Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Scrapträsket 2

Matriark:
    Limpenna,
    vad är det för nått?
    Fotofix vore kanske nått, men blir det inte liksom "glipande springor" om man bara har en i varje hörn?

• malin ulrika

Skumpis, vad heter mojängen du har på bild ovan?
    Ser väldigt behändigt ut!
    (Jag är inte mycket för att sitta och pilla av fotohörn, även om det säkert är praktiskt...)

• malin ulrika

Jaha tack, du hann svara innan jag frågade!

• malin ulrika

Allmänt om bilder:
    Kommer ihåg att nån nämnde att man blir så nojjig på att ta bilder och filma och dokumentera allt att man liksom missar "händelsen", man är int med själv, man bara plåtar...
    Så var det alltid för mej i början, särskilt med digital kamera när man kan ta hur mycket bilder som helst.
    Men sen när jag börjat scrappa känner jag inte lika mycket press, man vill ju inte scrappa ALLA bilder, det räcker med en dubbelsida per händelse tycker jag, och för en dubbelsida räcker det med kanske 5-6 kort, har man bara ett par bra går det jättebra att förstora upp dem och bara använda kanske en stor bild på en sida! Så pressen på "att dokumentera allt" tycker jag har minskat i och med scrapping!
    Dessutom tar jag ofta bilder med scrapping i tanken nu, typ "den här ska jag förstora" och sen "tre småbilder i en serie" etc!

Nördigt kanske, men det har blivit roligare att fota!

Och tänk, om 20 år så har alla CD skivor med bilder rostat sönder (eller hur lång tid det nu tar) och det enda som består är alla scrapböcker som vi alla har gjort!
    Kul för barn och barnbarn att titta i!!!

Jag har det lite i bakhuvudet när jag scrappar, tar med lite priser t.ex. på saker eller annat som kan vara kul att ha när man blir gammal, typ "va, kostade det SÅ lite att göra det-och-det"!!! Även "vardagliga" saker kan vara kul att nämna, när man tänker på att man tittar på albumet 20 år i framtiden...

Lite allmännt dillande bara, men jag ville dela med mej!

Tack för alla klistertips, här ska klistras!

• malin ulrika

malinka2,
    får hålla med MAMMSY,
    himla fina papper och tillbehör.
    Det där med chipbord har jag aldrig prövat, men ser att många här har gjort det, och det blir ju jättefint...

Annars är röd card stock det som är högst på min lista nu, helst bazzils, har gjort slut på min vanliga röda cardstock, och naturligtvis är det just DEN färgen jag behöver nu, till ALLT!

Nytt klister är också högt på önskelistan, ska försöka få tag i sån där fotofix runner, det lät himla smidigt...

• malin ulrika

Ny dubbel i galleriet!
    Nu ska vi ut och göra lite, så jag har mer att scrappa!

• malin ulrika

Skrutthumlan2Ö
    Jättesöt LO!!!
    Jag skulle eventuellt rekommendera att "matta" bilden i mitten, eftersom den är liksom "huvud blickfånget".
    Man tar ett papper i avvikande färg, och låter det sticka ut ett par millimeter eller så, hur mycket man nu vill, runt om, under bilden.
    Min personliga favorit är att "trippelmatta" speciella kort, man gör en tunn ram runt mha ett helfärgat papper, sen en liten tjockare ram runt det med nått mönstrat t.ex., en en helfärgad tunnram runt det!
    Det får verkigen kortet att "stå ut" så att säga!
    Att den nedre delen på bilden är "rundad" gör inget, du kan t.o.m. låta ramen bli lite "längre" i nederdelen, och skriva något på "mattan" under bilden, eller sätta dit nån annan dekoration, som en rosett, ett litet ben eller dylikt!

Jättefin första LO!
    Nu är du fast i scrapträsket och kommer aldrig härur!

• malin ulrika

Ny dubbel LO i galleriet!
    (Simpel, som ni ser samma "recept" som tivoli-sidan, men men, jag orkar inte vara så originell!)

• malin ulrika

...apropå papper, jag försöker få tag i Bazzils cardstock, helst röda papper, men på deras hemsida är det bara för "grossister" typ, liksom 50 papper av samma sort, och på Ebay hittar jag packar med hundratals papper i olika färger, men knappt några röda, utan alla möjliga nyanser, och så väger högen liksom 7 kilo, så frakten blir enorm...

Var beställer i Bazzils, om ni köper på internet?

• malin ulrika

Pyret78,
    gud vad fin,
    så välgjord!
    Mycket jobb på!
    Jag har också tänkt gör en sida med alla namn man kallar sina barn, man glömmer så snabbt sen när de blir stora.
    Bra ide, tack för "påminnelsen"!
    Vad fint det var med pappret som liksom är lite "åldrat" i kanten, hur har du gjort det om man får fråga?

Svar på tråden Scrapträsket 2