• SolOchSnö

Till er 40+

Jag är inte 40+ än men jag ser fram emot den tiden också!

Däremot har jag skrivit en blog om att få barn senare än genomsnittet: "Kris i befolkningsfrågan?" Jag har försökt kolla upp vad som styr vår fertilitet och det är individuellt och till stor del ärftligt hur länge en kvinna kan få barn. En del kan inte få barn efter 35, andra kan få barn även efter 45.

Jag har många vänner och släktingar vars mammor var över 40 när de föddes och alla har varit suveräna mammor. En av de coolaste mammor som jag har träffat var 41 när min kompis föddes och min kompis har en lillebror. Min egen mamma var precis 40!

Jag ville bara säga det eftersom många har en negativ attityd till äldre mammor som jag är irriterad över!

• Svar på tråden Till er 40+
  • vill ha fler barn

Jag blev gravid för 12 år sen. Jag var 26 år. Blev gravid på första medvetna försöket och blev jättesjuk direkt. Inflammerade körtlar i underlivet, två operationer på dem, svår foglossning, depression, sen fick jag mammadepression i nära tre år.
    10 år senare var allt bearbetat och jag ville verkligen få ett syskon. Vi fick kämpa hårt med hoemoner och inseminering innanjag till slut blev gravid. Tänkte då att hur ska min kropp orka när jag nu är 10 år äldre.

Jag mådde så bra. inga besvär... nästan. jag tappade matlusten och jag gick inte upp i vikt under graviditeten men gossen var frisk och stor. Det jag fruktade mest var den hemska foglossningen, men jag hade inga känningar alls.
    Önskar alla en sådan graviditet. Trodde inte att man kunde må så bra när man var äldre och gravid!

Jag vill så gärna ha ett barn till och väntar på att mensen inte ska komma idag. Tog gravtest imorse men det visar neg. Har inga känningar på att mensen ska komma heller så jag kan hoppas lite till!

• suca

Hur har ni tjejer det med mensen??? Jag har haft ganska regelbundet hela tiden ca mellan 26-31 iallafall. För det mesta 29 dagar och i extremfall 26 eller 31 dagar. Men nu har mensen inte kommit på ca 50 dagar och jag har testat negativt så jag antar att det är så här när man blir äldre. Mensen hoppar över eller? Vad har ni för erfarenhet av det och har någon av er blivit gravid ändå. Jag menar att det blir ju helt omöjligt att pricka in ägglossning när man inte vet när man har mens. Är 45 och har en son på två år så jag har ju nyligen lyckats men nu känns det tungt. Ville så gärna få ett syskon till min lille pojk.

• greta2

Jag har alltid haft regelbunden mens på mellan 27-31 dagar ungefär. Detta sedan jag var 16, tror jag. Med åldern har de minskat i tid från 7 till 5 dagar. Nu efter sista MA så har de blivit rikligare igen, såsom de var förr. (Eller så hade jag ingen ägglossning sist, därav rikligare blödning).
    En kompis sade att hon fått rikligare mens efter att hon fött barn.

• Maura

Lilz, vem är dr Nie?? Tacksam för lite info om ev. mirakelläkare. Jag är "bara" nyss fyllda 36. Jag har endometrios och har därför tvingats operera bort en hel del äggstocksvävnad. Jätte, jättetacksam för svar!

• anette6810

Hej jag fyller 44 år nu i oktober är det fel av mig att försöka skaffa ett barn nu tycker ni alla tjatar runt mig klar att du skall skaffa en till om det går men är det dumt mot barnet så säg. Jag vill ha en till men sedan får det vara bra.

• underverket 06

Har läst tråden o det verkar vara många som får barn en bra bit över 40, men i normalfallet är det inte så lätt. Som TS skrev finns det en del som lätt får barn efter 40, men för genomsnittet av 40- åringar är fertiliteten låg, tyvärr. Tror det ligger på ca 5% per cykel mot 30% i 30- års åldern. Har nu i snart 3 år försökt få ett syskon till vår son, som är knappt 4 år. Vi har gjort 4 IVF+ försökt själva men inget syskon. Jag tror det är åldern som sätter stopp. Blev lätt gravid vid 35- 36 men fick tyvärr missfall flera ggr. Vår son kom på vårt andra IVF försök när jag var 38 o jag trodde i min enfald ett ett nytt IVF försök lätt skulle fixa ett syskon, men icke. Jag tycker det är jättebra med älder mammor o alla ni som vill ha barn efter 40, kör på bara o jag hoppas ni lyckas. Dock är det inte så lätt för flerfallet, men jag hoppas många lyckas ändå. Än har jag inte gett upp hoppet om ett syskon till min son. Är precis 42 fyllda.

• kirsikka

Jag träffade min man sent, fick mitt första barn vid 39, andra vid 42. Är nu 46 och har fortfarande regelbunden mens och tydlig äl varje månad. Vi försöker men pga omvärldens (konstiga) attityd mot att skaffa barn så sent så har jag inte berättad till någon utan skulle jag bli gravid skulle vi säga att det "bara hände". 

Jag blev gravid relativt lätt och mådde jättebra hela tiden. Visst har jag i perioder varit trött men inte mera än min kompis som är 10 år yngre.

Kan även tillägga att eftersom vi är en mångkulturell familj så på mannens sida (araber) är det många som frågar om vi inte försöka få en till, och när jag berättar hur gammal jag är så tycker ingen att det är konstigt alls och berättar ofta historier om systrar, mammor eller andra bekanta som fått barn vid 47 eller så. I vårt europeiska kultur skulle man höja ögonbrynen däremot. 

• kirsikka

Såg först nu att det var en jättegammal tråd från början men ämnet är alltid aktuellt...

Svar på tråden Till er 40+