• Anonym

Svärföräldrar och barnpassning!! (långt)

Jag vet knappt var jag ska börja. Jag har tänkt be om råd kring detta så länge, men det är svårt att få med allt så att bilden blir "komplett".

Vi har en liten dotter på sju månader. Hon är en liten glad tjej som ännu inte börjat visa några tendenser till att vara reserverad för nya människor. Hon accepterar de flesta, låter de mata henne, leka med henne osv.

Så till problemet: Mina svärföräldrar bor väldigt nära oss (samma kvarter). De är på flera sätt jättesnälla, men har väldigt bestämda uppfattningar om det mesta. Till saken hör också att de är "lite äldre" och det mesta i deras liv kretsar kring frågor som med ett finare ord kan kallas "lokalsamhället" (vad grannar gör/inte gör, vem som gift sig/skiljt sig, vem som är släkt med vem osv). Själv kommer jag från en helt annan uppväxtmiljö där dessa frågor varit konstant frånvarande vid matbordet.

Jag har tidigare stundtals blivit irriterad på deras nyfikenhet, trångsynthet (ex vad gäller invandring, homosexualitet osv) och värderingar, men detta har i och med dotterns ankomst förvärrats. Man märker tydligt att deras idéer skiljer sig avsevärt från våra (min och sambons) och sambon har också påtalat detta vid ett flertal tillfällen. Jag tycker att det är självklart att man kan ha olika synsätt vad gäller barn och uppfostran ex, men i det här fallet gäller det helt andra saker.

Min svärfar har vid ett par tillfällen varit nära att tappa vår dotter eftersom han vägrar inse att man inte kan hålla ett barn på det sätt han anser. När hon var två månader trodde han ex att hon kunde sitta på hans arm utan att han höll i henne med den andra handen! Som tur är har andra människor funnits i närheten och räddat situationen. Ett annat exempel är huruvida man kan lämna en bäbis på skötbordet (som saknar kanter). En tredje fråga gäller hur man hanterar ett litet barn som satt i halsen (sätter ej henne upp, frågar bara vad det är med henne). Svärmor har försökt mata vår dotter men hon tvärvägrar och gallskriker (vilket aldrig hänt tidigare, vare sig med oss eller någon annan). Svärmor blir märkbart irriterad och fäller kommentarer kring att det visst bara är "mamma" som duger (något som verkligen inte stämmer!).

Jag har ömsom försökt förklara, ömsom ilsknat till och responsen blir en självömkan utan dess like. Till saken hör också att svärmor är beroende av två kryckor och det är därför endast svärfar som "fixar och donar" med vår dotter. Det märkliga är att hon inte säger till honom eller stöttar oss utan tycker att min sambo är så sträng mot sin pappa.

Till "mindre allvarliga" incidenter hör att han vägrar inse hur man faktiskt måste tvätta en flicka vid blöjbyte och närmast blir förnärmad när jag för x-te gången påtalar detta. Svärmor har vid ett flertal tillfällen tyckt att hennes make kan ta hand om vår dotter när jag behöver åka iväg ett ärende osv och ser inga som helst problem med detta!

Min sambo reagerar märkligt på situationen. Han kan själv vara oerhört besviken och arg på dem men i nästa sekund tycker han att jag är "pjåddig" som inte vill lämna henne hos dem. Till saken hör också att mina föräldrar (som bor c a 15km från oss) gärna passar henne och det går jättebra. De är så noga med henne att jag ibland får dåligt samvete. Sambon tycker att vi måste börja lita på hans föräldrar nu och att det annars blir orättvist! Själv skulle jag inte kunna koppla av i en sekund med att lämna henne hos dem! Jag kan inte förstå hur han resonerar.. De är väldigt praktiska av sig (vilket mina föräldrar inte är) och jag har försökt med vansinniga jämförelser för att få honom att förstå ("Skulle du låta min pappa laga vår bil?"- sambons ögonsten?) Jag kan inte heller förstå mina svärföräldrar som ser det som en sådan prestigeförlust att göra som vi säger att de hellre utsätter henne för fara.

De är jättevälkomna hit och leka med henne, men jag har faktiskt inget förtroende för dem vad gäller barnpassning (de är duktiga på så mycket annat). Jag fasar för hur det blir när hon blir äldre och de vill ta med henne på små utflykter. Jag litar inte på att de har koll på henne när de träffar bekanta osv. De blir så lätt uppslukade av "de senaste lokalnyheterna".

Det går inte att prata med dem eftersom de då "tar så illa vid sig" och dessutom tycker att jag är "pjåddig". "Förr kunde man minsann..." inleder de var och varannan mening.

Vi har inga problem med barnvakter i övrigt. Mina föräldrar ställer upp för det mesta och vi har flertalet vänner som gärna hoppar in.

Jag vet egentligen inte vad min fråga är - behövde mest skriva av mig!

