är otroligt egoistiskt att stanna i ett förhållande (för barnens skull) om man avser att fortsätta vara otrogen. Det om något är att skapa en destruktiv uppväxt för sina barn. De förstör barnens hela syn på vad kärlek är,och hur förhållande bör vara.

  • Sgtwolf
    Anonym (Esme) skrev 2019-03-19 17:48:38 följande:

    Ja, om man så gärna vill sexchatta så får man höra efter vad den andre anser om det? Jag kan lova att partnern känner sig mer kränkt om du går bakom ryggen och gör som du själv vill, än om du är rakt ut ställer en fråga. Du vet nog att det är sveket och lögnerna som är värst. 

    Nja, visst händer det.. men oftast är kostnaden så mycket större. Brist på tillit m.m. Jag tror att det hade fungerat bättre om kommunikationen förekommit otroheten. Varför ska otrohet behövas för att man ska kunna kommunicera? Då är det ett allvarligt fel på förhållandet från första början, och kanske bara bra att man bryter upp. 

    Jag har mer än 20 års erfarenhet på hur destruktivt otrohet är. Inte bara för de inblandade utan hela familjen som sådan. Jag har redan hört de allra märkligaste ursäkterna till leda. Konstigt att det inte finns lika mycket dåliga ursäkter om man skulle behandla sin bästa vän på samma vis? 

    Jag skulle aldrig behandla min bästa vän så illa, och jag anser min partner vara min allra bästa vän. Ingen känner mig så bra som han gör.


    Ett! Det man inte vet nått om, mår man inte dåligt över.

    Två. Hur sjuk är inte en människa om man kräver ensamrätt till allt den gör?

    Klart det finns nyanser mellan de två punkterna.

    Jag skulle bli ledsen och besviken om frun hade en affär. Särskilt om affären också leder till att hon väljer bort mig till förmån att ha sex med någon annan.

    Men skulle hon ha en älskare som gjorde henne glad och mer sugen på sex med mig. Då är ju det något som är bra för mig. Så länge jag inte får veta eller misstänka att hon "roar sig själv med någon annan".

    Sen vart är går gränsen för otrohet. Jag tror att jag skulle bli mer upprörd om frun beklaga sig över mina brister för en väninna. Typ prata illa om att jag snarkar, är dålig älskare, eller typ luktar illa, är ohändig eller andra egenskaper. För det är personligt.

    Än att hon ligger med någon då och få och mår bra av det och ger kraft att få mig att må bra... Så länge det sköts snyggt och jag inte ser eller misstänker hennes affärer.

    Sen ser jag det som ett otroligt sjukt beteende att kräva av sin partner att man själv ska vara i centrum för allt den gör och tänker. Blir hon glad av att gå på promenad med hundarna även om jag inte är med. Toppen!

    Vill hon gå en kvällskurs och vidareutbilda sig, fast jag inte är med. Toppen!

    Vill hon sitta och bolla livsproblem med en väninna utan mig, så är det toppen! Om det leder till jag på ett eller annat sätt får det bättre. Typ gladare fru, en fru som ser mig mer, eller helt enkelt att ekonomin blir bättre så vi kan göra mer tillsammans.
Svar på tråden Det är svaga människor som väljer att vara otrogna