• janne j

    Ska man legalisera prostitution?

    Vad anser ni om att det sedan någar år tillbaka har blivit kriminaliserat att köpa sex är det bra eller dåligt?

    Det finns dem som anser att man skall legalisera prostutitionen igen då det finns vissa grupper i samhället som av olika anledningar inte kan eller vill skaffa sig en partner och då få sex på vanligt sätt. Ett exempel är personer som lider av olika typer av funktionshinder och som av den anledningen har svårt att skaffa sig en partner. Har inte de samma rätt som alla andra att ha ett sexliv vilket de i många fall ej kan ha då de inte har en partner som de kan ha sex med?

    Många anser även att prostutitionen inte har minskat nämnvärt sedan det blev kriminaliserat utan verksamheten har istället blivit mindre synlig. Vissa anser att detta snarare har försämrat de prostituerades levnadsvilkor eller arbetsförhållanden då de då tvingas förlita sig på olika halickar för att kunna bedriva sin verksamhet. Om det istället skulle vara lagligt hade de kunnat driva sin verksamhet som vilken firma som helst helt öppet och då sköta allt själv utan inblandning av olika mer eller mindre skumma personer.

    Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?

  • Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?
  • Tyrell

    syfte nej,

    men jag gillar inte förbud eftersom de har en tendens att leda till ett totalitärt samhälle. Så långsökt är inte scenariot, däremot kan tidslinjen bli utsträckt. Många grupper ligger i startgroparna för att kunna använda befintliga lagar för sina syften. Den kristna högern skulle kunna utnyttja lagtexten för att nå ett förbud mot abort, homosexualitet och sex utom äktenskapet. Det har hänt förr och om vi inte är försiktiga med vad vi kriminalierar kommer det hända igen.

  • gullsvans

    JA. Men det ska vara under kontrollerade former. Där man har koll på sina arbetstagare, som måste testa sig för alla olika sjukdomar som finns, samt ett krav alltid kondom. Dessa kvinnor å männ som vill ha detta yrke å väljer det själva ska betala skatt ha rätt till ett fackförbund å alla andra rättigheter. Detta är ju världens äldsta yrke så varför inte.

  • mimmiliten

    Hur man än vänder och vrider på detta så kommer det alltid att finnas oavsätt om det är ett brott eller inte. Sen kan man ju dra det ännu ett steg när är man en hora tex. Det finns många unga tjejer som ligger med män som betalar deras hyror,mobilräkningar kläder och krognotor.. Är det bättre än gatan? Alla har ett pris så är det bara.

  • janne j

    "Utslagna och missbrukare bör få mera hjälp än vad som är fallet idag. Jag tror inte att den typ av legalisering du och JanneJ pratar om kommer att leda till att missbrukare och utslagna kommer att bli fungerande samhällsmedborgare."

    Missbruket i sig kanske inte minskar men om man legaliserar prostitutionen kommer med största sannolikhet/förhoppningsvis antalet personer som tvingas prostituera sig då de luras hit på falska grunder att minska betydligt.

    Vill du diskutera samhällets ansvar att hjälpa missbrukare och uteliggare kan jag rekomender den här tråden:

    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m10249235.html

    "Hur man än vänder och vrider på detta så kommer det alltid att finnas oavsätt om det är ett brott eller inte."

    Precis prostitutionen kommer aldrig att försvinna därför tycker jag det är bättre att det sker under kontrollerade former än att det sker i det fördolda.

    "Sen kan man ju dra det ännu ett steg när är man en hora tex. Det finns många unga tjejer som ligger med män som betalar deras hyror,mobilräkningar kläder och krognotor.. Är det bättre än gatan? Alla har ett pris så är det bara."

    Exakt allt går att köpa för pengar sedan är det bara en fråga om hur mycket det kostar och precis som du säger finns det garanterat ett antal tjejer/killar som "säljer sig" på det sättet som du beskriver.

  • janne j

    Kom igen nu är det inte fler som har åsikter i den här frågan

  • maria20

    jag tror att den moraliska aspekten är enda anledningen till att prostitution är olagligt. staten har inga problem med att utnyttja spelmissbrukares missbruk.. som till skillnad från prostitution drabbar inte bara missbrukaren själv utan oxå familjer och omgivning.

  • lussa

    Så länge någon utnyttjar någon annan för sitt eget behov,är det fel.Ofta unga tjejer från trasiga familjeförhållanden.
    En ung flicka som behöver bekräftelse på att hon duger kan lätt falla för frestelse och pengar.Nej, det ska inte vara tillåtet att köpa sex.

  • listo

    maria20: Det där var en klok synpunkt tycker jag.

    I övrigt är jag kluven i frågan om prostitution. Jag är rätt övertygad om att prostitution aldrig kommer att försvinna helt, och då kan jag känna att så länge det finns människor som av olika anledningar väljer detta som yrke så borde de få så bra arbetsrättsliga förutsättningar som möjligt. T.ex. fackförbund o.s.v
    Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att legalisering vore bra eller dåligt, jag ser poänger i båda sidors argumentation, men läser vidare med intresse.

  • Aaliyah

    Jag tycker att sexköpslagen är utmärkt och ett föredöme för andra länder. I ett samhälle där alla är lika mycket värda kan man inte acceptera att människor behandlas som handelsvaror. Det enda problem som jag kan se är att många åklagare tvekar att använda sig av lagen och att HD som vanligt är alldeles för reaktionärt.

  • Utopia

    Nu har inte jag hängt med sa mycket här i traden, men här är nagra asikter fran mig.

    Jag är kluven i fragan. Rent principiellt är jag för prostitution. Att sälja sin kropp, det som den gör, det gör manga människor men inte da det rör sig om just sex. Är sex sa unikt att det star i en totalt särställning och ska behandlas helt annorlunda? Jag tycker inte det. Fragan är hur mycket utav de problem som finns idag som kommer med själva prostitutionen och vilka man faktiskt skulle kunna komma at utan att ta bort allting.

    Sex är ett av vara primära behov. Jag tycker man kan se det som nagot som man faktiskt inte borde kriminalisera, för att det kan sägas tillhöra var livskvalite. Om man inte kan eller vill skaffa det pa annat sätt borde man kunna fa tillgang till det lagligt, i alla fall sa länge det finns de som vill ebjuda dem det. Även om vi _kan_ leva utan sex, sa ska man inte tvingas vara utan sex.

    En del säger att det kan minska sexövergrepp, för att de da far utlopp för sin sexlust, de som köper sex. Jag tror inte att de som är verkligt desperata efter just sex är de som begar sana övergrepp. Det är snarare nat sjukligt och da hjälper inte ett ha sex mot betalning, tror jag. Sa det är inte direkt ett argument för mig. Däremot för att det är ett sant primärt behov för oss människor. Sex kan fa oss att slappna av. Ma bra. Ha skönt. Vi far utlopp för vara känslor. Sa visst spelar sex en stor roll i vara liv. Och det gäller även de som INTE kan ragga upp nan pa krogen.

    Men jag känner det lite sa att man kanske maste köra med nya grepp, kanske även saker som kan ga at motsatt hall at det som jag ser som idealt, för att försöka komma at det som verkligen är problemen. Men att man kan lätta pa de när det blivit "bättre", om det nu blir det. Fragan är: VAD exakt gör det bättre..?

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?