• Anonym (kan man?)

behandlingshem?

hej..har en undran om behandlingshem...
    så att sambon är alkoholist (periodare) å han vill så gärna sluta dricka med kan inte stå emot själv...vi har pratat om behamdlingshem men vet inte om vi får betala de själv eller om man kan få de betalt..vi har inte ekonomi för de men vill endå få ett normalt liv i hop...
    vet flera som fått gå på behandlingshem istället för fängelse...då har det ju inget val direkt..
    men tänkte höra om någon vet om man kan få en sån sak betald.

hoppas på svar

• Svar på tråden behandlingshem?
  • Anonym

jo soc e restriktiva med att betala behandling och gör det oftast bara i nödfall. Stå på dig gentemot soc eller prata med handläggarens chef.
    Om ni inte får hjälp via soc så finns självhjälpsgrupper som ex AA, NA och DAA.

• Anonym (kan man?)

han är inte pappan till min son,,,,men om han inte får hjälp snart så vänder ja meg högre upp..han vill ju ha hjälp...det finns ju de som inte vill de

• SandvikenMamma

Skicka iväg honom på ett AA-möte (Anonyma Alkoholister). Tack vare AA har MÅNGA blivit nyktra!

• nerja99

Hej hej!!

Jag tycker att du ska ringa direkt till behandlingshemmet så kanske de kan "trycka på" soc lite.

Eftersom han vill ha hjälp så betyder ju det att han är redo för det.

Jag kan rekommendera behandlingshemmet "hatten". Där jobbar de med 12-stegs programmet.

Min mor jobbar där och är en utav Sveriges bästa terapeuter.

Vet ju inte vart du bor, men det ligger i Älvsjö Stockholm.

Lycka till..

Telefon: 08- 99 04 02

www.hatten.se

• Anonym (kan man?)

tack..ska prata med han om de...AA har han gått på men de blev religöst så han tyckte inte de blev någon höjdare..men jag ska be han ringa till behamdlingshemmet å kolla upp..tack ( bor bara 7 mil därifrån)

Glad midsommar (vi har en nyckter sån ;) )

• SandvikenMamma

AA är absolut INTE religöst!
    Det handlar om att tro på någonting starkare än sig själv, man väljer själv vad det är.

• Funderingar

Se till att han verkligen GÖR EN ANSÖKAN om att åka till behandlingshem. Det är ju himla dyrt med behandlingshem och kommunerna har dålig ekonomi och vill förstås ite skicka folk på behandling om det inte verkligen behövs. Och gör man en ansökan så ska man ju få ett beslut som man ju kan överklaga om man orkar.

Vad är det som gör att öppenvården inte funkar? Det är rätt vanligt att man lever lite i "skyddad verkstad" på behandlingshem och när man sedan kommer hem, tillbaka i sin hemmiljö och gamla kompisar osv så faller man tillbaka igen.

• SandvikenMamma

Jag skulle aldrig i mitt liv ha fixat att gå på bara Öppenvård. Aldrig.

När man åker iväg på behandlingshem så kan man koppla bort hela ansvaret för hem och barn och övrig familj... Man kan lägga alla 24timmar/dygn på SIG SJÄLV och sitt TILLFRISKNANADE. Man får alla verktyg man behöver när man kommer hem, så man t.ex. kan bryta med dom "vänner" som inte är bra för sig själv och sitt tillfrisknande.

• Funderingar

Ja det är ju olika för olika personer förstås.

• Anonym (kan man?)

sambon flyttade till ett vårdboende när vi träffades å där fick de ju inte dricka...men de fick ju göra vad de ville gå på stan å så hela dagarna om de ville..å så fort han gick ut då så träffa han sina polare på satn å började dricka..å när han kom tillbaka tillboendet så blev han av med nyckeln å då hadde han ingenstans å sova...de tillät att han fick gå ut vilket ledde till å supa men de tog av han nyckeln om han kom hem full....han skulle in på nått ställe där det finns psykolog å stöd hela dagarna å andra folk som försöker ta sig ur beroendet å få stöd. ett ställe man inte bara kan gå ut ifrån om ni förstår.

Svar på tråden behandlingshem?