• Sommaren22juni1979

Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??

Hej Alla .

Enligt aftonbladet skulle kvinnor som fött en son riskera att få mf efter det! Jag har fött en dotter och sedan en son... två mf efter vartannat sen .. Kan det vara så att sönerna tar upp så mycket av en själv i kroppen att den tömmer den på livsviktigt ? Nu står det förstagångsmammor men jag tror att det gäller alla ..
    Här kommer artiklen ! Söner kan ge mamman missfall

Större risk för missfall nästa gång
    Förstagångsmammor som får en pojke löper större risk för missfall i framtiden.
      Enligt nya forskningsrön beror detta på att pojkfoster kan utlösa en onaturlig immunreaktion i kvinnas kropp.
       I värsta fall kan pojkfoster orsaka att nya graviditeter förhindras, uppger BBC.
      I mer än 20 år efter en pojkfödsel kan immunreaktionen som fostret triggat i gång utlösas och göra det svårt för kvinnan att bli gravid på nytt.
      Forskare på Rigshospitalet i Köpenhamn har undersökt mer än 300 mammor som först fått ett friskt barn och därefter tre missfall. Studien visade att de kvinnor som först hade fått döttrar hade tre gånger så stor chans att få fler barn än de som hade fått pojkar.
      Man uppskattar att en procent av alla kvinnor som blir gravida får tre eller fler missfall.
      Henrietta Sverre Nielsen, doktor som nyligen presenterade resultatet i studien på en forskarkonferens i Prag tror att celler från pojkfostret överförs genom moderkakan till mamman.
      – De flesta kvinnor som kommer till vår klinik söker hjälp för att de fått flera missfall i följd efter att de först har fått ett friskt barn. Vi observerade då att i de allra flesta fallen hade kvinnorna först fått en pojke, säger Henriette Svarre Nielson, doktor och ansvarig för studien på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Rösta !
    Min längtan efter en liten är STOR
  • Svar på tråden Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??
  • Bejjan

Röstade Nej! Själv har jag fått 3 pojkar och inte några missfall!

• Neko

Jag har hört att risken kan vara större för vissa kvinnor med känsligt immunförsvar, för att de reagerar på pojkar lättare än vad de gör på flickor, så jag tror att det kan ligga något i det. Men i så fall är det nog inte för att de tar upp mer av ens sparade resurser i kroppen utan något med immunförsvaret. Och det är nog inte så för alla kvinnor utan bara för vissa. Så det kan ligga något i det.

• hugoboss

Nej absolut inte. Jag har 3 killar och inga komplikationer under graviditeten.

• Linda mfl

Jag har 2 flickor och och en pojke. Jag har fått 4 MF. Men sonen är yngst och han är bara 3 månader. Så jag har fått mina MF före sonen.....

• sandervig

funderade över din rubrik...
    inget barn framkallar missfall.oavsett kön.
    men pojkar är svagare än flickor, så om kvinnans
    kropp frammanar missfall av någon anledning,
    är kanske risken för att pojkarna inte hänger kvar större..

bara en teori,men låter rimligt...

• jendan

hej jag röstade ja
    pga att min mamma fick min storebror utan problem men innan mig fick hon 4 missfall alla skulle ha varit född mellan den 16-20 november jag föddes den 18nov läkaren tror att det var pojkar hela högen, och efter mig så fick hon min lillebror utan problem sen blev det stopp på barn
    //Jenny

• My Baby
    Nej det tror ja inte,, tror inte det spelar nån roll!!
    ~♥♥~♥Stolt ♥Mamma♥ Till ♥Världens♥Finaste♥ Felicia♥~♥♥~
  • Flickmamma 75

Röstade nej, jag tror inte det påverkar vad för kön barnet har.
    Om det nu skulle vara så dåligt för kroppen att få pojkar, då spelar det väll ingen roll om man är förstagångsmamma eller inte?

Var ju någon familj på tv som först fått 1 dotter och sedan 9 (!) _pojkar_ tätt i följd..

• Matti2

Jag tycker det är underligt på vilka grunder ni röstar, och på vilka grunder ni förkastar sambandet. Så var det inte för mej... jag känner någon som fick...

Är ni intresserade av vad undersökningar har visat, hur många är det som läst undersökningen innan ni röstat? Jag brukar alltid söka information innan jag svarar på sådana här omröstningar.

Forskningen som dom refererar till i Aftonbladet indikerar att det är 30% mindre chans för en lyckad graviditet för de kvinnor som fött pojkar, det är en signifikant skillnad. Sedan är det ju såklart inte sant för alla kvinnor, men det är ju inte det TS frågar!

Fast meningen med undersökningarna kanske är att man bara ska rösta utan att granska innan, vad vet jag...

• KickanAnnika

Spontant nej. Jag har själv två pojkar och dessutom tätt. Men det är ju klent att bara utgå från det om det nu finns studier som visar på att det är så. Fast jag tror nog nej tills den dagen det finns tydliga forskningsresultat på det.

Svar på tråden Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??