• SolOchSnö

Till er 40+

Jag är inte 40+ än men jag ser fram emot den tiden också!

Däremot har jag skrivit en blog om att få barn senare än genomsnittet: "Kris i befolkningsfrågan?" Jag har försökt kolla upp vad som styr vår fertilitet och det är individuellt och till stor del ärftligt hur länge en kvinna kan få barn. En del kan inte få barn efter 35, andra kan få barn även efter 45.

Jag har många vänner och släktingar vars mammor var över 40 när de föddes och alla har varit suveräna mammor. En av de coolaste mammor som jag har träffat var 41 när min kompis föddes och min kompis har en lillebror. Min egen mamma var precis 40!

Jag ville bara säga det eftersom många har en negativ attityd till äldre mammor som jag är irriterad över!

• Svar på tråden Till er 40+
  • Bishopfinger

En till här

Mors lilla lathund sa...tycker du som jag...så gör jag det en annan dag
  • nacka41

Födde mitt 4:e barn 060419. Själv är jag född jan -06.
    Vi fick kämpa lite (1 1/2 år) men till slut blev det ett pluss!
    De andra barnen är födda 86, 91, 02.

Lycka till allihopa! Kramar i soolen!

• Sante

Sialch!grattis till din första bebbe,håller tummarna för dig!
    Jag är 44år väntar vårat tredje barn i sept,har två vuxna på 20 resp 24år,gift med samma gubbe i 25år!

• In cognito

Vad härligt att höra all positivism! Själv är jag snart 39. Genomlevde i helgen ett missfall. Tanken finns ju alltid där - tänk om jag väntat för länge med att försöka. Trott att allt måste klaffa innan man startar verkstan..
    Det känns härligt att läsa era inlägg.

• Curry66

Det är inte alltid det funkar när man är ung heller! Jag och min man började när jag var 24 med att försöka få barn. Först efter 6 år, två missfall och en utredning med medicin för ägglossning senare föddes vår dotter. När jag nu i fjol vid 39 fyllda började verkstaden igen, visade det sig att jag hade inga som helst problem att bli gravid. Är just precis idag halvvägs gången i min tredje graviditet på ett år. (Fick tyvärr ett MA och ett MF på vägen)Så det kan vara så också!

• Eimma

Underbart att höra att fler får, kan och vill ha barn vid 40+

jag blev gravid i juli men fick tyvärr missfall i lördags, v 7.

har två barn sedan tidigare, 17 och 10 år gamla.

jag har jättesvårt att bli gravid och hade nu gett upp hoppet. så det blev en liten chock när jag plötsligt är gravid. nu slutade det ju olyckligt, (mitt första missfall). men nu vet jag att jag kan bli gravid! och vi tänker försöka igen. (har ny man sedan 3 år).

• columnavertebrae

Hej, jag har en fråga till er, mammor över 40:
    Vet ni hur vanligt det är med missfall efter v.12? I vår ålder alltså?

• styrdalen

Jag antar att även 40+ har liknande statistik som 40- när det gäller missfall efter v12. Kroppen stöter ju normalt ut foster som inte är bra oavsett vilken ålder man är i och detta sker för det mesta före v 12.

• columnavertebrae

Tack för snabbt svar! Tjörn, där var vi förbi under bilsemestern i juli!! Trevlig ö måste jag säga!

Svar på tråden Till er 40+