• Jaspis

Skaffa kattunge/ar

Ska skaffa en liten katt för första gången!

Först hade vi tänkt oss två, men nu blir det nog bara en liten kattflicka. Vilka är era bästa tips för att få en liten innekatt att må bra? Har ni en eller flera innekatter, när verkar de må bäst? Finns det något som katter verkligen avskyr som man bör undvika? Ja, alla råd och berättelser är välkomna, vill att lilla missen ska få det så bra som möjligt!!!

• Svar på tråden Skaffa kattunge/ar
  • Jaspis

Tack så jätte mycket för alla svar!!!

Har skaffat lite leksaker och ett klätterträd/mysställe/klösbrädegrej (sånna som finns i alla zooaffärer), ska fixa lite hyllor och så som hon kan springa runt på också...

Mat och sand ska vi ta från uppfödarna till att börja med så att inte allt blir ovant på samma gång. Jobbar ju på dagarna, men tänkte leka med henne ett par timmar på morgonen och sen på kvällarna, hoppas att hon kan sova och leka lite själv sen på dagen (ska vara hemma 1a veckan).
    Åh, det ska bli jätte roligt, känner mig lite fånig men det var länge sen jag hade något eget husdjur. (Har haft flera hundar när jag bodde hemma).

Att vi inte skaffar två beror mest på att vi hört att en då blir dominant och att den andre kán "leva upp" om den sedan blir ensam... Annars finns det ju en syster också, kanske skulle man ha två ändå... Åh, tycker det är jätte svårt. Tror vi testar med en till att börja med, sen får vi se. Trivs hon inte får vi skaffa en kompis eller ta steget och skaffa ett hus så att hon kan vänja sig vid att vara ute på dagarna (är den långsiktiga planen att hon inte ska behöva vara inne hela livet om hon inte vill)

Tror inte hon är vaccinerad när vi får henne, ska vi fixa det med det samma då? När har ni steriliserat era honor? tidigast 6 månader har jag hört...

Tacksam för ännu fler svar

• Villes mamma

Katter är urljuvliga.

// "Hundmänniska med en kisse"

• delifi2

ja ahr 2 kastrerade katter en hona å en hane dom går jättebra tillsammans, 2 honor däremot ska man inte ha för dom e mer revirtänkaande

• GladaVirre

vi har inte steriliserat våran hona än, bara tagit killen. O innan jag blev gravid så löpte hon VARJE gång jag hade mens eller varannan i bästa fall!! SKIT jobbigt.... hon skriker o skriker.... låter nog som om man misshandlar henne..så ska ni inte ha kattungar gör det snabbt så får ni sova på nätterna..=)

De blir ju inte könsmogna på en gång.. det mäker ni på henne..när hon börjar löpa då kan ni ringa veterinären.

• Villes mamma

delifi2 --->

Det där är ganska skoj... Min syster har haft två honor (visserligen mor och dotter) och de levde 12 är tillsammans utan problem (tills mamman förra året vart under bil och dog)

Det verkar vara så olika hur de går ihop tillsammans...

// Jenny, med en innekisse...

• JewelGirl

Som GladaVirre precis sa och jag kan tillägga o tipsa på några av punkterna.

"*Tro det eller ej: men du lär känna din katt, o lär dig vad h*n vill o inte vill, så lyssna noga på h*n. De har nästan alltid nått de vill visa eller berätta."
    Så sant. Även med två katter så lär man sig vad de vill. Mina två katter har varsit läte för att ropa på mig. Hur jag vet det? Om Simon ropar och Knott inte bryr sig, Simon tittar på mig, försöker få uppmärksamhet så är det mig det gäller. Även om jag numera bara behöver höra mjauet.

"*Välj ut ett billigt och bra kattsand/stö på en gång, som du vet att du har råd med,för byter du efter ett tag så kan ni få problem!"
    Kan tipsa om MissKatt kattsand. Den GRÖNA påsen. Mer fint sand som funkar jättebra. Suger upp bra o luktar inte.

"*Försäkring om ni ska ha det."
    Jag har Agria kattförsäkring som täcker veterinär o lite annat. 450 per år! Det är ju ingenting! Men värt det, helt klart.

