• Anonym (kan man?)

behandlingshem?

hej..har en undran om behandlingshem...
    så att sambon är alkoholist (periodare) å han vill så gärna sluta dricka med kan inte stå emot själv...vi har pratat om behamdlingshem men vet inte om vi får betala de själv eller om man kan få de betalt..vi har inte ekonomi för de men vill endå få ett normalt liv i hop...
    vet flera som fått gå på behandlingshem istället för fängelse...då har det ju inget val direkt..
    men tänkte höra om någon vet om man kan få en sån sak betald.

hoppas på svar

• Svar på tråden behandlingshem?
  • roha

Ni kan ta kontakt med socialen...eller om ni har en beroende-enhet i er kommun.
    Efter utredning ska ni kunna få hjälp med det ekonomiska.
    Lycka till!

• Anonym

hejsan! vi har bott på behandlingshem för ca 10 år sen. Mamma hade alkoholproblem. Tror det var soc som betalade. ( det tystades ner så mycket, därför inte helt säker).

det var krångel med skolgången då vår kommun inte ville betala skolgång i en annan kommun.

långt inlägg kanske.. men jag rekommenderar dig att kontakta soc och höra med dem.
    Kanske inte finns nåt behandlingshem nära er.
    har ni barn?

• Anonym (kan man?)

han har en handläggare på alkohol enheten redan men hon verkar inte göra mycket för å hjälpa..satte han bara på steg ett boenden innan vi flytta i hop...jag å min son flyttar inte me till behandlingen..det får han göra själv...jag pratade med hans handläggare men hon tyckte inte behandkingshem va nått..de kan endå gå ut å dricka sa han...men jag tycker det skulle va bra för där kan han ju få råd å hjälp..ha någon å prata med..psykolog mm..

• roha

Konstig handläggare...
    Kan ni kanske få nån annan???

Klart att man efter en behandling kan gå ut o ta ett återfall, men att utgå från det är bara dumt!
    Prata igen med handläggaren o förklara hur det ligger till.
    Säg att en öppen behandling inte fungerar för honom...han måste få en annan behandling.
    Som anonym sa; Har han testat antabus?

• Rintintin

Vad är det för en jäkla handläggare? En motiverad klient som vill sluta dricka alkohol ska få hjälp. HÅller med Roha - snacka med hanläggaren igen, annars så kanske hon/han har en chef som ni kan kontakta? Om de anser att behandlingshemmet är så dåligt så att de intagna går ut och super så borde de väl göra något åt behandlingshemmet och inte neka personer som vill bli av med sitt missbruk hjälp... Grrrr

• Anonym

Jag har en väninna som suttit på behandlingshem. Hon fick två val antingen kunde hon vänta två-tre månader medans socialen gjorde en utrednng eller så kunde hon betala själv. hon valde det senare och fick betala närmare 60.000 kr. därför vet jag inte riktigt hur det fungerar när man går genom socialen...

• Jenny S

Arbetar han??
    Isf har arb. givaren skyldighet att ordna rehab åt honom. Detta går via kommunen/soc.
    Visst, han kan få vänta ett tag innan plats blir ledig men det är väl ingen ko på isen?

Observera att det är bara första omgången som arb. givaren alt kommunen behöver bekosta behandlingen. Tar han återfall och sedan vill in på behandling igne så måste detta beskostas ur egen ficka.

Att enl handläggaren förutsätta at tman tar ett återfall är mkt märkligt. Sådant bör diskuteras en instans högre upp enligt mig.

Lycka till och hoppas att din sambo kommer attvleva nyktern hädanefter!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Anonym (kan man?)

ja han har testat antabus men lärde sig å dricka med dom..han blev inte dålig...
    jag prata med hans handläggare i dag å bad henne fixa ett annat boende till han för att jag inte orkar längre..har min son å tänka på med..å vet ni va hon sa..att det är varmt ute nu så han kan sova ute....hon är totalt knäpp..
    ja vist kan han de sa jag men nu ringer jag å talar om som det är så du kan börja leta efter ett boende så han har ett när han hör av sig till dig..men hon brydde sig inte...å så sa jag att han behöver profisionell hjälp men hon bryr sig inte...Grrrrrr vill ju inte ha ut han på gatan ju så jag vet inte va jag ska göra

• Anonym

ta kontakt med den högre sektionen för såhär får det inte gå till.. man ska ju tänka på barnens bästa och detta är absolut inte det bästa för eran son. han behöver en nykter pappa.

lycka till.

Svar på tråden behandlingshem?