Kramar

• Svar på tråden Svärföräldrar och barnpassning!! (långt)
  • Anonym

Isolde:

Tack för ditt inlägg. Vi har försökt prata om det här vid ett flertal tillfällen. För det mesta är vi helt överens och han kan inför andra berätta om att "det inte fungerar" med hans föräldrar som barnvakt. Han blir också lika arg som jag vid de tillfällen då det hänt saker.

Problemet som jag ser det är att hans föräldrar har en oerhörd förmåga att få honom att känna skuld gentemot dem (det har inte bara med dottern att göra, så har det varit under de 10 år vi varit tillsammans). De spelar ofta på sin ålder och sina krämpor för att få honom att göra som de vill. Han är enda barnet och de vill allt som oftast att han ägnar dem störst tid och uppmärksamhet. Om vi ska besöka mina föräldrar eller släktingar möts detta av suck och stön och att de just den dagen hade tänkt bjuda oss på middag. De träffar verkligen vår dotter jätteofta och jag ringer dit/går dit ofta och berättar/visar vad som händer henne (ex senaste BVC-"resultat" etc). Jag försöker verkligen...

Vad gäller "pjåddighet" har jag vid ett flertal tillfällen fått förvånade kommentarer från vänner när jag "lättat lite på trycket" angånde den här frågan. Jag är inte nervös av mig i övrigt och känner mig väldigt trygg (är väldigt van vid små barn).

Ja, det är inte lätt det här!

• JsN

Om det inte har något med skillda värderingar att göra så har jag svårt att förstå att det tar så stor del av ditt inlägg. SOm vanligt har Isolde uttryckt det mycket klokt!

• Anonym

Tack övriga också för stöd! Det hade nog känts ännu värre om jag varit väldigt ung och ovan och själv känt mig osäker på vad jag anser vara rätt och fel. Till saken hör väl att problemet alltid funnits där, men att jag tidigare inte "drabbats" av det på samma sätt som jag gör nu när det gäller vår dotter. Det är lite svårare att inte ta åt sig nu!

TS

• Anonym

JsN:

Förstår faktiskt inte vad du menar? Jag försökte genom att visa på andra skillnader ge ett sammanhang till situationen för att på så sätt förklara att det inte är så enkelt. Möjligen blev denna del lång men jag tyckte att det var viktigt att ge en bakgrund. Det är svårt att sätta sig ner och prata med människor som inte vill förstå. Jag vill inte såra dem och som jag skrev i mitt första inlägg finns det mycket de kan/är bra på/hjälper till med. Det genomgående draget är dock att allt ska göras enligt deras tycke. Då är allt frid och fröjd.

Det är givetvis alltid svårt att råda utifrån en förkortad version, men jag tycker att du gör det hela lite väl enkelt.

• Anonym

flyttar upp för fler inlägg

• Tristan

Du är ju mamma hä så detta kan inte handla om skillda värderingar!
    Hon har tagit hand om sin son när han var liten och då var det hennes värderingar som gällde.
    Som jag sa innan. Ditt barn kommer att lära känna en hel hög med människor och kunna ta del av dem och deras värderingar. Just nu är bebisen så liten så detta handlar om moderskap och ditt ansvar, vilket du ju tar till 100%.
    Försök att acceptera att det kan bli lite sura miner (vet hur det kan vara) men låt dig inte luras. Det du känner är det som är rätt för dig/er!
    Dessutom är du ju en sund mamma som inte pjoskar i vanliga fall, säger du. Och då ska du ju verkligen få lita på din oro när den väl finns där - utan att den ska bli ifrågasatt!
    Jag är med dig!!

• Anonym

Tack för inlägget, Tristan!

Mitt problem är nog att jag inte är tillräckligt tydlig mot dem. Jag brusar sällan upp och har svårt att säga till på skarpen. Jag har försökt förklara för dem och det går inte hem. Jag har svårt för att se att man måste bli arg för att så självklara saker ska tas på allvar.

Kram

• sosarorra

Hejsan! Uch vad jobbigt, jag tycker att du ska lita på din känsla och stå fast vid att inte lämna din lille hos dina svärföräldrar.
    Tycker att din man borde säga till hårdare det är ju faktiskt hans föräldrar!
    Jag har typ en liknande sitution med min svärfar som vill ta med min lille son till italien på semester helt själv.
    Men det går minsann inte för sig!
    Jag är benhård mot min sambo att han ska minsann stå upp mot sina föräldrar så står jag upp mot mina när det behövs.
    När det gäller att säkerheten för mitt barn ska äventyras så är det fanimej allvar!
    Hoppas att allt kommer att ordna sig.kramar

• LinaB

Jag skulle aldrig lämna mitt barn hos någon jag kände mig det minsta osäker på (tror jag iaf, mitt barn är inte fött än :) .
    Du kan ju inte lämna din dotter där bara för att vara snäll ?
    Stå på dig!

