• birden

cornish rex?

Hej svejs!
    Är det någon som har en cornish rex här?
    Jag tycker de verkar så underbara, funderar på att skaffa mig en liten framöver.
    Men jag har aldrig träffat någon, så om du har en vore det jätte kul att få ta del av erfarenheter och kanske få ställa lite frågor :)

• Svar på tråden cornish rex?
  • bustösen

jag har två stycken bröder, rödvita, världens underbaraste katter tycker jag själv såklart! de är väldigt keliga fast samtidigt har de mer lekenergi än de flesta andra raserna.

• escondido

Personligen tycker jag inte att de är söta och de jag har träffat på har haft dåligt psyke och varit väldigt känsliga för sjukdomar.
    Ingen kattras som jag skulle rekomendera någon.

• birden

bustösen: va roligt att du har två! jag har allt varit inne lite på de där sidorna, ska surfa in där lite mer :)
    varifrån köpte du dina? har du ställt ut nåt eller är de "bara" sällskap?
    vill gärna ha katter med mkt energi och personlighet, har du dina ute något eller är de bara innekatter? har ju förståt att de at väldigt känsliga för kyla eftersom de bara har underull, men om man bor på landet kanske de kan få vara ute på sommrarna på dagarna?

escondido: tråkigt att du inte diggar dem, men alla kan ju inte tycka samma förstås :)

• bustösen

Jag köpte mina från en uppfödare här i närheten av Borås, Lyckotassens heter dom. Om du bestämmer dig för att köpa en cornish så håll koll på vilken "sort" du vill ha, det finns uppfödare som föder upp den amerikanska sorten som är smalare med tätare mellan öronen och längre öron och så finns det den engelska varianten som är lite kompaktare och har bredare vid öronbasen. För utställningar brukar det inte spela någon roll vilken av varianterna man väljer, utan det är en smaksak, jag har fallit för den engelska varianten.

Båda är utställda men det är bara den ene som tycker om det, så nu ställer jag bara ut en, det är ju bara "på skoj" för mig eftersom båda är kastrater, man träffar ju många trevliga människor!
    Mina katter är inne hela tiden, har tagit ut dom korta stunder nu när det varit så varmt, men de är ju vana vid att vara inne och trivs väldigt bra med det. Vet andra som har Cornishar som har uteburar med klättermöjligheter där deras katter stortrivs Vi har ett golv-tak klätterträd som de kan springa upp och ner i och har tillgång till hela lägenheten (75kvm) och det verkar vara tillräckligt för dom.

• Alexandra1983

jag har ingen cornish rex men en devon rex
    Båda raserna är lika söta!

håller med bustösen gå in på www.rexringen.nu

• Konvaljen

En kompis till mig som är allergisk har en cornish rex. Hon är jättemysig men kräver väldigt mycket uppmärksamhet om jag jämför med andra katter. Å andra sidan är hon sällskapssjuk och det är ju alltid mysigt

• Konvaljen

hm, nu när jag tittade på dina kissar bustösen blir jag osäker om det verkligen var en cornish hon hade. Den är liten, krullig och allergiker tål den. Är det kanske devon rex då?

• birden

jaha! det finns två varianter, det visste jag inte. men lyckotassens föder upp den engelska då eller? ska gå in och titta där!
    förstår du det där med blodgrupper? när jag har kollat på kattungar så står det alltid blodgrupp på föräldradjuren, vad har det för betydelse?
    skulle gärna vilja åka på nån utställning och titta, vet du om det är nån i västra götaland framöver? bor i trollhättan :)

• Alexandra1983

blodgrupper har väl med om man ska para katten sen eller ? är inte säker men har för mig att man inte ska blanda hur somn helst med blod grupper. Devon rex är inte lika "utmärkande" som en cornish rex. tycker jag i alla fall.

Svar på tråden cornish rex?