• birden

cornish rex?

Hej svejs!
    Är det någon som har en cornish rex här?
    Jag tycker de verkar så underbara, funderar på att skaffa mig en liten framöver.
    Men jag har aldrig träffat någon, så om du har en vore det jätte kul att få ta del av erfarenheter och kanske få ställa lite frågor :)

• Svar på tråden cornish rex?
  • Janna84

En liten rättelse bara
    Ungarna _kan_ dö av mammans mjölk om man parar två katter med "fel" blodgrupper. Detta fenomen är vanligast på rex av någon konstig anledning...

För övrigt tycker jag om rexar. Glömmer aldrig när en devon rex klättrade runt på mig och slutligen satte sig på min rumpa (den är för övrigt inte överdrivet stor ) Måste jag säga att devon är min favorit Sötnosar! Men men, nu handlade det här om cornish som också är väldigt mysiga!

• bustösen

har lagt ut en ny bild på mina missar, där de syns lite tydligare

• bustösen

janna 84 så det är inte säkert att de dör? det trodde jag, för i de fall där jag hört talas om hela kullar som dött så har det berott på att man blandat fel blodgrupper, men jag kan ha fel. isåfall har jag ju lärt mig något nytt idag och det är ju bra

• birden

ja, det är förstås, det vore ju underbart roligt att kanske ta en egen kull, har tänkt skaffa flick-katt isåfall.. Jag födde upp en kull valpar (reg.skk) -04 och det var nåt av det roligaste jag gjort :) är ju uppväxt med katter också, vanliga huskatter, så de har allt fått ungar genom åren när man var liten och så.. mamma och pappa var lite sena med att kastera.. ett ganska vanligt fenomen på landet tror jag :)

• Janna84

Ja, hela kullar kan dö men behöver inte göra det (men om någon dör så gör vanligtvis alla det). Det är inom få raser som man blodgrupperar eftersom de flesta inte har detta problem. Det är som sagt vanligast bland rexar och därför gör inte rexuppfödare sådana parningar.

• birden

bustösen: jösses vilka sötnosar du har :) är de kullsyskon?

• bustösen

birden - ja det är väldigt vanligt förekommande (tyvärr) hoppas verkligen att du hittar en katt som du har möjlighet att avla på om intresset finns kvar senare.

janna84 okej, hade ingen aning om att det var så. tack för info

• birden

ang blodgrupper: är det vissa blodgrupper som "passar" ihop med andra då eller? eller måste man alltid para inom samma grupp?

• bustösen

ja dom är kullsyskon, världens goaste, fast de är ganska olika till sättet, den ene är världens knäkatt och kommer när man ropar, jagar vippor. den andra är mer reserverad, men kelig när han själv vill, han älskar saker som prasslar

• Janna84

Denna text har jag stulit från rex uniteds hemsida:
    "I mycket sällsynta fall kan en A hona ha en hög antititer gentemot blod grupp B och således kan man förlora kattungar i Neonatal isoerythrolysis. Det finns alltså möjlighet att man förlorar kattungar i Neonatal isoerythrolysis om man parar två A katter som bär B eller en hona som är A med en hane som är B."

Alltså är fenomenet även ovanligt i rexvärlden men ändå betydligt vanligare än på andra raser.

Svar på tråden cornish rex?