• Sommaren22juni1979

Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??

Hej Alla .

Enligt aftonbladet skulle kvinnor som fött en son riskera att få mf efter det! Jag har fött en dotter och sedan en son... två mf efter vartannat sen .. Kan det vara så att sönerna tar upp så mycket av en själv i kroppen att den tömmer den på livsviktigt ? Nu står det förstagångsmammor men jag tror att det gäller alla ..
    Här kommer artiklen ! Söner kan ge mamman missfall

Större risk för missfall nästa gång
    Förstagångsmammor som får en pojke löper större risk för missfall i framtiden.
      Enligt nya forskningsrön beror detta på att pojkfoster kan utlösa en onaturlig immunreaktion i kvinnas kropp.
       I värsta fall kan pojkfoster orsaka att nya graviditeter förhindras, uppger BBC.
      I mer än 20 år efter en pojkfödsel kan immunreaktionen som fostret triggat i gång utlösas och göra det svårt för kvinnan att bli gravid på nytt.
      Forskare på Rigshospitalet i Köpenhamn har undersökt mer än 300 mammor som först fått ett friskt barn och därefter tre missfall. Studien visade att de kvinnor som först hade fått döttrar hade tre gånger så stor chans att få fler barn än de som hade fått pojkar.
      Man uppskattar att en procent av alla kvinnor som blir gravida får tre eller fler missfall.
      Henrietta Sverre Nielsen, doktor som nyligen presenterade resultatet i studien på en forskarkonferens i Prag tror att celler från pojkfostret överförs genom moderkakan till mamman.
      – De flesta kvinnor som kommer till vår klinik söker hjälp för att de fått flera missfall i följd efter att de först har fått ett friskt barn. Vi observerade då att i de allra flesta fallen hade kvinnorna först fått en pojke, säger Henriette Svarre Nielson, doktor och ansvarig för studien på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Rösta !
    Min längtan efter en liten är STOR
  • Svar på tråden Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??
  • Pess

Den behandlingen har varit uppe till diskussion tidigare. Är allt annat än riskfri. Mer forskning krävs.

• Matti2

Ja, då fick jag väl svar på min fråga, dom flesta svarar utifrån sina egna erfarenheter. Tycker jag är lite konstigt eftersom fakta från en studie (även om det bara är en) faktiskt finns med i trådstarten...

Ok Pess, antar att det forskas vidare, känns som ett viktigt område, särskilt om det som kom fram i den här studien stämmer, med 30% mindre chans för de kvinnor som fött en son...

• KickanAnnika

Matti2:
    Men ärligt? Läser du inte det jag skriver? Varken mina erfarenheter eller den studien känns särskilt tillförlitliga i nuläget. Jag skojade mest då jag skrev att jag fått två pojkar
    Är detta en av dina hjärtefrågor? Undrar varför det annars bekymrar dig så mycket vad jag (m.fl) TROR.
    Håller med om att det är både intressant och viktigt. Det har liksom inte med vartannat att göra.

Det är mycket som är konstigt...
  • Matti2

KickanAnnika: Varför fortsätter du att hoppa på mej? Jag skriver bara att jag tycker att det konstigt att ni inte röstade 'vet ej' eftersom ni har fått ta del av en studie som mycket tydligt visar ett samband hos dessa 300 kvinnor, och att ni som argument till er TRO drar upp er egen (eller i vissa fall ett par) erfarenhet som argument mot studien. Det är ju tydligt i din argumentation att du inte vet vad du ska tro i frågan...

Jag tänkte bara att om ni som inte tror på ett samband fick bestämma så skulle vi väl lägga ner forskningen kring detta...

Nej det är ingen hjärtefråga, men jag forskar själv och jag tycker bara det är konstigt hur folk svarar på omröstningar ibland, som att man inte kan ta till sej forskningsrön (jag talar då inte bara om den här frågan).

• KickanAnnika

Jaha, så du tillhör dem som inte kan ha en diskussion utan att känna dig påhoppad. Nåväl. Då blir detta det sista jag skriver.
    Eftersom ingen av oss här rimligtvis vet och frågan är ställd utifrån vad man tror så borde ju alla svara "vet ej" i så fall. Nej, jag vet inte, men i nuläget så som frågan var ställd och den text man fick ta del av så blev mitt svar nej. Det är kanske hur märkligt som helst för dig. Du ville ha ett svar på hur jag (vi som röstat nej) tänker och när jag ger dig det blir du genast påhoppad.
    Vad har du själv röstat på?

Nu ska jag hoppa vidare
  • Helena 74

Hej hej!!

Ja,jag tror på det!
    Själv så fick jag en son när jag va 23 och det är nu 9 år sen.
    Han föddes 1997 och sen 2002 fram tills jan i år har jag fått 5 mf..det sista va ett x ( utomkveds ) som satt i äggledaren..
    Har hört detta för flera år sen men nu tror jag verkligen att det kan vara så!

Lycka till alla ni som försöker!!!
    Mvh Helena

• Matti2

KickanAnnika: Jag känner mej inte alls påhoppad av att du försöker motivera varför du (och över 40% av röstningsdeltagarna) röstat nej. Jag blir frustrerad då jag inte får era argument att gå ihop, särskilt då du efter att ha röstat nej säger, citat: 'Men visst, säkert kan det vara så. Vad vet jag???'

Men då du ifrågasätter om jag läser vad du skriver, vilket jag verkligen gör, då känner jag mej lite påhoppad....

• Jennie med ie

Svar på TS: Nej det tror jag inte, mot den kunskap jag har om orsaker till missfall så är det inte alls troligt...

--- Jennie = semesterfirare ---
  • Matti2

Jennie med ie:

Nej det finns ju otroligt många olika orsaker till MF, vissa är utredda och andra inte. Jag tycker det känns tryggt att man fortsätter att forska kring ämnet och inte anser sej ha all kunskap om MF-orsaker. Jag bara undrar vilken kunskap som du har som pekar mot att det inte alls är troligt att det samband man påstår sej hittat gäller?

Svar på tråden Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??