• SolOchSnö

Till er 40+

Jag är inte 40+ än men jag ser fram emot den tiden också!

Däremot har jag skrivit en blog om att få barn senare än genomsnittet: "Kris i befolkningsfrågan?" Jag har försökt kolla upp vad som styr vår fertilitet och det är individuellt och till stor del ärftligt hur länge en kvinna kan få barn. En del kan inte få barn efter 35, andra kan få barn även efter 45.

Jag har många vänner och släktingar vars mammor var över 40 när de föddes och alla har varit suveräna mammor. En av de coolaste mammor som jag har träffat var 41 när min kompis föddes och min kompis har en lillebror. Min egen mamma var precis 40!

Jag ville bara säga det eftersom många har en negativ attityd till äldre mammor som jag är irriterad över!

• Svar på tråden Till er 40+
  • pavi

Hej!
    Jag fick min son det år jag fyllde 40. Nu efter två stycken MA, är jag åter gravid och är i v 28.
    Jag hinner fylla 44 innan bebisen kommer i november...

• nacka41

Grattis Pavi och lycka till!

• kalisj

Värmer att läsa om alla mammor 40+.
    Jag är gravid och 41. Vet inte om jag kommer att orka, avbryta graviditet eller ej? Två barn sedan tidigare.
    Kramar till er alla.

• Lilz

Styrdalen:

Hej... Mitt första inlägg här efter att ha gått igenom i stort sett allt om hur det är att var äldre och inte veta om man kan bli gravid eller ej. Har fått beskedet om att jag håller på att komma i klimakteriet också..efter två års utredningar. Har aldrig haft problem att bli gravid tidigare och har dessutom varit storrökare sen 14 års ålder. Både Mamma och syster är fertila som 17 och så har även jag varit.

Mitt sista besök efter att ha fått beskedet av min gyn (om klimakteriet) var på fertilitetscentrum och där sa man efter Ultraljud att man inte ens hittade mina äggstockar??? JAg bryter ihop... Mitt enda alternativ skall vara ÄD sägs det nu.

Jag ber således om kopior av mina journaler från så långt bak som 2004-07 då allt började och jag var gravid men fick ett tidigt MF. Mina värden var toppen...då.
    Men efter det fick jag en långvarig blödning i nästan en hel månad och sökte akut på KS, där det sas att jag hade ett Myom, tror jag, men det såg inte min andra gyn till.
    Så hormonprover tas. Inte så positiva, tyckte man DÅ.
    Men toppen om man jämför med NU.

Hursom, med besked ang mina dåliga värden och hormon beh för att sätta igång mens osv så har allt bara blivit värre! Kan tillägga att jag ej mått så bra senaste två åren, pga stress, eget företag osv.. och kan inte sluta undra/tro att det ändå påverkar våra värden.

Läs gärna min sida...by the way, där mina värden varierats nått sjukligt.

Sen måste jag tillägga att jag beundrar alla er som orkar och fortsätter kämpa! HAde det inte varit för denna sida som jag hittade av en slump, så hade jag bara velat lägga mig ner och dö. På direkten! Nu har jag ändå lite hopp och jag tänker inte GE UPP. HAr bokat tid hos berömda Dr. Nie och ska börja med en helt ny livsstil..försöka må bra och bara göra sånt som får mig glad! Vara så upptagen att jag inte hinner tänka på att bli gravid eöl få barn, för det verkar ju vara det som gör susen. Och jag tänker DEFINIVT INTE börja äta dessa Trisekvens som min dr skrev ut till mig, för efter allt jag läst om hormon behandlingar så tror jag bar att det förvärrar läget. Tyvärr, måste jag säga. Men det är ju självklart individuellt vad man vill prova och göra, men jag har bestämt mig för att undvika det in i det sista, trots att jag tom redan fått svettningar och har ett jävla humör emellanåt... :(

Men.... Hoppet är det sista man förlorar...så jag lägger hela min tillit där... Och som Paulo Coelho skriver, i "Alkemisten", "NÄR DU VERKLIGEN VILL NÅGONTING VERKAR HELA UNIVERSUM FÖR ATT DU SKA FÅ DIN ÖNSKAN UPPFYLLD"

Fantastisk bok som jag verkligen rekomenderar till Er som ännu EJ läst den....

Varma Kramar till Er alla.

/ Lilz

• Lilz

STYRDALEN!

Vad jag ville säga till dig var... GRATTIS!! JAg önskar innerligt att jag fick samma chans att gå tillbaka till den opedagogiska fjant till Dr som jag träffade på Fertilitets Centrum och säga samma sak!

Fråga dock; På vilket sätt menade dom att du kommit i klimakteriet? Hade du mens/ingen mens? Svettningar? Inga ägg?... är grymt nyfiken.... och andra som fått samma besked, hur var det för Er??? Jag blir galen snart av att leta efter inlägg där jag kan identifiera mig, så jag är tacksam för alla svar jag kan få.... Snälla.... Hjälp...

/ Lilz

• Eimma

Hej.
    Nu har jag gått 5 dgr över tiden igen... men nu visar gravtest negativt. så jag vet itne om jag vågar hoppas... har köpt billiga tester på nätet, vet inte hur tillförlitliga dom är. väntar några dgr till innan jag köper ett test på apoteket.. vill inte bli besviken, vågar inte hoppas igen...

• greta2

Jag tror inte alls att det behöver gå så bra att vara gravid bara för att man är 40- eller 30- heller för den delen. Man hör talas om många som har problem med barnskaperiet trots unga år. Det är nog individuellt hur bra det går, beror kanske på slumpen också och mannen man lever med. Man får köra på helt enkelt! Oavsett ålder!

• styrdalen

Hej Lilz
    Jag visade tydliga tecken på klimakteriet på följande sätt: Torra och tunna slemhinnor, mycket små russinliknande äggstockar (istort sett obefintliga enligt gyn), max 2 dagars mens som inte var någon mens att tala om heller för den delen - det kom väldigt lite, svår mensmigrän strax före mens samt vid ägglossning, vallningar -typiska för klimakteriet. Jag frågade om jag skulle ta ett prov på mina äggstockar men det tyckte gyn var onödigt. Mina tecken var så tydliga - jag fick provera (gulkroppshormon) och östrogentabletter! Fast jag tog dem aldrig, kunde liksom inte förlika mig med tanken...

Hoppas på att du får uppleva samma lycka som jag - för det blev en total överraskning för mig!!!!

• isisisis

Jag har hört att man kan komma i förklimakteriet,men en massa symtom rätt tidigt! Redan innan 40.
    Men man kan bli gravid ändå! Jag blev det! Men fick MF.

Svar på tråden Till er 40+