• Äldre 16 Jul 22:18
    17380 visningar
    72 svar
    72
    17380

    Till er 40+

    Jag är inte 40+ än men jag ser fram emot den tiden också!

    Däremot har jag skrivit en blog om att få barn senare än genomsnittet: "Kris i befolkningsfrågan?" Jag har försökt kolla upp vad som styr vår fertilitet och det är individuellt och till stor del ärftligt hur länge en kvinna kan få barn. En del kan inte få barn efter 35, andra kan få barn även efter 45.

    Jag har många vänner och släktingar vars mammor var över 40 när de föddes och alla har varit suveräna mammor. En av de coolaste mammor som jag har träffat var 41 när min kompis föddes och min kompis har en lillebror. Min egen mamma var precis 40!

    Jag ville bara säga det eftersom många har en negativ attityd till äldre mammor som jag är irriterad över!

  • Svar på tråden Till er 40+
  • suca
    Äldre 17 Jul 00:36
    #1

    Tack för dina ord. Jag tror att många gånger handlar det bara om timing. Man träffar inte den rätta förrens senare i livet. Så var det iallafall i mitt fall. Jag hade visserligen tre barn sedan tidigare men inte med min sambo. Nu har vi en son som jag födde vid 43 och vi försöker få ett barn till när jag nu har fyllt 45. Vi får se hur det går men jag är inte någon sämre mamma än någon annan tycker jag.

  • GBG Tjej
    Äldre 17 Jul 12:24
    #2

    Hej!!
    Det är ju av olika anledningar i livet som gör att man skaffar barn senare än andra om man överhuvud taget kan få barn! Det är ingen självklarhet,se på mig tex.
    Jag har levt ett lite omtumlande liv i flera långvariga förhållanden men inte förräns 2001(jag var då 38) träffade jag mannen jag började planera barn med.Jag har haft väldigt lätt att bli gravid,läkarna säger det med att vid min ålder är det ändå otroligt att det går så bra men nu kommer vi till problemet-jag kan aldrig behålla barnet,har gått igenom 4 missfall,3 tidiga och 1 sent,utredningar gjorts-inga fel hittades.Nu är jag gravid igen och naturligtvis livrädd att det ska bli fel igen!!
    Men vad jag nu vill säga är att om jag äntligen skulle få denna chans till denna gudagåva som det är att få barn så skulle jag bli världens lyckligaste och bästa mamma även om jag är 43eller äldre när det sker.Åldern har ingen betydelse!!!! Kram på er alla 40+

  • Äldre 17 Jul 18:45
    #3

    Tack ska du ha!

  • Mammat­illfem
    Äldre 18 Jul 11:16
    #4

    Tack!!!!
    Jag var ung mamma till mina barn födda på 80 talet(21½-29) och jag är mamma till min son född 2000 då jag fyllde 40 när han var tre veckor....underbart både det ena och det andra!!! Vill gärna ha fler,om det ens är möjligt...

  • ormize­n
    Äldre 19 Jul 10:58
    #5

    Hej..här har du en som i dagarna ska få sitt tredje barn och är fyrtio två blir fyrtio tre i augusti. Jag hade inga problem att bli gravid, i vår släkt har vi varit sena (efter tidens mått mätt) min mamma skulle fylla 28 då hon fick mig (första barnet) och 38 när hon fick det sista. Hon gjorde karriär i början på sextiotalet vilket inte var så vanligt på den tiden. Jag tycker f aktiskt det inte spelar någon roll i vilken ålder man ligger, alla åldrar har sina för och nackdelar. Mina två tidigare barn är födda i början på nittiotalet så denna får två storebröder som är betydligt äldre...vilket jag ser som en fördel med tanke på då hon blir tonåring

  • Cecili­aBa
    Äldre 19 Jul 11:00
    #6

    Hej! Vilken trevlig tråd...jag börjar oroa mig rejält....fyller 36 i höst...men det känns skönt att veta att det finns lite hopp i alla fall. Jag känner en del äldre mammor men ingen som är i 40-åren. Jag vet att dom finns men det vore trevligt att känna någon så man kunde lugna sig lite...


    Kill them with kindness...
  • Sialch
    Äldre 20 Jul 09:55
    #7

    Skönt att vi 40+ finns, själv är jag 41, har sedan 23 års ålder vetat om att jag inte kunnat få några barn. Vid en läkarundersökning nu vid 41 (skulle kontrollera en äggstock) så trodde läkaren att det inte skulle vara ngt större problem att få barn, men då med IVF, ej naturlig väg. På den biten är vi på G. Testade nu positivt den 3/7 och har då ev tvillingar då vi satt in 2 ägg, närmare besked omdet i augusti då dom öppnar igen efter semestern.
    (har då även 2 fina ägg i frysen)

    Måsågott alla och ett stort lycka till er alla. Många kramar


    Gravid 41 åring med bf 8/3-07
  • Äldre 31 Jul 18:08
    #8

    Jag hade haft ett tidigt missfall(ev tvillingar) och var hos min gynekolog efter det. Min 40-årsdag närmade sig och jag frågade henne om fertiliteten går ner väldigt fort efter 40. Hon såg jätteförvånad ut och sa: Äh det, du får kanske 2 missfall och sedan 2 barn, du får kanske tvillingar. Jag var nästan lycklig när jag gick därifrån, det kändes så hoppfullt. Denna läkare är närmare 70 med lång erfarenhet. Började jobba då jag föddes. (1966) Jag har nu haft ett missfall till men än finns det hopp.

  • Äldre 1 Aug 12:26
    #9

    Som sagt vi 40+ finns och lever i högsta välmåga. Jag är i v24 och väntar mitt 4e barn. Mina andra barn är 14,12 och 5. Själv är jag 42. Min gyn. sa att för två år sedan att jag kommit i ett för tidigt klimakterium så fler barn var inte att tänka på. Ha, ha...så lång näsa han och jag fick när jag plussade i mars. Solskenshistoria eller hur!? Annars får jag väl tillägga att jag tidigare blivit gravid bara min man skakat kalsongerna!!!

  • suca
    Äldre 2 Aug 22:11
    #10

    Min granne var 46 när hon fick sitt andra barn. En annan mamma till min son var också 46 när hon fick sitt andra barn. Mitt ex fick barn med en kvinna som var 48 när hon födde deras jättesöta son. Själv var jag 43 när jag fick min yngsta son så hoppet finns, absolut. Känner säkert ca 10 st som var närmare 40+ när de fick barn också bla min chef som var 42 när hon fick sitt 5:e barn.

Svar på tråden Till er 40+