• birden

cornish rex?

Hej svejs!
    Är det någon som har en cornish rex här?
    Jag tycker de verkar så underbara, funderar på att skaffa mig en liten framöver.
    Men jag har aldrig träffat någon, så om du har en vore det jätte kul att få ta del av erfarenheter och kanske få ställa lite frågor :)

• Svar på tråden cornish rex?
  • bustösen

såhär står det på katter.nu

Om din avelshona har blodgruppen A och paras med en hankatt som också är A, kommer du att få en välmående kull kattungar. Så även om samma hona paras med en hankatt som är av blodgrupp B. Men om din honkatt har blodgruppen B och paras med A hane, blir det problem. Vad som då händer är, att honan normalt föder sin kull, men tyvärr genom sin modersmjölk ? förgiftar? sina små.

• birden

bustösen: tack tack! det hoppas jag med :)

• Janna84

Oj då, hade visst missat lite text

"Om man parar en B hona med en A hane bildar honan antigener gentemot A via bröstmjölken. Om kattungarna har blod grupp A och diar honan riskerar de att dö då deras tarmsystem absorberar antigenen A som för ut vidare i deras blodomlopp. Visar kattungen tecken på slöhet och ibland röd urin finns det inget att göra, kattungen är förlorad. Dessa tecken visar sig oftast inom 24 timmar efter födseln och kom ihåg, att kattungarna föds helt friska. Man kan säga att honan via sin bröstmjölk förgiftar sina egna små. Det finns liknande på människor."

Bäst att ni går in på deras hemsida och läser själva

• birden

va underligt det här med blodgrupperna!
    men om jag nån gång skulle vilja para min framtids-katt, så ska jag precis som bustösen sa, ta hjälp av uppfödaren med råd och stöd!

• bustösen

janna84´s text verkar vettigare än min, så läs den. Min verkar väldigt ofullständig i jämförelse

• Janna84

I texten som jag klistrade in sist står det "riskerar". Jag tar det som står på olika kattsidor med en nypa salt Jag har fått felaktiga uppgifter även från veterinärer och försäkringsbolag

• birden

Janna84: ska absolut gå in och läsa! tack för hjälpen :)

• Janna84

Jaja, hur som helst ska ni vara försiktiga! Även jag är uppfödare men blodgrupperar inte mina katter eftersom jag aldrig hört talas om att detta fenomen visat sig inom den ras som jag föder upp.

Lycka till med kattköp, utställningar och avel!

Nu slutar jag för idag! Jippiiii!

• birden

Nu är jag tvungen att surfa in på rexringen! har fått upp ångan :)
    tack för alla svar! kanske hörs igen nån dag? /birden!

• bustösen
    hör av dig om du har fler frågor! Lycka till nu med kattungeletandet *avis*
  • Janna84

Till mig är det bara att höra av sig om ni har några frågor! Jag kan inte svara på allt men jag är ganska aktiv i kattvärlden Ni får givetvis höra av er även om ni saknar frågor

Svar på tråden cornish rex?