• abnocto

Tonåring som färgar håret

Min dotter som är 14 har tidigare fått present fått färgning av hår plus slingor (ej av mig som är emot att förändra sig.
    Hon har alltid varit mån om sitt utseende och fixar och donar framför spegeln jämt. För två veckor sedan köpte hon eget medel för blondering coh gjorde fler slingor och såg helt okej ut. I helgen ville hon ha ännu ljusare hår och tog hem kompisar och blonderade helt håret (jag var ej hemma). Resultatet blev jätteljust hår åt det brandgula hållet, inte alls vad hon tänkt sig! Så nu har hon gråtit hela helgen över sitt förstörda hår och vägrar gå ut. Jag har pratat med henne och försökt få henne att förstå att hon ibland ska lyssna på sin mamma och jag tvingar henne till skolan idag.
    Vad gör man, suck. Jag har sagt att hon får ta egna pengar att gå till frisörskan för att göra det mer normalt igen (ca 850kr). Jag hoppas hon har lärt sig en läxa och inte gör om det.
    Hur gör era barn, får de färga hur de vill?

• Svar på tråden Tonåring som färgar håret
  • abnocto

Det tog två veckor så var all färg borta hon fick hos frisören och hon var ljust orange-färgad. Men då fick hon färga om gratis, och nu blev det ännu mörkare och enfärgat. Nu har det gått ytterligare en vecka och denna gång verkar det sitta i.
    Måtte det bli slut på denna följetång snart....

• MajaIda

Min dotter färgade just håret svart...jag hade ju föredragit ljust..;)

• Featherboah

"Min dotter som är 14 har tidigare fått present fått färgning av hår plus slingor (ej av mig som är emot att förändra sig.)"

Det där skrämde mig lite. Varför är du emot att förändra sig ?

Jag är 16, färgade mitt hår första gången när jag var 12. Har haft svart, blont, brunt, rött - och nu har jag dreads med röd lugg. Glad att mina föräldrar låter mig se ut som jag vill.

• Featherboah

För övrigt, min vän färgade håret blont för ett tag sen - det blev oranget. Hon köpte en till toning och det blev mycket bättre då.

• Zodic

Jag har färgat håret konstant i alla färger sen jag va 12 år, mian föräldrar hade inget problem med det och jag har aldrig haft några komplikationer alls :)

• Zodic

en sak till ang blondera håret; man kan använda white toner/silver schampoo för att ta bort det gula,o m man inte vill blondera sig igen!

• In Vino Veritas

här färgas det hejvilt.... 14-åringen färgar från blond till brunt till sligor och tillbaka till blond. Låt de hålla på!! Så länge de färgar för sina egna pengar och inte färgar det lila så kommer jag inte att invända.. även om jag såklart ibland frågar om det inte känns lite onödigt att läggs ut så mkt pengar på hårfärg när det finns så mkt annat kul

• Fia Lundbom

Här färgas det också hejvilt..

Dottern började väl någon gång i trettonårsåldern, och nu när hon är 16 så törs jag inte tänka på vilken summa hon måste ha lagt ner just på hårfärgning..
    Det är fint blont från början, men det tyckte ju inte hon, så hon har varierat sig i allt från vitt till kolsvart, slingor, brunt, blond med svart underhår mm mm.

Tyvärr har hon sabbat sitt hår med alla färgningar och blekningar, så nu är det ganska risigt.
    Men det hindrar henne inte från att fortsätta...Just nu är det blekning som gäller, hon vill ha ljusare blont än vad hon har i verkligheten.

Jag skojade med henne i somras..
    Dottern: Men.. vi ska väl inte åka och bada idag - det är ju inte ens sol....
    Jag: Ta av dig solglasögonen får du se...
    Dottern: Men... det ÄR ju sol...*snopen*
    Jag: Du gör ordet "blondin" rättvisa du...
    Dottern: Nääää va taskig du är....

• Sommarregn

Hua!!! Det där har varit en diskussion hemma, min dotter har tjatat slingor i håret och jag gjort slingor på henne av rädsla för att kompisarna experimentera med hennes hår.
    Kompisarna både färgar och bleker håret själva och det har inte alltid sett lyckat ut på en del.
    Så mitt krav är att prata om vad man vill göra med håret, jag gör det gärna på henne om jag själv tycker att det är OK och bra för hennes hår.

• AnnaGBG

Emot att förändra sig...? Hm...det där låter lite underligt i mina öron...

Alla tonåringar har väl förstört sitt hår minst en gång? Det hör ju till liksom...

Svar på tråden Tonåring som färgar håret