• Junija

Att lära barn att slå tillbaka – rätt eller fel?

Många föräldrar anser att det är okej att lära sina barn att de får slå tillbaka om de blir slagna av något annat barn.

Personligen anser jag att våld INTE ska lösas med mer våld. Att ta sig ifrån situationen är och bör, enligt mig, vara första valet vid en fysisk konflikt om den inte går att lösa på annat sätt. Att hämnas eller utdela egna former av fysiskt straff är inte rätta lösningen på problemet. Enda gången fysiskt våld är okej, är om man befinner sig i fara och av den anledningen måste försvara sig. Men jag tycker det är stor skillnad på försvar och hämnd/straff.

Om man dock anser att man SKA få slå tillbaka istället, så undrar jag HUR man som förälder lär barnen den lösningen? Det finns ju ett uttryck som säger ?barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör? (stämmer inte alltid, men ofta). De flesta barn kommer in i utvecklingsperioder när de faktiskt går till handgripligheter; de kanske slåss, sparkar, bits, rivs, nyps, luggas etc. Ska man då slå, sparka, bita, riva, nypa, lugga för att visa att man inte ska vara någons slagpåse och för att exemplifiera att det är okej att slå tillbaka?

Lär man barnen att de fysiskt ska ge igen exakt lika hårt som de själva blivit utsatta för, eller ska slaget/sparken etc vara något hårdare eller lösare?

Hur lär man barnen att INTE ge igen när slaget/sparken mm varit en olyckshändelse, eller lär man ut att det alltid är okej att slå tillbaka oavsett vad som skett?

Hur lär man barnen att se skillnad på olyckshändelser och avsiktliga slag/knuffar mm?

• Svar på tråden Att lära barn att slå tillbaka – rätt eller fel?
  • Peztis

Bra fråga!

Nä, det är nog sant att det är bättre att komma ur situationen på annat sätt innan det urartar totalt.

Men ett barn som slår som inte förstår att det gör ont? Hur gör man då?

• Lady Namárië
    Fel. Här är det nolltolerans på slag och våld (om det inte gäller livet, men det är ju en situation som små barn sällan hamnar i). Bli man slagen av ett annat barn slår man inte tillbaka, man hämtar en vuxen och får hjälp att reda ut situationen.

Personligen tycker jag att en av de bästa gåvor man kan ge sitt barn är förmågan att hantera konflikter verbalt. Att ta till nävarna för att få sin vilja fram är aldrig rätt, och heller ingenting som accepteras av samhället.
    You can't take the sky from me.
  • Bonanza

Jag tycker att det är fel med våld, men finns det situationer där det inte finns någon vuxen i närheten, så kan det vara bra att försvara sig! Dvs: har en unge trängt in min son i ett hörn och pucklar på honom, så ser jag hellre att han slår sig därifrån (dvs gör bara så mycket som behövs för att han ska klara sig ur situationen) än att han bara står och tar emot. Däremot ska det vara en sista utväg, om ingenting fungerar!

Jag tror att det är en balansgång mellan att trycka på hur viktigt det är med icke-våld och hur viktigt det är att stå upp för sig själv.

Above all things I believe in love
  • kjempejente

Mina barns far lärde våra barn utan min vetskap att:
    -Ni ska inte slå första slaget men det sista...

Har svårt att argumentera emot detta, då de vid 2 tillfällen har, under snart 15 år, hamnat i tillfällen då dem helt enkelt varit tvungna att värja sig.

• Smilisen

vi hade ett sånt här problem med min ena lillebror, vi lärde honom att man ALDRIG fick slåss o när han började skolan var allt bra men efter ett tag ville han inte gå till skolan o det visade sig att dom andra barnen slog honom eftersom han aldrig slog tillbaka..... så det är ett jätteproblem.....

• Lady Namárië
    Smilisen skrev 2006-07-23 10:02:31 följande:
    vi hade ett sånt här problem med min ena lillebror, vi lärde honom att man ALDRIG fick slåss o när han började skolan var allt bra men efter ett tag ville han inte gå till skolan o det visade sig att dom andra barnen slog honom eftersom han aldrig slog tillbaka..... så det är ett jätteproblem.....
    Får man av ren nyfikenhet fråga hur personalen och skolan hanterade det problemet?
    You can't take the sky from me.
  • Rokka Jill
    så rätt!!
    Tand mot tand..

