• juzze

färskpotatis i ugn?

Undrar om någon har tips på hur man kan använda färskpotatis till ugnsrätter? Kan man göra klyftpotatis/hel färskpotatis i ugn eller något liknande? Har aldrig provat själv, men har hört att det inte ska gå så bra att göra färskpotatis i ugnen. Någon som vet varför, eller om det inte stämmer? Tips, recept?

• Svar på tråden färskpotatis i ugn?
  • Smultronflicka

Det går hur bra som helst att göra i ugn och blir super gott.

• Tanja o Theo

Jag brukar göra(eller har gjort två ggr nu) Smörj en ugnsform med smör..Borsta potatisen,dela dom större,häll över olja,hacka färsk timjan,salta,peppra o blanda o sen in ugn ..grader...ja runt 200 till 222 tills dom e gyllenbruna o mjuja sååååå gott!! lycka till

• MammaSara80

Jag brukar dela mina i halvor eller i fyra delar beroende på hur stora. Sen kokar jag dom typ 10min. Häll av och lägg dom sen på ett bakplåtspapper strö grovt salt och massor timjan och in i ugnen!! Super gott!! ca 125gr i ca 10-15min, tills de fått en fin färg!!! Värt att prova!

• MammaSara80

Fler som har timjan-ja det är så gott!! kanske ska testa färsk nästa gång, just det brukar ringla lite flytande margarin el olja över oxå....

• Tanja o Theo

gör det!! det är en enorm skillnad på färsk o på burk.-) med både olja o smör så blir dom godare( o onyttigare) men ack så gott

• Krickelin

Igår gjorde jag saltbakade färskpotatisar. Det stog att man skulle ha vanliga, men det blev gott med färskisar också.

Man lägger borstade färskpotatisar på en bädd av grovt salt och bakar i 225 grader i 30-40 min.

Då blir skalet salt och krispigt.

Jag har för mig att jag har försökt ugnsbaka färskpotatis förut och att det inte har blivit så bra, att det tog vääääääldigt lång tid innan de blev mjuka.... Men koka dem lite innan så borde det vara lugnt...

• juzze

Krickelin: jaa jag har också för mig att det brukar ta väldigt lång tid och att det är svårt att få det bra. Men de andra inläggen vittnar ju om motsatsen, så jag får ta och prova igen helt enkelt. ;)

Tack alla snälla för svaren! Ska prova att både koka innan och inte, så får vi se hur det går. =) Ett tips till er som gillar timjan - prova ihop med vitlök, det är verkligen en hit! Jag brukar, med gammal potatis, skiva den ganska tunt, krydda med mycket vitlök och timjan, lite salt och olja. Super!

• Äggost4ever

Ett till tips som jag gillar: Skär potatisarna i klyftor och lägg i plastpåse. Stänk i olja, peppar, kryddor i påsen och ruska ett tag så blandningen fördelas. Töm påsen på plåt och lägg in i 225 grader. Fördelen med detta är att klyftorna aldrig fastnar på plåten och det blir supergott.

• Tanja o Theo

ajuste vitlöken glömde jag ju säga skalar vitlöken o pressan den med en kniv o lägger bara bland potatisen

Svar på tråden färskpotatis i ugn?