• asjaky

    Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)

    vettan: Oj hur gick det för din syster?
    Ja jag vet att jag kommer inte våga någonting..om vi vågar igen...har inte fått alla resultat än..hoppas så att läkarna ska vara posetiva för då kanske jag med kan vara det...
    Jag verkar funka normalt ialla fall...mens verkar ha kommit gång för andra gången nu sen mf. Det är ju skönt att något funkar..

    magda84: Ja det är så skönt att få nått annat att tänka på.
    Jag har loppis hemma nu i sommar, det ger en möjlighet att rensa ut saker och det är MYCKET välgörande

  • asjaky

    Ja jag rekomendera alla att rensa ut!! Man har så mycker man inte behöver och man blir liksom "fri" när man gjort det...

    Magda84:Klart man tänker när "när" man blir gravid inte "om" ...posetivt tänkande är nog bra *ler*
    Jag tänkte försöka passa in den mindre roliga årstiden att ligga på sjukhus...hehe
    Alltså bra om jag blir gravid i typ sep-okt...får då ligga inne kanske nov-apr....
    Komma hem på sommaren...haha
    Ja man får försöka se det posetiva i allt...inte så lätt vissa dagar men ändå..

    Kram på er alla!!

  • asjaky

    Känner ni till någon som förlorat trots cerklage?
    JAg fick höra att  "sånt aldrig händer"...ändå hände det mig..

  • asjaky

    Smulan1975: tack och tack för dina ord..
    Jag har mina dagar...upp och ner..
    Klappa på "fröt"

  • asjaky

    Hallå allihopa!
    Hur har ni det i sommarvärmen?
    Här är det som i öknen om dagarna och tropikerna på kvällarna...
    Ska komma ihåg det när snö slasket viner om knuten ...
    Kram på er

  • asjaky

    Sthlm1979:
    Har dom sagt något om orsakerna för dina mf?
    Vilket vecka skedde dom i?
    Vanligast är mellan v. 16-20 sa en läkare till mig.
    Tappen öppnar sig pga vikten på fostret, den orkar liksom inte hålla emot...
    Hade du mkt sammandragningar och blödningar i sammband med mf?
    Om dina läkare trodde det var cervix insufficiens så bode de väl ha sagt det vid utrdeningen....
    har de undersökt ditt blod?
    Ja det finns ju tyvärr så mkt som kan hända...och tyvärr ibland finner de ju inte svaren..men så går det bra sen ialla fall nästa gång..
    Du blev kanske inte mkt klokare
    Men önskar dig lycka till och jag skulle skriva ner alla frågor och kontaktat din dr för ett samtal...så får du kanske reda på något mer.
    Lycka till

  • asjaky

    Ja det där med träning fundrar jag oxå över. Jag är ganska kraftigt överviktig nu, men läkarna har sagt att det är okej...det går bra ändå.
    Just nu försöker jag ändå lossa en del kilon om jag nu ska ligga ner 6 mån
    Då lär dom ju inte försvinna...
    De sa på sjukhuset att jag om jag ligger inne kommer få sjukgymnastik...är det någon som fått några såna övningar att göra?

    Smulan1975: Ja tänk i höst när du går där och promenerar dig i form med din barnvagn!!

  • asjaky

    Magda84: Åh det där är jobbigt...jag drömmer oxå så ibland...
    Det är väl ens värsta tänkbara scenarior som hjärna bearbetar när man sover...jobbigt bara att man kommer ihåg det.
    Håll ut det kommer din tur när allt är redo...Jag vet att det är jobbigt ,har ju varit där så många gånger själv. Men vi måste ha tålamod och hoppas på belöning snart
    Sänder många "orka" kramar till dig.
    Kajsa

  • asjaky

    SkåneM :
    Till mig sa det att det normala är 3,5-5 cm...men det kan variera mkt mer än så , en del har 2,5 och det går bra, en del(som jag ) har 5 och det går ändå inte...
    Men mellan 3-5 då

    Jag har fått mf i v 17 båda gångerna och första gången sa man först att det var en försvagning , men sen hittade de en bakterie..
    Andra gågnen har de inte hittat nått så nu tror man att det är försvagning båda gågnerna.
    Min andra gång fick jag ett cerklage i v 14..men det gick alltså inte ändå.
    Men jag har förstått att det är svårt att sätta diagnosen för det kan ju vara så mkt.
    Kram K

  • asjaky

    Oj 0,5 % bara.....ja jag visste ju att jag var speciell
    fast önskar ju såklart i dessa fall att man är alldeles vanlig....så vanlig så...