• lhs73

Stå på dig tjejen !!!

Jag lämnade mitt äldsta barn till farfar å farmor först när han blivit står nog för att kunna någotsånär ta vara på sig själv (minns inte riktigt men först vid 4-5 års åldern).
    Med de två andra barnen har det ju blivit lite tidigare, fast då har ju alltid äldsta varit med och kunnat hjälpa till, han fyllde 5 det året han fick sitt yngsta syskon.

Fast måste jag nog lägga till, jag har aldrig lämnat dom hos bara farmor, för hon kan inte ta vara på ett barn i mina ögon är ju då det självklart men som ex hon vågade inte hålla i nåt av barna första månaderna, hon bara talar om hur dålig hon är och hur många gånger hon opererats (läkarna har fortfarande missat att ta bort det vässentliga, hennes stämband) nu var jag elak, men vänner å släkt på min sida som träffat henne håller med :) och de två största anledningarna är väl helt enkelt att hon själv inte vill vara själv med sina barnbarn (anledning enligt henne tänk om jag blir dålig och måste lägga mig) + att jag helt enkelt inte litar på henne

Ja jag har ju mina värderingar och dom har sina, inget ont om kristna men när ens svärmor tala om för sitt 6½ åriga barnbarn att alla som inte tror på gud är förlorade själar, vilket resulterade i att min son såg ut som 7 svåra år i flera dagar innan jag lyckats locka ur honom vad det var för fel och sedan ytterliggare några dagar innan han vågade tala om vem som sagt detta åt honom, till saken hör att det var kring advent och de varit med lekis (förskolan) på adventsgudtjänst i samma veva. detta är nu i december 2 år sedan och jag väntar och hoppas på att hon ska häva ur sig nåt åt mig så jag får säga henne ett sanningensord.

Nu har ju jag den fördelen att min make tycker lika som mig och blir väldigt irriterad på sin mor även så hon märker det, det största problemet är att både jag och min make har försökt tala om detta för henne, men hon vägrar lyssna och det ordagrant för hon börjar prata om annat eller också går hon bara därifrån.

hmmm...... nu blev detta mycket längre än jag tänkt, så jag avslutar detta med att säga:

stå på dig !!!!!!!!!!!!!!!

för det är du och din sambo som är föräldrar denna gång, inte hans föräldrar dom har gjort sitt och ska nu snällt och stilla sitta bredvid och bara hjälpa till när deras barnbarns föräldrar ber om det

lycka till !!!!!!!!!!!!!!!

ps. hoppas det inte blev allt för virrikoko detta ;)

• Anonym

Hde det inte varit för dessa detaljer som skiljer så hade jag nästan kunnat tro att det varit jag själv som skrivit inlägget. Jag har liknanade problem som du beskriver. Till farmors fasa så har hon inte fått passa vårat 9-månaders barn ännu.

Jag orkar inte gå in på varför hon är olämplig att passa barnbarnet, men oansvarighet är väl varför jag inte vill lämna en bebis (som stoppar allt i munnen) med henne. När barnet är lite större och själv kan uttrycka vad den vill osv, då kanske jag kan tänka mig att hon får vara barnvakt.

Tex har hon jättesvårt för att jag inte vill att hon ska köra runt i sin bil (precis som en bebis har något behov av det) med vårat barn på olika utflykter. Hon är ingen dålig bilförare, men hon är lite till åren kommen och jag ser ingen anledning till att åka ut o fara bil för endast hennes nöje.

Detta är ju jättejobbigt, varje gång barnvakt kommer på tal (vilket är ofta, när vi besöker henne) så måste man hitta på en ursäkt för att klara sig ur situationen. Det jobbiga med situationen (för farmor) är ju att mina föräldrar mer än gärna får vara barnvakt, de är så noga med vårt barn och skulle aldrig släppa henne ur sikt.

Men nu orkar jag inte ödsla så mycket energi på detta längre, vi besöker de ofta, ringer och berättar om barnets framsteg mm. Så jag tycker absolut att vi håller de delaktiga i barnbarnet. Och minst av allt vill jag att farmor ska känna sig utanför. Men så länge hon "inte sköter sig" (vilket både har med ålder och bristande ansvar att göra) med barnbarnet så får barnet inte vara ensam med henne.

Jag kunde nog inte hjälpa dig TS, men nu vet du att du inte är ensam

• petra

Du har absolut ingen skyldighet att låta någon vara barnvakt. Farmor som mormor som någon annan. Ingen har "rätt" till ett barn bara för att man råkar vara släkt.

Sen förstår jag vad JsN menar. Man blir nog lätt hemmablind.

• Anonym

Har liknnde bekymmer skrev under depresiondvs känsliga rummet!!!!

Svar på tråden Svärföräldrar och barnpassning!! (långt)