• Mammatilltretroll

Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??

Min Granne bakar de godaste kladdkakorna i universum: De får som en liten tunn skorpa som är knaprig och ljus ovanpå och sen är den alldeles rinnig i mitten *mumsa*

Igår fick jag receptet:

2 ägg + 3 dl socker vispas lätt
    Häll i 1,5 dl mjöl, 4msk kakao, 2 tsk vaniljsocker, 100g smält smör, 1 tsk salt
    Grädda i 175 grader i 35 minuter..

Resultatet av min kaka blev en äcklig sockerkakskonsistens kaka som vare sig hade den fina skorpan ovanpå eller det rinniga i mitten!
    Hon bakade en en timme innan mig med samma recept och hennes blev perfekt!

Vad kan vara skillnaden?
    Kan det vara att det är olika mjöl?
    Olika ugnar? Ska jag sänka temp i min eller ta ut den tidigare? Men jag vill ju så gärna ha den där knapriga skorpan överst..
    Fattar inte vad som blir fel..

Kan ingen annan provbaka receptet och se om ni får den bra?

Jag drömmer ju för sjutton om kladdkaka *Gravid och har cravings efter kladdkaka.. den PERFEKTA kladdkakan..*

*~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??
  • Mammatilltretroll
    BrideofRocky: Låter som lite kakao bara - blir den chokladig ändå?
    Får din den här skorpan på ovansidan också?
    Som blir liksom lite ljusare än själva kakan inuti mitten?

Alla snälla som svarar i tråden: Tror ni att jag borde ha kakan högre upp i ugnen?
    Ta ut den tidigare?
    Sänka temperaturen?

Det är ju dne här skorpan ovanpå men samtidigt dte rinniga i mitten jag vill åt..
    Och när jag annars gör kladdkaka efter mitt recept som är nästan likadant, bara lite mer smör i, så är den bara inne i 10 min på 200 grader...
    *~Mejas Mamma~*
  • Missboss

Jag har 175 grader mitten av ugnen. Runt 30-35 min.

• Mella72

I min gamla ugn hade jag också i mitten i 175 grader men efter att jag flyttade och misslyckats flera ggr så flyttade jag upp kakan och då blev den bättre.
    Om man har den högt upp i ugnen så blir det man göra lätt bränt på ytan men rått i mitten..dvs perfekta förutsättningar för en kladdkaka. Testa du att sätt den högt i ugnen och ta ut den efter 35 min och låt den stå och svalna av lite innan du skär i den.

• Mammatilltretroll

Mella: Japp nu står den i ugnen högre upp på 175-180 grader nånstans..
    Men jag tvivlar på att den blir kladdig om den står i 35 min.. Eftersom mitt vanliga recept som är nästan likadant blir lagom kladdigt efter 10 min i 190 grader...
    Vi har en helt ny ugn, vet inte om det kan påverka...?

*~Mejas Mamma~*
  • Missboss

Inte så den blir rinnig då är det runt 20-25 min man ska ha den inne. Men pröva med en provsticka så ser du ju när den är tillräckligt kladdig

• Mammatilltretroll
    Jaha, resultat:

2 ägg, 3 dl socker, 1,5 dl mjöl, 150 g smält riktigt smör, 4 msk kakao, 2 tsk vaniljsocker blandades.
    Inne i ugnen på 180 grader i 20 min högt upp i ugnen, inte högst men högre än mitten..och kakan blev knappt kladdig..
    Ingen skorpa ovanpå heller..

Buhuuu det måste vara fel på vår ugn som är helt ny
    *~Mejas Mamma~*
  • Gela Böle

Ha inne den lite längre i ungen hade samma problem förut...

• MamsenJ

så var det för mig också förut men som sagt verkar det vara ugnens fel. men jag säger också blanda bara ingredienserna och rör inte mer sen. använd en pajform, inye en sån där rund med höga kanter. sen så har jag ugnen på ca 150-175 (slår på den samtidigt eller ett par minuter innan kakan åker in), när toppen blir lite fast och kanterna stelnat så sänker jag till 50 och sticker den kanske med en gaffel lite här och där så luften pyser ut. sen så tar jag ut den när den fått rätt färg. det gäller att ha stenkoll nästan och öppna ocg dra ut kakan lite när man kollar färg eftersom ungsbelysningen brukar luras om man bara kikar in. långt inlägg men jag hoppas du får din efterlängtade kladdkaka.

Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??