• Monstermamman

Kaninmat?

Vi har blivit med kanin!
    Det är ett tag sen jag hade kaniner sist och mitt minne är inte vad det ska vara, har försökt leta på nätet men inte hittat så jag gör ett försök här också.

Finns det nåt man inte kan ge kaninen att äta?
    Vill ju inte ge han nåt han blir dålig av..

• Svar på tråden Kaninmat?
  • Monstermamman

Tack Gnista!!
    Ja, jag lär inte ställa mej och koka potatis enkomst åt honom men blir det över från middagen så kan han ju äta den då.

Hur är det annars med trädslag? Kan dom äta alla sorters träd?
    Nåt ligger i mitt bakhuvud och gnager (jag har kaniner på hjärnan också ) när det gäller björk? Inbillar jag mej eller ska man inte ge björk?

• Miamaria77

Inte ge:

Sallad - kan vara så besprutad så att kaninen förgiftas
    Potatis och potatisblast giftigt (tror jag)
    Syren: Giftigt

Ge gärna:
    Hö i massor, det är bästa fodret
    Morötter, lite äpple, gurka, lite banan, lite knäckebröd.

Bra torrfoder kan man bl a annat köpa här: www.tsf.se/ i storpack JÄTTEbilligt, minns inte vad fodret heter men ring och fråga. En påse räcker i ett år för en kanin Har räknat ut att det är mer än 10 ggr billigare än lösvikt i djuraffär.

Mvh
    Mia

• NochA

Sallad?? Det har jag alltid gett mina kaniner, bara man sköljer noga först så.
    Med potatisen så menade jag inte att jag brukar ställa mig och koka potatis endast till kaninen utan det är i så fall om det skulle bli över efter vår middag.

Vad gäller träslag så brukar de tycka om grenar från fruktträd.

• Hadjelina

Kan inte tro att björk skulle vara några problem. Det har jag använt till alla kaniner, gnagare och fåglar utan problem. Det är det jag har mest tillgång till.
    Om någon har annan info jag bör ta del av i det fallet vill jag gärna veta + källor till den infon.

• annroll

Assåm helt ärligt så tror jag att de e som med människor, alla är olika. Jag har tre stycken. ´Stockbock äter ALLT! Vissa saker, sallad tillexempel blir han jätte jättedålig i magen av... de får han däörför inte. MeCano, han äter inte tomat, som de andra gillar tex. Banan tål inte Stockbock heller. Mecano äter inte alla pellets han får heller, måste vara en spec sort. Tigger, hon äter knapp ngt alls. Speciellt inget onyttigt. de är så olika nör de kommer till de att ska man bjkuda de på middag så får man laga tre olika rätter. hehe..
    Grattis till tillskottet, trevkigt djur du skaffat dig!! :)

• Soffi propp

Det bästa foder du kan ha till din kanin är absolut "svenska foders kanin & marsvins pellets" det är inte alls dyrt och har jätte bra näringsvärde för kaniner.
    Gissar att det är en dvärgkanin du köpt så ca 1 - 0,5 dl om dagen.
    Sen är det otroligt viktigt att deras basföda (hö) är av bra kvalite, köp inte små paket på ica utan hör med en bonde om du kan få köpa av honom.

Sen vet jag inte varför man ska ge kaninerna potatis o sånt, men en morot ibland o lite grenar från frukt träd o blåbärsris brukar dom älska.

• Monstermamman

Soffi:
    Nope, ingen dvärg utan en helt vanlig vädur.

Tack snälla för alla svar!
    Jag får pröva mej fram och se vad han gillar bara, ännu har han ätit allt jag bjudit så han verkar inte så kräsen.
    Jag tänkte mer om det var nåt man absolut inte får ge dom men jag får forska mera bara, vill ju inte ge han nåt som han går och dör av.

• Soffi propp

Vad för typ av vädur? fransk

• Monstermamman

Jag vet inte, frågade aldrig.

• Soffi propp

Vad har du för vikt på den? kommer det bli en på runt 2 kg lr 4, kan ju vara bra att veta så du inte har för liten bur.
    Vädurar som är en stor ras har ju betydligt större än de tex burar du kan köpa i affären om jag inte minns fel.

• Monstermamman
    Soffi:
    Buren han bor i nu är 1,5 meter lång, 1 meter bred och 1 meter hög. Sovdelen är 1 meter lång och 60 cm bred.
    När vi flyttar till vårt hus så ska jag fixa en ordentlig bur åt honom (och hans sällskap som han kommer att få bara han blir könsmogen så vi kan kastrera honom) med gjutna kanter och massor av sand så han kan gräva och ha sej där.
    Han är alltså en utekanin.
  • Soffi propp

Alltid bäst att kunna ha djuren ute tycker jag.
    Vihar en liten del av våra inne, men så har vi ju ganska många oxå:)
    Vi föder upp dvärgkaniner ( vädur och lejon ).
    Var köpte ni eran eftersom ni inte fick veta vad det var för sort? Har den ingen stamtavla eller härstamningsbevis, lr ni kanske har köpt i zooaffär.Dom säljer mer eller mindre bara dvärgraser.

• Monstermamman
    Soffi:
    Jag köpte honom i en zooaffär men han var nästan dubbelt större än sina polare i burarna bredvid som var dvärg så jag gissar att han inte är en dvärg.
    Jag tänkte aldrig på att fråga heller, det gick så fort när vi bestämde oss för honom.
  • Soffi propp

Kan nästan lova dej att det är en dvärgras, djur affärer tar så gott som aldrig in stora raser pga att det inte finns plats för så stora kaniner om dom inte blir sålda.
    Oftast tar dom in djuren redan vid 5 veckors ålder för att då är dom lätt sålda.
    Man får inte sälja före 7 veckor men viss affärerna tänker lite mera på pengar än på om djuren överlever, som synd är.
    Det är ofta så att någon unge i kullen är större än de övriga så det är inget konstigt alls.

• Monstermamman
    Soffi:
    Han här var 14 veckor gammal och dom andra var 12 veckor.
  • Monstermamman

Japp, jag ska göra det bara jag kommer mej för att tömma kameran nån gång.
    Kikade på dina sötnosar och kunde inte låta bli att skratta.. Lejonkaninerna ser ju så roliga ut med sina frisyrer!
    Supersöta!

• Soffi propp

Ja det är en riktgt mysig ras, men svår att hålla på med när det kommer till att få fram fina djur till utställningar.
    Roligast är när det kommer ungar, men vet aldrig vad som tittar ut när det kommer till färg, lite som en påse gott & blandat;)
    väntar ett par nya kullar med både dvv, lejon och en blandning av de båda.

Svar på tråden Kaninmat?