När det gäller barn som slåss.. så slåss de av någon anledning.. ibland förstår de inte att det gör ot i heller..

min storebror (som idag e 40)
    kom hem helt sönderslagen, blåtira o allt (lågstadiet nu..)
    hans nya vinterjacka var helt sönder.
    efter morsan vårdade honom så frågade hon "slog du tillbaka?" han svarade "nej det får vi inte".
    han fick en jävla utskällning. Dagen efter ringde de från skolan.
    min bror slog tillbaka.. rejält..
    så de ville diskutera med modern min. hon pekade ju bara på min bror o sa vad monstret hade gjort mot honom så gav han igen.

bråkstaken slogs aldrig mer han vte väl hur ont sånt gör (förhoppningsvis)

en annan grej som hände när JAG var liten..
    hade oxå en ett sjukligt monster som tom tog med sig luftpistol o sköt folk (dett hände när jag var liten.. vill inte veta vad som händer när dottern min går i skolan)
    det avr nog mellanstadiet.
    han mobbade, slogs osv.
    jag gav ALLTID igen.
    han pajjade mina saker -> jag hällde tvål i hans skor.
    tillslut pallade han inte med mig utan sökte nya offer..
    ja han hade alltid nya offer.
    han mobbade en kille osm var två(!) år yngre än han.. så mycket att han inte ens vågade åka BUSS HEM!
    han fick vänta i två timmar innan pappan hämtade honom..
    o morgonen efter kom pappan till skolan.
    (och detta var den bästa dagen i våra små liv...)
    han tog tag i monstrets kläder o tryckte upp honom mot en vägg.
    skrek massa o hotade med att han skulle ta ett snack med hans föräldrar o se till att han hamnar på ditten o datten om han fortsatte.
    o berättade hur ledsen hans son var osv.
    eller ja skrek.

jag kommer ihåg att alla vi (som avr en del) stod omkring.. det var en pirrig känsla ikroppen..
    så många som han hade mobbat, prylat, sparkat, spottat på så får han DEN blåsningen.
    hans min var obeskrivlig. för en gång skull var han inte så jävla tuff längre.
    o vi o speciellt de som fick mest pryl. kan man ens beskriva deras miner?

vilket fall som helst. man såg hur han försökte att hålla igen på tårarna.
    han var bråkig efter detta också.. men inte ALLS i samma utsträckning.
    o lugnade ner sig kraftigt efter denna händelse..
    om man nu kallar trycka upp mot ett träd som våld.. men det behövdes där iaf.
  • Rokka Jill
    Lady Namárië skrev 2006-07-23 10:04:51 följande:
    Smilisen skrev 2006-07-23 10:02:31 följande: vi hade ett sånt här problem med min ena lillebror, vi lärde honom att man ALDRIG fick slåss o när han började skolan var allt bra men efter ett tag ville han inte gå till skolan o det visade sig att dom andra barnen slog honom eftersom han aldrig slog tillbaka..... så det är ett jätteproblem..... Får man av ren nyfikenhet fråga hur personalen och skolan hanterade det problemet? You can't take the sky from me.
    på min skola försökte de "prata" men inte med den som slogs utan med den som blev slagen.. varför han/hon blev slagen,....

hade kanske varit en annan femma om barnen hade gett de inkompitenta "vuxna" kaffe o kaffebröd.. då hade kanske deras intresse väckts lite..
  • lövet2

Jag är kluven. Har inte lärt dem att rent generellt alltid slå tillbaka, men när de haft det jobbigt på skolan t ex, så har mitt råd varit att slå tillbaka.
    Yngste sonen fick gå 15-timmars på dagis, och där fick han ganska mycket stryk av en ett år äldre kille. Jag sa till sonen att han måste slå tillbaka om den andre någonsin skulle sluta, men min son var inte riktigt den typen ....
    En dotter fick samma råd när hon gick i lågstadiet, och då blev hon genast av med sin plågoande. När hon inte bara tog emot längre, så var det visst inte alls lika kul att slå henne!

Svar på tråden Att lära barn att slå tillbaka – rätt eller fel?