• abnocto

Tonåring som färgar håret

Min dotter som är 14 har tidigare fått present fått färgning av hår plus slingor (ej av mig som är emot att förändra sig.
    Hon har alltid varit mån om sitt utseende och fixar och donar framför spegeln jämt. För två veckor sedan köpte hon eget medel för blondering coh gjorde fler slingor och såg helt okej ut. I helgen ville hon ha ännu ljusare hår och tog hem kompisar och blonderade helt håret (jag var ej hemma). Resultatet blev jätteljust hår åt det brandgula hållet, inte alls vad hon tänkt sig! Så nu har hon gråtit hela helgen över sitt förstörda hår och vägrar gå ut. Jag har pratat med henne och försökt få henne att förstå att hon ibland ska lyssna på sin mamma och jag tvingar henne till skolan idag.
    Vad gör man, suck. Jag har sagt att hon får ta egna pengar att gå till frisörskan för att göra det mer normalt igen (ca 850kr). Jag hoppas hon har lärt sig en läxa och inte gör om det.
    Hur gör era barn, får de färga hur de vill?

• Svar på tråden Tonåring som färgar håret
  • ahlcec

Nu är ju June bara två, men ja. Hon kommer få färga det precis som hon vill.
    Min mamma var ingen världbästig morsa direkt, men på det viset var hon bra: vi fick klä oss som vi ville, och klippa/färga håret som vi hade lust.

• Unidentified Visitor

Jag tycker att det låter som en bra ide att låta henne betala för det hela själv och förmodligen så lär hon sig en läxa men samtidigt så är det en väldigt stor del av ens personlighet (hur man ser ut) när man är tonåring och även ett sätt att uttrycka sig på. Jag tycker således att du gör fel om du inte låter henne exprimentera (sålänge det inte sker in absurdum dvs)

• therre

jag tycker att de ska få göra som de vill när de gäller hårfärgen. vet ju själv hur man experimenterade o tom hade turkost hår ett tag

• delifi2

hur mycket får hon i månadspeng 850 är ju ganska mycket pengar.

Men det var bra att hon fick lära sig en läxa och kansek nästa gång att hon lyssnar på dig.

om mina döttrar skulle vilja färga håret så får de göra det.
    det är ju i dn här ålderna de upptäcker sin identidtet

• Fraise

Jag skulle nog inte låta henne betala färgningen själv. Det var ju ett "misstag". Tror nog hon lärt sig av "läxan" ändå. Utan att betala för frisören själv. Kommer ihåg när jag gjorde samma misstag nämligen. Ville så hemskt gärna vara blondin när jag var tonåring.

• abnocto

JAg anser att man ska acceptera hur man ser ut och inte förändra sig för att man tror man blir bättre (operera större bröst, färga hår, skönhetsoperationer m.m, banta stup i kvarten, för det är tillräckligt hårt i livet ändå. De ska ha tillräcklig självkänsla att de törs stå emot.
    Tidigare har hon krävt att jag ska betala alla hennes klippningar och färgningar och jag har totalvägrat. Plus att jag tycker det är dumt att experimentar själv för trots allt kan du förstöra håret (hon är faktiskt jättesöt utan att göra något coh då är det inte bara jag som säger det utan många karlar har poängterat det hela hennes liv vilket är en annan historia)
    Och nu har hennes färgning definitivt gått till absurdum är hon försör håret. Men som sagt nu får hon barnbidraget så jag har sakt att det är upp till henne att välja mellan nya kläder eller återställning av håret (om det går)

• Familjen P

Kommer aldrig att låta min 10- 11- åring färga håret men tonårsungar måste få lite utrymme. Tycker det är bra att hon får betala sådant själv, det lär de sig mycket på.

• Helgona

Varför emot förändringar? Äh så länge det handlar om färgning o klippning....helt ok!
    men jag skulle också låta henne betala själv...för det är ju trots allt hennes misstag....

CARPE DIEM
  • ahlcec

abnocto - Det är bra tycker jag att du har så bra självförtroende. Men jag tror inte att du kan lära dina barn det, det är något hon måste hitta själv.
    Låt henne experimentera!

• abnocto

ATt hon får betala själv är bl.a p.g.a av att jag tidigare samma dag sa åt henne att inte experiementera mer plus att hon inte fick göra det hemma (hon blonderade det för en månad sedan),utan låta håret vara ett tag och sedan kosta på en hårfrisörska. Att blondera varje månad sliter på håret helt otroligt. Och jag har berättat hur jag själv en gång gjorde fel så mitt hår blev oranget så det är lätt när det blir för mycket, så hon visste mycket väl vad hon gjorde.
    Nu gick hon emot mig trots varningar och då måste det straffa sig.

Svar på tråden Tonåring som färgar håret