• abnocto

Tonåring som färgar håret

Min dotter som är 14 har tidigare fått present fått färgning av hår plus slingor (ej av mig som är emot att förändra sig.
    Hon har alltid varit mån om sitt utseende och fixar och donar framför spegeln jämt. För två veckor sedan köpte hon eget medel för blondering coh gjorde fler slingor och såg helt okej ut. I helgen ville hon ha ännu ljusare hår och tog hem kompisar och blonderade helt håret (jag var ej hemma). Resultatet blev jätteljust hår åt det brandgula hållet, inte alls vad hon tänkt sig! Så nu har hon gråtit hela helgen över sitt förstörda hår och vägrar gå ut. Jag har pratat med henne och försökt få henne att förstå att hon ibland ska lyssna på sin mamma och jag tvingar henne till skolan idag.
    Vad gör man, suck. Jag har sagt att hon får ta egna pengar att gå till frisörskan för att göra det mer normalt igen (ca 850kr). Jag hoppas hon har lärt sig en läxa och inte gör om det.
    Hur gör era barn, får de färga hur de vill?

• Svar på tråden Tonåring som färgar håret
  • delifi2

har du aldrig klippt dig??

oki om man vill börja förändra totalt med oprationer och sånt, men klippa håret och färga det är inte så farligt ju.

Tänk på att ju mer du förbjuder desto mer kommer hon att slå bakut

• Mary Cherry

Men det är ju skillnad på att plastikoperera sig och att färga håret. Jag började färga håret när jag var 12 och jag har fortfarande inte plastikopererat mig. Varför hjälpa henne att fixa till håret istället? Man behöver inte göra det på salong, det finns färg man kan köpa som tar bort det orangea.

• Ellyxie

sen kanske du kan hjälpa henne färga håret? så slipper hennes kompisar göra det... Färgade håret själv första gången när jag va ca 10... sen dess har jag ingen aning om vad min riktiga färg är men jag trivs ändå...
    Jag är 20 nu men skulle min mamma sagt nej när jag var yngre hade jag gjort det iaf bara för att. Min pappa sa till mej att "det är bara killar som har kort hår" och VIPS så hade jag rakat bort alltihopp... =) haha kan skratta åt de nu men de tog lång tid innan de växte ut! Skrattar även åt gamla kort där jag varit svartsminkad med nitar osv..
    Man måste få exprementera för att lära sig.
    Om du vill kan du göra en deal, följ med till frisören och precis när hon skla betala kan du säga "jag betalar om du ber mig om hjälp istället" då kan du även se till att de inte blir tex rosa.. =)

• alsesani

Jag kan förstå dig till viss del men kan ändå förstå dottern.
    Jag färjade ofta håret i tonåren, det var bara en kul grej, inte för att man inte tyckte om sin hårfärg.
    Man träffades några vänner och vad ska vi göra?? *tänktänk*
    Jaa, vi färgar håret! Sen drog man ner och köpte hårfärg.

En period hade jag mörkt hår med en blekgul (jo, det blev fel) lugg...
    Jag lärde mig dock att blondera mig är ingen hit.
    Skulle tro att din dotter lärt sig samma sak.

Själv hade jag nog betalat en omfärgning men det är ju upp till var och en.
    Tycker det låter mycket med 850 kronor att betala själv, speciellt som kanske en bit behöver klippas dessutom.
    Jag kommer ihåg att håret inte blev alltför bra av blonderingen.

• abnocto

Att vilja ha dyra märkeskläder och klippa och färga håret på salong varannan månad har jag då inte råd med. VIsst, var jag jätterik men det är jag inte. Klippa sig hur hon vill tänker jag inte hindra henne och har aldrig gjort, bara antalet gånger.
    Och jag vill inte experimentera mer med hennes hår för vem vet hur det blir nästa gång? SÅvida ingen kan tala om exakt hur man gör men det tvivlar jag på. T.o.m en hårfrisörska ville se håret innan de bokade in en tid för att se om de kunde göra något åt det. Ibland kan det vara svårt att åtgärda felbehandlade hår.

• Fraise

Tonåren är en sådan känslig tid när man försöker hitta sig själv och kanske experimenterar med sitt utseende. Därav hårfärgningen kan man misstänka. Tycker inte att man kan begära av en ung tonåring att de ska acceptera hur de ser ut och inte testa olika saker. Tror du TS läser in mer i hennes fixande med utseendet än vad som egentligen är nödvändigt. Man kan inte alltid stå emot när man är så pass ung, utan det brukar faktiskt vara ngt som mognar fram med åren.... Och jag skulle inte kräva av min dotter att hon skulle betala för återställningen av håret själv. Hon har säkerligen lärt sig att inte experimentera m håret vid det här laget....

• Leeloo

Men håret växer ju ut igen! Låt henne experimentera lite, hon kommer att hitta sig själv en vacker dag.

• abnocto

Jag förbjuder inte speciellt mycket, bara då det gäller utseende är jag rätt hård då det handlar om att förändra sig (ibland undrar jag vad jag gjorde för fel då hon är så fruktansvärt envis och säger vad hon tycker). Hon får nu sitt barnbidrag så får hon köpa precis vad hon vill i klädväg, hur dyrt som helst eller klippa sig hur ofta hon vill, så länge pengarna räcker.
    MEn att jag ska uppmuntra henne att färga håret, nej tyvärr där går min gräns. Fast jag säger inget då hon väljer att göra det utan accepterar hennes frigörelse. Men att uppmuntra, nej det tycker jag är fel.

• Ellyxie

annars går ni till affären och köper en mörkare färg så kostar det 50-100kr. de e juh bara för attt få de blont som man behöver gå till frisören...

• ahlcec

Men, vad du gjort fel? Hon är ju en individ, hon måste ju inte alls tycka som du!
    Hon kanske växer upp och vill ha grönt hår och bodybuilda, äta alger och dansa frigörande dans - det är inte heller du eller ditt fel.

Svar på tråden Tonåring som färgar håret