• Anonym (kan man?)

behandlingshem?

hej..har en undran om behandlingshem...
    så att sambon är alkoholist (periodare) å han vill så gärna sluta dricka med kan inte stå emot själv...vi har pratat om behamdlingshem men vet inte om vi får betala de själv eller om man kan få de betalt..vi har inte ekonomi för de men vill endå få ett normalt liv i hop...
    vet flera som fått gå på behandlingshem istället för fängelse...då har det ju inget val direkt..
    men tänkte höra om någon vet om man kan få en sån sak betald.

hoppas på svar

• Svar på tråden behandlingshem?
  • Anonym (kan man?)

AA är lite religöst..sambon å min syssters kille tyckte de iaf..när man skulle sitta å be till gud å hålla händerna å be hela tiden..så dom klara inte av de då dom inte är ett dugg religösa

• SandvikenMamma

Nej, men AA är inte ett dugg religöst. Kopierar från AA:s hemsida:

"Många tror att AA är religiöst. Men AA har ingen anknytning till någon religion. AA måste fungera såväl för den som har en religion, vilken den vara månde, liksom för den som inte vill ha någon. Tack vare att AA inte är religiöst så fungerar AA i 180 länder.

Alkoholism är själsligt, moraliskt och socialt utarmande och därför behöver vi bygga upp oss i "anden" igen (själslig utveckling). Det är vad AA:s tolvstegsprogram handlar om.
    AA:s program är andligt i den meningen, men har ingenting med någon religion (troslära) att göra. AA uppmanar medlemmen att söka en tro på en kraft större än han själv, men AA har ingen uppfattning om hur den kraften ser ut. Det är varje AA-medlems privata angelägenhet. För många nykomlingar fungerar AA-gruppen i början som en högre kraft."

Man ber inte hela tiden på AA. Man ber sinnesrobönen i slutet av mötet MEN det är FRIVILLIGT!
    Som sagt var, det är inte ett dugg religöst. Och AA har hjälpt hur många som helst att tillfriskna från alkoholism.

• Anonym (kan man?)

känner du någon från AA som instämmer att de inte är religöst? för de jag känner å många jag pratat med instämmer attd et är mycket mer än sinnesrobönen..men det va inte de jag frågade om från början.. så åter till tråden

• Jenny S

Inte på en enda av mina träffar har det klassat som religöst eller liknande.
    Det är skillnad på religion och sinnesro!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Funderingar

Ansökan ska alltså göras till socialsekreteraren på socialförvaltningen.

• SandvikenMamma

Jag har aldrig hört någon på AA som påstår det AA är religöst... Däremot folk som inte är insatt i hur AA fungerar har sagt att AA är religöst, men då beror det på o-kunskap.

Dom flesta behandlingshem arbetar med hjälp av 12-stegsmodellen idag. Sen finns det också dom som arbetar efter en kristen modell.
    Vad hade ni tänkt att han skulle gå på för behandling?

• Lajsa76

AA är inte något som har med religion att göra.
    Många som inte är insatt i det kan uppleva det som "flummigt"
    det tror jag pga att sinnesrobönen läses.
    Men den har inget med religion att göra.
    Att man säger gud i den är en tolkningsfråga.
    Alltså vad är gud för mig... gud kan vara en förkortning på glad utan droger etc.
    Att man ber är ett sätt att finna styrka och jag tror vi alla bett till gud någon gång i livet.
    Och vad jag sen finner styrka i kan vara allt i från den religösa guden till en sak, tex om jag håller en sten i min hand så känner jag styrka.
    AA har räddat många, men det passa självklart inte alla.
    Läs på mer om AA så förstår du bättre bakrunden.
    Är utbildad behandlingsassisten och har sett och hört mycket bra om just stödet man får genom AA.

Men till din fråga så ska kan din sambo självklart ansöka om att få betald behandlig, såvida han är motiverad att göra det.
    Lycka till=))

• FriSjäl

om du vill se vad programmet (AA) är för något och hur de fungerar så kanske du skulle gå på ett par al- anon möten www.al-anon.se/. Dels för att få se med egna ögon, men även för att du kanske skulle kunna få stöd för egen del med de känslor och funderingar som finns angående din sambos drickande.

De tankar som väcks i mig är att det är vanligt att " alkolisten" berättar två olika historier en för soc och en annan för familjen,
    Där man hemma säger att jag får inte den hjälp jag behöver och till soc så har man inga större problem med drickandet och då ser/ har soc ingen möjligheta att göra något, Sen är de bundna av tystnadplikten till familjen.

Men han har rätt att göra en ansökan om att få behandlig och om ni har barn så bör han vara i den prioriterade skalan.
    Annars så kanske den här fonden hjälpa www.korpberget.com/coraxfonden.htm
    hoppas att ni hittar den hjälp ni behöver
    / Mattias

• sussu56

Jag håller med alla som säger att AA inte är religiöst. DET ÄR DET INTE, inte ett dugg religiöst. Typ det handlar om att få instikt i sin egen själ, få ro i sin egen själ, bli lugn innombords, må bra, ha "nån" att kunna ty sig till... Vet många som också tyckte att det är religiöst i början men man ska ge en chans tll det. Det är väldans svårt att förklara men det har inget med jesus,gud... att göra . hälsningar Susanna

• Anonym (fd)

AA är inte religöst men eftersom detta 12 steg kommer från usa så fick man inte ändra ordet "gud".Men gud för alla är olika det kan va en högre makt men som man inte kallar gud.

Vet av erfarenhet

• Nillane

Min pappa har varit på Kurön, tyvärr är han inte fri sitt missbruk

Svar på tråden behandlingshem?