• Mammatilltretroll

Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??

Min Granne bakar de godaste kladdkakorna i universum: De får som en liten tunn skorpa som är knaprig och ljus ovanpå och sen är den alldeles rinnig i mitten *mumsa*

Igår fick jag receptet:

2 ägg + 3 dl socker vispas lätt
    Häll i 1,5 dl mjöl, 4msk kakao, 2 tsk vaniljsocker, 100g smält smör, 1 tsk salt
    Grädda i 175 grader i 35 minuter..

Resultatet av min kaka blev en äcklig sockerkakskonsistens kaka som vare sig hade den fina skorpan ovanpå eller det rinniga i mitten!
    Hon bakade en en timme innan mig med samma recept och hennes blev perfekt!

Vad kan vara skillnaden?
    Kan det vara att det är olika mjöl?
    Olika ugnar? Ska jag sänka temp i min eller ta ut den tidigare? Men jag vill ju så gärna ha den där knapriga skorpan överst..
    Fattar inte vad som blir fel..

Kan ingen annan provbaka receptet och se om ni får den bra?

Jag drömmer ju för sjutton om kladdkaka *Gravid och har cravings efter kladdkaka.. den PERFEKTA kladdkakan..*

*~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??
  • Tate

Clara - vi har också ny ugn och den är betydligt effektivare än den förra, så lägre temperatur och kortare tid rekommenderas i bruksanvisningen. använder du vanlig under och övervärme, inte varmluft?

• ejda

Vet du i vilken ordning hon lägger i ingredienserna? Har bakat ett antal kladdkakor.. Och det spelar otroligt stor roll i vilken ordning man gör det. La i kakaon innan sockret en gång. Blev helskumt.. Såhär gör jag:

100 g smör
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    knappt 3 tsk vanilinsocker
    2 ägg
    3 dl socker

Sätt på ugnen på 175 grader.
    Smält smöret i kastrull, Rör i socker. Knäck i äggen. Sikta i kakao, mjöl och vanilinsocker. Häll i smeten i en smord form. In i mitten av ugnen i 30-35 grader..

Blir jättegod om man gör den i den ordningen. Har testat att hälla i ingredienserna på andra sätt, men detta blir bäst. Konstigt att det ska spela roll..
    aja.. lycka till! :)

• Nallemajatjejen

Såg att du redan gjort den igen.

Mitt tips! Kör på HÖG värme och kort tid.
    Kommer inte ihåg säkert men tror mitt recept är 225 grader i 15 minuter.

Att bli mamma är livets största gåva!
  • Mammatilltretroll

Tack tjejer för alla tips!

Ska testa igen imorgon.. detta eviga kladdkaksbakande.. min man håller på att bli vansinnig

*~Mejas Mamma~*
  • Mammatilltretroll

ejda: Får din liksom en knaprig skorpa som är lite ljusare ovanpå? Eller blir hela kakan lika mörk?
    Har du en ny eller äldre ugn? Hur högt upp gräddar du kakan?

*~Mejas Mamma~*
  • miniGrynet

Jag blandar ägg och socker först, rör ihop det.
    Smälter smöret samtidigt.

Blandar sen alla torra ingredienser i en egen bunke som jag sen då rör i lite i taget i äggen+sockret. Samtidigt häller jag i lite av det smälta smöret, varvar smör och torringredienser och rör om. Med slickepott (vet inte om det gör nån skillnad, men det är lättare att diska än en ballongvisp!).

Sen smörjer jag formen och har kokos istället för tex ströbröd, det blir kanon gott!!
    Jag älskar smaken kokos och choklad!

Kanterna blir supersmarriga!

• miniGrynet

Jag har förresten en ny ugn (ca 1 månad gammal) men kör på 200 grader och ca 20 minuter, i mitten.

• Ronja80

Hej hej!

Jag har samma recept, med undantag för 1 tsk salt. Jag använder bara 1 krm salt. Hemligheten är att röra så lite som möjligt.

Jag brukar smälta smöret och sen blanda i alla andra ingredienser i kastrullen. Jag rör bara sa att smeten inte är klumpig och att allt har blandats ordenligt. Alltså inget vispande av ägg och socker så det blir poröst.

Brukar baka den i mitten (eller lite lägre) ca. 20-25 min.

Lycka tilL!

Svar på tråden Hjälp! Vad blir fel med min kladdkaka??