Kan en katt äta endast torrfoder?
Eller måste dom även få burkmat?
Han är inte intresserad av burkmat, så måste jag försöka få honom att ta det?
Och hur är det med drickan?
Ska man ge vatten bara eller även mjölk?
Eller måste dom även få burkmat?
Han är inte intresserad av burkmat, så måste jag försöka få honom att ta det?
Och hur är det med drickan?
Ska man ge vatten bara eller även mjölk?
Våra katter har alltid ätit bara torrfoder. Mestadels har vi gett dem Specific som man köper hos veterinärer. Dom är nu 6 år gamla och pigga och krya
Som jag läste lite snabbt i tråden så innehåller burkmat inte mycket som en katt behöver få i sig. Onödiga pengar och ett onödigt besvär tycker jag. Sen är det så att kastrerade hankatter har lättare att drabbas av urinsten än andra katter och i burkmaten finns det ett ämne (kommer inte ihåg vilket) som gör att de lättare kan drabbas av just det.
Visst klarar dem sig på bara torrfoder. Våra katter får RC av olika varianter. Dyrt, men drygt då de inte äter lika mycket av det som av annan mat. Sen får de lite burkmat bara för att de gillar det. Nötfärs, fisk, kyckling, och äggulor är tillsatser i deras mat föt att de skall få xtra fina pälsar osv.
Mjölk går helt bort då katter är laktosintoleranta.
Våra kattungar får den mat som är rekomenderad till deras respektive ålder. Den är ju xtra fet och har ett annat näringsinnehåll. De får även de smaka av det andra som våra vuxna katter äter.
Gbg tjejen
Man bör helst inte byta foder för kattungar sådär över en natt. Vet inte om du har den infon? Om inte så kan jag bara informera om att man smyger in nytt foder i det gamla de ätit innan.
mina katter får burkmat en gång om dagen, o torrfoder finns det alltid i skålen, o vatten o dricka, de tål inte mjölk..
Mina 5 äter enbart torrfoder. Har försökt med burkmat i perioder men dom vill inte ha. Har nog pårovat alla märken och smaker. Möjligtvis kan dom slicka av såsen ibland, men det är allt.
Dom är väldigt kräsna vad gäller torrfoder också och jag har fått prova mig fram mellan märkena.
Om jag tycker dom ska ha lite extra gott ibland så får dom dela på en burk tonfisk.
Att burkmat skulle vara farligt och onyttigt för katten finns inga som helst belägg för! Däremot finns det mindre bra burkmat, med för låg proteinhalt.Billigare burkmat platsar oftast där.Ett bra tips,istället för lightfoder till överviktiga katter, ge mer burkmat.Burkmaten mättar bättre och innehåller mer protein än lightfoder som innehåller alldeles för mycket spannmål.Jag kör själv med den metoden med mina egna katter med gott resultat.
en utav de bästa kattmatsburkarna i Sverige (näringsmässigt) är Mjau, som är en utav de billigaste sorterna! (sitter mkt på katter.nu´s forum där flera uppfödare och "vanliga" kattägare är eniga om detta)
jag ger bara torrfoder (royal canin) till mina.....
du ska absolut INTE ge mjölk.... däremot finns det kattmjölk att köpa i vanlig mataffär, det kanske du kan ge nån gång som "godis"....
se till att om du ger torrfoder köpa en bra sort, det är stor skillnad på att ge ett billigt (som dom måste äta massor av pga allt spannmål) eller ett dyrt (som inte blir så dyrt då dom äter så lite av det).... med ett bra foder skiter dom mindre, äter mindre, får finare päls, minskar risken för bla urinsten osv...
Håller me bustösen, mjau är bra.Bra pris och svenskt kött.Det är trist att burkmaten har fått dålig rykte, för det förtjänar den inte.Torrfoder är himla bekvämt för oss djurägare men är det bästa för djuren?. Det kan diskuteras.Jag gick en kurs i näringslära för katter för några år sedan, i gruppen deltog en djuraffärsinnehavare.Personen berättade bla att RC bombar djuraffärerna med "information" om just deras överlägsna produkter.Som djurägare ska man nog inte svälja allt som sant och vetenskapligt.Fick inte torrfoderproducenterna en knäpp på näsan för oriktig marknadsföring för ett tag sedan? Nån som minns nåt om det?
våra äter torrfoder som basmat men vi har också en dricksfontän till dem som gör att de dricker tillräckligt med vatten (annars är risken lite högre för urinsten). det är ett fullvärdigt foder men som sagt måste man också se till att de får i sej tillräckligt med vätska.
ger vi dem burkmat/blötmat slickar de i sej såsen och lämnar sen resten att torka ihop. ibland äter de upp det torra också (ja de är knäppa!) men de bryr sej i allmänhet inte om burkmat alls. istället får de relativt ofta smaka på "godis" som kött, skinka, tonfisk och räkor.
mjölk eller grädde är de heller inte intresserade av, vilket är lika bra. då får de ändå smaka av mina laktosfria produkter, men det är helt ointressant hehe. tur det, så får de inte i sej nån annan sort av misstag heller. många kissar får diarré av mjölkprodukter eftersom de inte tål laktosen, men även de som inte visar nåt kan få ont i magen. så det är skönt att veta att de inte vill ha.