• zoffelie

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

Det här ska faktistk bli riktgit intressant,med tanke på hur många som skrev i förra tråden att dom INTE säger negerboll.
    Upp till bevis
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?
  • Hannah76

Jag säger inte negerboll av den enkla anledning att jag alltid har sagt chokladboll (klok mamma jag har som lärde mig det). Tycker att det är onödigt att över huvud taget använda sig av ett ord som får folk att känna sig kränkta. förstår inte varför man måste göra det?? Skulle ju inte kalla en kanelbulle för cp-bulle osv. Finska pinnar är en annan sak "finska" är inget kränkade ord, vad det gäller vitlök (o gul med för den delen) så är det färger, inga skälls ord.

• Jossebell

hmmm känner sig det svenska folket kränkt för att amerikaner köper "svenskar" i grönsaksdisken eller blir alla Hamburgerinnevånare kränkta för att vi köper platta köttbiffar mellan två bröd, Fransmän för att vi är lite kanibaler när vi äter upp deras språk till frukost. NEJ utan det är för att ordet neger är så laddat. Men i svensk ordbok står det inget om att det inte skulle helta neger och negress. Neger är då väldigt kränkande medans negress är tämligen ofarligt fast det är feminin form av neger.

• Jossebell

ibland skapar vi problemet själva för när jag frågat afrikaner om de känner sig kränkta över ordet negerboll så har de bara skrattat åt mig och tyckt jag varit tokig som tror att de blir kränkt av ett bakverk. Medans sydeuropeer blivit mer irriterade men de är ju inte ens afrikaner(negrer) om man ska hårddra det hela. Observera att jag säger afrikaner till personer som är från afrika och neger för mig endast är negerbollar.

• Hannah76

Men det är en viss skillnad på att använda ett landsnamn eller ett namn som är starkt förknippat med kränkningar, världen över.

• hillson

Dom Afrikaner jag känner tycker det är konstigt att vi använder ordet neger till ett bakverk..
    För mig räcker det att 1 person blir kränkt för att jag ska sluta att använda ett sånt ord..

• Creep

Har också märkt det att det är betydligt fler invandrare som INTE är mörkhyade som tar illa upp av namnet negerboll. Medans jag aldrig träffat på nå¨gon mörkhyad som tar illa upp. Och ja, ajg ahr frågat.

• Sallisen

Sa negerboll förut, har dock slutat med det. Säger chokladboll numera.

• Amorella

När jag var liten sa man negerboll. Nu skulle jag aldrig säga det. Tycker det är ett direkt obehagligt ord som är starkt negativt laddat. Min pappa säger fortfarande "neger" om afrikaner och jag blir helt galen på det.

• Cocobahia

Säger lite olika.. försöker tänka på att säga chokladboll när jag är ute bland folk för att ingen ska ta illa upp.

• Nallemajatjejen

jag skulle vilja svarat flera alternativ....
    men jag tog säger negerboll ibland och chokladboll ibland.
    För mig har det alltid hetat negerbollar och det har aldrig varit något nedvärderande i det utan precis som att det finns napoleonbakelse....

Att bli mamma är livets största gåva!
Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?