  • asjaky

    Åhh du är underbar Smulan1975! Jag lär mig ju så mycket av dig
    Och kunskap ger trygghet ju.
    Kram

    Jag har äntligen gett mig ut i livet..efter sjukskrivning så har jag börjat jobba, fått ett vik som kan bli långt på en förskola och det känns riktigt bra.
    Skönt att få en "omgivning " igen så att säga.
    Sänder kram till alla!

  • asjaky

    Pochoo:
    Med mig var det nog händelseförloppet som gjorde de misstänkt att jag hade en fösvagning...inga värkar eller så utan helt plötsligt var jag bara "öppen" och den lilla ramlade ut..
    Men det är svårt att ställa diagnos och det verkar vara olika för varje individ HUR de mister...
    Men påpeka själv att det kan vara så om de inte pratar om de, begär spec. mödrarvård nästa gång och då blir du kollade oftare, se till att kolla runt v 13-15 så du inte börjat öppna dig, då finns fortfarnade chans att lägga ett cerklage...
    Onödigt att man ska behöva mista fler eller ens en...men försvagning är ju inget de kan se..innan! Men har man mist en borde de vara mkt uppmärksamma.
    Lycka till
    Kram Kajsa

  • asjaky

    Pochoo:
    Ja fråga din läkare om ALLT, berätta din oro och prata om det.
    Kan ju vara så att det inte finns något att oroa sig över men skulle det hända igen och de har ordentlig koll på dig kan ju det finnas tid att sätta ett cerklage i tid ändå.

    Så kontroller är a och o. Det är ju inte så att tappen öppnar sig på en halvtimme, säger dom utan det kan man se...och mäta under ett par veckor typ eller mer...
    Men stöt på din dr lite mer och fråga om allt, läs på nätet om allt du undrar över och fråga dr sen.
    Det verkar som att ju mer DU vet ju mer info kan du få av läkarna.
    Kram K

  • asjaky

    Nu börjar det bli nervöst!
    Nu ska vi äntligen kanske eventuellt få reda på vad som hände sist!
    Om dom kommit på det vill säga.
    Ska till dr i veckan och nu ska alla prover vara färdiga. Så nu kommer domen...
    Vågar vi försöka igen? är det försvagning som var orsaken?
    Vad händer om vi blir gravida igen?
    Ja nu snurrar det ordentligt igen..har ju faktiskt inte tänk så mkt på sistånde om framtiden men nu kan den snart vara här..
    Åhh jag bara babblar, kanske ingen som förstår vad jag säger..
    Ville bara skriva av mig lite..
    Letar efter solskens historier....vill så gärna få hopp!
    vill ju inte förlora en tredje...men längtan är ju starkare än rädslan...men oron är enorm..

  • asjaky

    SkåneM:
    Jag fick cerklage denna andra gång då de såg att jag i v 14 var lite öppen uppifrån. Men det hindrade inte hinnsäcken från att slinka igenom och så bildades en bubbla nedanför cerklaget som sen gick sönder. Då var de tvugna att ta bort cerklaget och den lilla vars hjärta då slutat slå.
    Jag skulle så här i efterhand legat helt stilla, och det är väl det som händer nästa gång, då får jag nog ligga på sjukhus.
    Förhoppningsvis får jag ett cerklage i ett lite tidigare skede oxå.
    Det är ju knepigt att fastslå försvagad tapp, i mitt fall så det första man sa var att jag var försvagad men så hittade de en bakteri  och då sa man att det var den som orsakade.
    Vid andra var de ganska säkra när det såg att jag började öppna mig att det nog var en försvagning...men nu har de hittat en bakterie igen...som de inte tro har orsakat det...
    Så ja det tror att det är en försvagning men det är inte helt lätt att ställa diagnos.
    Man kan ju inte se på tappen om den försvagad utan bygger teroin på händelseförlopp och andra indicienter.
    Ja man orkar mkt men visst nu oroar jag mig ibland inför vad som komma ska men
    man får en underbar belöning och jag vill försöka igen...en gågn till. Om jag får det stöd vi behöver fårn sjukhuset.
    Vi ska dit och "planera" hela graviditeten snart...sen får vi se hur lång tid det tar innan nått börjar gro.
    Skönt att kunna prata med andra här som har samma oro, vi förstår varandra.
    Må så gott

