• janne j

Ska man legalisera prostitution?

Vad anser ni om att det sedan någar år tillbaka har blivit kriminaliserat att köpa sex är det bra eller dåligt?

Det finns dem som anser att man skall legalisera prostutitionen igen då det finns vissa grupper i samhället som av olika anledningar inte kan eller vill skaffa sig en partner och då få sex på vanligt sätt. Ett exempel är personer som lider av olika typer av funktionshinder och som av den anledningen har svårt att skaffa sig en partner. Har inte de samma rätt som alla andra att ha ett sexliv vilket de i många fall ej kan ha då de inte har en partner som de kan ha sex med?

Många anser även att prostutitionen inte har minskat nämnvärt sedan det blev kriminaliserat utan verksamheten har istället blivit mindre synlig. Vissa anser att detta snarare har försämrat de prostituerades levnadsvilkor eller arbetsförhållanden då de då tvingas förlita sig på olika halickar för att kunna bedriva sin verksamhet. Om det istället skulle vara lagligt hade de kunnat driva sin verksamhet som vilken firma som helst helt öppet och då sköta allt själv utan inblandning av olika mer eller mindre skumma personer.

Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?

• Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?
  • Me81

Tyrell:

Som tur är att prostution inte lagligt i Sverige och lär aldrig bli, så länge folk har så korkade argement som du. Hahahah

Flytta till Danmark eller Thailand om du och din familj inte trivs här

• janne j

" Vem ska kontrollera de prostituerades arbetsvillkor?
    Ska det finnas någon form av F-skattsedel eller hur tänker ni?"

"Jag skulle gärna vilja se de arbetsrättsregler och arbetarskyddsföreskrifter som ska gälla för detta yrke. Vill ni att prostituerade ska genomgå obligatoriska hälsokontroller precis som på det tidiga 1900-talet för att se till att inte deras kunder blir sjuka? Och vad händer i så fall med de som inte klarar kontrollen?"

I tyskland är prostituerade anslutna fackligt i en fackförening och de får betala skatt och sociala avgifter för sin verksamhet. De omfattas också av socialförsäkringssystemet och arbetsrätten

Jag har för mig att jag har läst någonstans att de även får genomgå hälsoundersökningar och testa sig regelbunder för att kontrolera om de har drabbats av någon könssjukdom.

Se vidare på www.lontagaren.fi/lt2002/lt0201/l020204-u1.html

• Me81

janne j: Du är väl en kille egentligen?

• hillson

Det är lagligt med prostution i vissa länder..
    Hur många av dom tjejerna som säljer sex i Tyskland är offer för Trafficin?

Hur många prostituerade i Thailand är barn?

Hur många säljer sex för att dom vill?

Hur många Protistuerade går på någon form av drog?

• citronella

Men tyrell, ska alla typer av sexuella tjänster få säljas även de som innebär fara för säljare och köpare?
    Strypsex?
    Fistfuck?
    Sex utan kondom?

Efterfrågan lär ju finnas och vem ska då sälja? Tror du verkligen att enbart legal prostitution kommer att förekomma om man ska reglera prostitutionen med samma krav som för ett normalt yrke? Det tror inte jag. Och jag tror att de som kommer att tillhandahålla det som faller utanför ramen, de som inte kan hålla sig fria från missbruk kommer att bli enormt mycket mera utsatta genom ett sånt system du förordar.

• janne j

"Du är väl en kille egentligen?"

Varför frågar du det

• Me81

janne j:Jag misstänker det. Eller har du själv funderat på att sälja dig/eller gjort det? Eller kanske både och?

Funderingar kring motiv.

• FlamingRed

Igen...

Det handlar väl om människor rätt till deras egna kroppar!

Om två personer vill, i samförstånd, ha sex med varandra, i ett stängt rum som inte stör någon tredje part. Då ska väl inte samhäller få hindra det!!

Det handlar ju om grundläggande äganderätt till sin egen kropp!

Sen när det gäller prostitution som företeelse i samhället så är det klart att man vill hjälpa och motverka de som far illa. Vilket säkert merparten av de prostituerade gör. Men inte genom att skriva lagar som inkräktar på vår innerste integritet.

Och allt trams om att torsken köper kvinnans kropp... Vad är det för jävla ordlekar. Äger han kroppen sen eller? Nej han köper tjänsten och rätten att röra den kroppen och få sex i kort period. Sen när den korta tidsperioden är över äger han INGET.

• Tyrell

>> Me81
    När argumenten tar slut börjar personangreppen. Jag har bott i Belgien och det är ingen vacker syn i vissa kvarter. Det är en sorglig livsföring vissa tvingas till av sociala skäl. Vare sig legalisering eller kriminalisering är lösningen på problemets rot utan möjligen på dess symptom. För att rå på prostititution måste man gå på roten. Jag vet inte vad som driver en människa vare sig att köpa eller att sälja sex, men det är där insatserna måste göras.

Om ni inte förstått det har jag provocerat och följt en linje jag egentligen inte tror på. Men det är intressant att se att argumenten snabbt handlar mot mig och min familj och ingen kan riktigt argumentera mot de faktiska argumenten.

• FlamingRed

Ändrar mitt ordval ovan, han köper inte rätten att röra, utan tillåtelsen att röra...

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?