• Monstermamman

Kaninmat?

Vi har blivit med kanin!
    Det är ett tag sen jag hade kaniner sist och mitt minne är inte vad det ska vara, har försökt leta på nätet men inte hittat så jag gör ett försök här också.

Finns det nåt man inte kan ge kaninen att äta?
    Vill ju inte ge han nåt han blir dålig av..

• Svar på tråden Kaninmat?
  • Hadjelina

hmm, lite halvdåligt minne jag också just nu. Men undvik vitkål o dyl, avocado sägs vara giftigt för de flesta gnagare och fåglar - gäller kanske kaniner också, och som vanligt undvika kryddat. Vet inte hur det är med citrus, jag skulle nog ta det lugnt med det. Fruktkärnor från t.ex. persikor och nektariner ska man inte ge till råttor, så kanske undvika det med? Dock har de kaniner jag jobbat med/haft, inte gillat alltför många frukter. Gett mest grönsaker samt äpple, päron och banan.

• NochA

Ge inte vitt bröd och inte för mycket torkat bröd i vilket fall som helst. Ge hellre knäckebröd.

Annars så kan du ju ge rätt mycket t.ex färdigt foder, pellets, morötter, äpple, kokt potatis, sallad, maskrosblad, gräs, hö, klöver, gurka m.m.
    Se bara till att "ninisen" har färskt vatten, fri tillgång till hö och en saltsten. Ge gärna oxå pinnar att tugga på el gnagarstänger.

Lycka till med er nya familje medlem!! Och bara fråga om det skulle vara nå´t.

• Monstermamman

Kan man ge råa rotfrukter som potatis, palsternacka och sånt eller ska det kokas före?

Han får nu gräs, hö, torrfoder och säkra kort som morot, gurka, tomat och paprika.

Tack snälla för era svar!

• Saltlakrits

Jag har inte själv kanin nu.
    Men en vän till mig va hos veterinären med sin. Han sa att kaniner mår bäst av att i stort sett enbart hö och liknande. Som i naturen
    Man ska undvika alla dessa fröblandningar som finns.

Ring en veterinär och fråga för exakt svar. Det kostar ju inget
    (en smådjursveterinär)

• NochA

Jag har alltid kokat potatisen innan vi har gett våra kaniner. Endel kaniner älskar potatis och endel äter det inte alls. Palsternacka tror jag aldrig att jag har gett till mina kaniner.

Jag har alltid gett fröblandning till mina kaniner och de älskar att det är lite variation i det hela. Ingen av mina kaniner har uppskattat att bara få exempelvis pellets, men det är ju så olika. Däremot så tror jag inte att det är bra att bara ge dem exempelvis hö. Mina kaniner har haft fri tillgång på hö och när de har fått sin fröblandning så har de alltid varit hungriga. Det är ju vitaminer och sån´t i den maten oxå.

• NochA

Saltlakrits: Om man bara ska ge kaninen det den äter i naturen vad ska man ge mer än hö då???

• Hadjelina

Jag har också hört från veterinär att de klarar sig gott på hö och vatten. Lite pellets kan man såklart ge, fr.a. inför vintern om de ska bo ute. Vad gäller färsk mat bör man ge gräs, maskrosblad o dyl, gröna grönsaker (helst mörkgröna). Det är det mest naturliga för dem. Är de inte vana vid färsk mat innan, bör man såklart ta det försiktigt och trappa upp, så de inte blir lösa i magen.

• Gnista

Rå potatis är jättegiftigt för kaniner, så om man vill ge potatis så koka den först (fast då verkar det lite onödigt, skulle hoppa över helt). Men annars är det bättre med sånt som kan ätas rått, typ morot. Bra med tuggmotstånd för tänderas skull.

Svar på tråden Kaninmat?