• abnocto

Tonåring som färgar håret

Min dotter som är 14 har tidigare fått present fått färgning av hår plus slingor (ej av mig som är emot att förändra sig.
    Hon har alltid varit mån om sitt utseende och fixar och donar framför spegeln jämt. För två veckor sedan köpte hon eget medel för blondering coh gjorde fler slingor och såg helt okej ut. I helgen ville hon ha ännu ljusare hår och tog hem kompisar och blonderade helt håret (jag var ej hemma). Resultatet blev jätteljust hår åt det brandgula hållet, inte alls vad hon tänkt sig! Så nu har hon gråtit hela helgen över sitt förstörda hår och vägrar gå ut. Jag har pratat med henne och försökt få henne att förstå att hon ibland ska lyssna på sin mamma och jag tvingar henne till skolan idag.
    Vad gör man, suck. Jag har sagt att hon får ta egna pengar att gå till frisörskan för att göra det mer normalt igen (ca 850kr). Jag hoppas hon har lärt sig en läxa och inte gör om det.
    Hur gör era barn, får de färga hur de vill?

• Svar på tråden Tonåring som färgar håret
  • hillson

Jag gör fortfarande misstag när jag färgar håret :) fick orange färg för ett tag sedan men i med lite ny färg bara så blev det bra;)

• abnocto

Jag behövde väl ingen ny identitet, antar jag

Är dock beredd när dottern kommer hem och är full eller är med barn. Där är jag beredd på allt och kommer bara att stötta. Visst är jag knäpp, blir arg för hårfärg men accepterar att hon blir full m.m. (nu överdriver jag lite). Tycker väl ändå att 14-åringar ska förbli barn ett tag till och inte vuxna.....

• abnocto

Ska berätta för dottern att alla är orange någon gång i livet

• Lilith74

TS: Du kanske prövade dig fram på andra sätt som tonåring, eller lät andra pröva sig fram, tex genom att läsa mycket, det är tydligen också vanligt.

Du har väl hanterat det här med dottern ganska bra, låt henne experimentera men också ta konsekvenserna.

• OlgaMatildah

ha ha tycker jag du skall göra

• ahlcec

abnocto - Ja, visst pååverkar vi våra barn. Men vi kan inte göra dem til kopior av oss själva. Jag förstår att du vill att dina barn ska ha gott självfortroende, men du kan inte tvinga i henne det du tycker. Hon kommer såklart att ärva en massa grejer från dig, både bra och dåliga.
    Men många värderingar måste man själv få skaffa sig.

• Tonx

Gosh, tur att inte du är min mamma! ;) *Skämt å sido*
    När jag var 14 så hade jag mitt hår färgat chockrosa, isblått och illgrönt. På samma gång. Jag klippte sönder alla mina kläder och sminkade mig kolsvart i hela fejset, jag skaffade miljoner piercingar på egen hand, och när åldern 15 var fylld, så skaffade jag några hos en riktigt piercare också, en period rakade jag av mig allt hår och en annan så gick jag i bomberjacka och stålhättakängor, och se, det blev människa av mig med!

Nu sitter jag här, 20 år gammal, med snyggt blondt hår, några diskreta piercingar kvar och snygga, HELA kläder i min alldeles egna lägenhet med en bra sambo och en härlig dotter.

Vad jag menar är, Låt henne för guds skull experimentera själv. Det är en viktig del av en utveckling, för vissa mer än andra. Även om du inte hade behov av så mycket sånt när du var ung så är hon inte du, hon är din dotter och en helt egen individ!

• abnocto

Ja ja ja hon får väl färga håret, förstår att vissa måste gå igenom sådant Bara jag slipper betala så får jag väl acceptera det..... Trodde inte att så många höll på med sådant men å andra sidan kanske det bara är ni som skriver här.
    Hon har fixat tid hos frisörskan själv nu så det blir intressant att se hur hon kommer se ut på onsdag. Tur att hon är kort o ettrig så man känner igen henne
    Tack för alla synpunkter, roligt att höra.

• Wonka

Jag höll också på med att färga mycket i tonåren, ångrar mig idag då jag önskar att jag behållt håret långt, vackert och naturligt och bara slingat det lite.
    När man färgat håret för mycket och haft några riktigt starka blekmedel i det så blir det ju förstört det blir slitet och fult och så småningom är det bara att klippa av det.
    Numera har jag ganska långt hår igen, och behandlar det bättre, med slingor ibland, hårinpackningar och egelbundna toppningar.

Du får väl be dottern ta ett snack med frisören. Fråga vad hon egentligen är ute efter för resultat. Finns det nån som kan säga vad man kan och inte kan göra (läs inte BORE göra) så är det frisören. Dom brukar vara noga med att säga att man inte ska färga håret hemma själva. Kanske du har ens mart dotter som lyssnar på dom som är utbildade

• Nisses lada brinner

Ahh, jag är 25 och håller fortfarande på med alla dessa färger, men nu blir det mest ljust och rosa, så självklart får lillgumman färga sen när hon vill det! Nu är hon bara 4 år, men hon ser ju hur jag håller på och då kan jag ju inte säga till henne att hon INTE får.

När jag var 15 sa min mamma att du får göra VAD du vill, piercing, tagga dig eller what ever, men du får INTE färga håret svart, vad tror ni jag gjorde dan efter...så förbud för deras egna hår tror jag inte håller!

"Sill I Dill, blivande 3 barns morsa"
Svar på tråden Tonåring som färgar håret