  • asjaky

    Magda84:
    Ja verkligen bode du få bli sjukskriven,allt man kan göra bättre bör man..
    Särskilt som man är rädd och orolig en andra(tredje) gång..
    Nästa gång gör jag allt som krävs, tar inga risker!

    Dr och barnmorsker har varit helt underbara här där jag bor (Gävle) men jag har förstått att det inte alltid är så,vissa blir inte tagna på allvar alls. Jobbigt att behöva kämpa med det oxå.
    Men det verkar som att ju mer man vet ju mer frågor man ställer ju mer gör dom för en...

  • asjaky

    Magda84: Ja jag hoppas jag får en BM med mycket tålamod och empati, har en känsla att man behöver det i vår situitation...
    kram

  • asjaky

    Har fått nya besked!!!


    De har hittat en bakterie i sammband med mitt senaste mf, det var den som orsakade det..tror dom med största säkerhet...


    Så det blir inget cerklage med säkerhet nästa gång...


    Men det blir mkt koller och mycket mycket odlingar och tester...och naturligtvis kommer de hålla koll på tappen.


    Så en strålande glad läkare meddelade oss att _Nästa graviditet kan bli normal????!!!


    eller hur??


    Vi var väldigt förvirrade i ett par dagar...


    De menade ju att vi haft extrem otur...och att jag kanske är infektionskänslig, men det kan fixas med koll, odling och behandling..


    Ja vi vet inte riktigt..men nu när vi låter allt sjunka in...ja längtan är ju större och vi ska försöka igen


    Men just nu tränar jag som en tok  och försöker komma i form. Så amn e fitt for fight för en bebbe


    Hoppas jag får all hjälp jag behöver nästa gång...är grymt nervös för en tredje gång.


    Hur går det för er andra?


    Kramar till er alla.

  • asjaky

    SkånM:
    Jag vet inte exakt...men täta koller sa dom och att de odlar "brett" på "allt"..
    Jag frågade då om jag kunde lämna urinprov varje dag...*ler*
    Men kanske en gång i veckan och så under den kritiska tiden...vet inte riktigt säkert när det är faktiskt men senare i grav får ju barnet eget immunförsvar om jag inte har fel.
    Men tror de kommer odla från första dagen och sen typ varje varannan vecka.
    Om de hittar något menade dom att det går att åtgärda med penecillin.....man får väl knapra sånt lite titt som tätt..
    Jag ska själv till en homepat  om ett par veckor...tänkte hon kunde hjälpa mig att förbreda kroppen på en bebbe...kanske höja mitt immunförsvar .
    Nä det är så svårt att lita på vad dom säger..
    Först fick jag ju svar att det var en försvagning sen ändrade de sig och sa bakterie..vid andra mf så sa de försvagning igen...sen hitttade de bakterie..
    Men för min egen skull ska jag försöka lita på att de gör allt de kan nästa gång..annars blir man nerv vrak..och det e ju inte bra det heller.
    Mina läkare verkar öppna för allt och hjälper oss men att förklara och nästa gång ska de vara redo för att det kan vara vad som helst så de ska ta på sig falkögonen. De tycker jag låter bra ialla fall..
    Men störst av allt är hoppet
    Och nu har vi börjat längta igen...
    Stora kramar Kajsa

Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)