• birden

cornish rex?

Hej svejs!
    Är det någon som har en cornish rex här?
    Jag tycker de verkar så underbara, funderar på att skaffa mig en liten framöver.
    Men jag har aldrig träffat någon, så om du har en vore det jätte kul att få ta del av erfarenheter och kanske få ställa lite frågor :)

• Svar på tråden cornish rex?
  • bustösen

jag måste bara förtydliga först att de inte är helt allergivänliga, men eftersom de endast har underullen så kan den vara lättare att tåla för vissa allergiker.

mina är ganska små (iallafall den ena, den andra är stor för att vara cornish) och krulliga fast det syns inte så bra på den bilden

• Alexandra1983

har en dålig bild på våran devon rex i galleriet

• bustösen

Lyckotassens har båda sorterna, så där blandas dom och ger väldigt fina ungar om jag får säga vad jag tycker, den engelska varianten verkar ha lite tjockare päls.

Det är som Alexandra1983 säger att det spelar endast roll vid parning, om man blandar fel sorter så dör ungarna av mammans mjölk.

här kan man se alla kommande utställningar, både sverak och IDP
    kattutstallningar.just.nu/

• birden

alexandra1983: jag var inne på devon rex först, men nu är jag mer intresserad av cornish :)
    ska kolla in rexringen lite mer!

• bustösen

Alexandra1983 vilken läcker katt!! jag gillar Devons, skulle vi skaffa fler så hade vi verkligen övervägt en sådan, men vi kan inte ha fler än två katter pga jag känner lite allergi av mina missar och vill inte riskera att det blir värre.

• birden

ok, så det är inget man behöver tänka på när man köper kattunge, vilken blodgrupp den ska ha..? utan det är vid parning man håller koll på sånt?

• bustösen

birden - det finns ju väldigt många duktiga uppfödare i västra götaland, så du kan ju välja och vraka

• birden

alexandra1983: håller med bustösen! gud vilken sötnos :)

• bustösen

nej om du bara vill ha katten som sällskap så spelar det ingen roll. Om du tänker avla på katten så kan fråga uppfödaren som du köper den ifrån om hon/han vill vara "mentor" och hjälpa dig hitta passande partners, en del uppfödare tycker det är roligt om "deras linjer" fortsätter att avlas på.
    Det finns även mycket information om uppfödning av katter på www.katter.nu, på deras forum kan man lära sig en hel del om katter och avel/utställning

• birden

bustösen: jag ska verkligen kolla in alla uppfödare här i regionen och hitta nån bra! är jätte sugen nu :)

Svar på tråden cornish rex?