"*Se till att inte ha din favorit kruka/glas m.m på fel ställen. Lätt hänt att de åker i golvet."
    Jupp, verkligen sant. Ge gärna katten lite utrymme på fösterbrädan. Man sparar många blommor på det.

"*Kastrering?"
    Kastrera särskilt hankatterna vid ca 6-7 månaders ålder. De blir mer tillgivna och man slipper att de bråkar o luktar. Flickorna kan man oxå kastrera (sterilisera eller vad det nu heter) för att slippa det här med p-piller. Det blir ju billigare i längden.

• GladaVirre

jewelgirl : hehe tack för fortsättningen Det blir jätte bra svar!

• Icapika

Ha hellre två katter för då får de mer att göra. En människa kan aldrig leka med en katt som en katt kan.

Sen spelar det ingen roll om man har en raskatt eller huskatt som innekatt. Vissa katter vill vara utekatter och det spelar ingen roll vad man har för ras. Vi har två huskatter som innekatter och det går hur bra som helst.

Sen kan det bli lite jobbigt om man skaffar två systrar, men det behöver inte bli det. Vår äldsta katt bodde ihop med sin syster under 2 år och de tyckte inte om varandra, men det berodde mest på att de inte var kastrerade. De hade ragnbråk hela tiden. Medan vår yngsta katt har två systrar kvar hos uppfödaren där mamman också bor och de går utmärkt.

Våra två honor går bra ihop nu, både två är kastrerade och den ena kastrerades vid 8 månader ungefär. Även fast man skaffar en bror och syster är det bra att kastrera ena parten för det kan bli kattungar ändå där.

Eftersom en kattunge ska vara 10 veckor och allrahelst 12 veckor när den lämnar mamma så är det bara att åka med den till vetrinär för vaccinering. Kastrering brukar vara en åldersgräns på 6 månader för båda könen i Sverige. Tänk på att ID-märka katten när den sövs ned för kastrering! Man kan antingen chipmärka eller tatutera i örat.

• Slumraren

Tänk på vad du tvättar sandlådan och matskålar med. Vissa katter gillar inte citrusdoft, som ju är en vanlig ingrediens i rengöringsmedel. Våra katter bryr sig dock inte det minsta.

Leksaker med kattmynta i är populärt, men av någon anledning så verkar kattmyntan i vissa leksaker vara väldigt svag, våra katter verkar inte märka den. Tänk också på att katter inte är det minsta märkesmedvetna, här är flugsmällan favoriten, och jag gör då och då en kul leksak av en halv toarulle (tom). Jag placerar en godbit inuti och knölar ihop båda öppningarna. Håller dem sysselsatta en bra stund.

Av de köpta leksakerna är det alltid de i musstorlek och med päls som mina gillar bäst. De har också stort nöje av en lätt plastboll. Tennisbollar är för tunga och håriga för att rulla ordentligt, en lätt plastboll med hål i kan man greppa med tassen och slänga iväg...

Om katterna försöker hoppa upp på bord (förbjudet område hos oss) skriker vi bestämt "nej!" och stampar i golvet eller gör något annat som har ett plötsligt och skarpt ljud. Katten studsar till och hoppar ner. Att katten då och då smyger upp och sover mitt på bordet när vi inte är hemma låtsas vi inte om... konstigt nog så sker det bara i perioder.

Tidigare hade vi en långhårig katt som vi inte ville att skulle ligga i sängen eftersom hon ofta hade fästingar. Trots att hon var väldigt förtjust i sängen lärde hon sig förvånansvärt snabbt att sova på andra ställen. Hon kunde göra 20 försök per natt men jag buffade vänligt ner henne varje gång. Eftersom hon ju var ute efter att gona sig och sova så vände hon till sist på tassen och marscherade småmuttrande iväg till vardagsrummet för att sova där i stället. Ååååh, vad jag saknar henne nu när jag tänker på henne... *tår o ögat*

Man kan alltså uppfostra katten till en viss gräns. Utmana katterna både med lek och uppfostran för att få en bild av hur smarta de är. Att de sedan gör som de vill när ni inte ser får ni på köpet

• smillas matte

delifi2: om katten är revirtänkande eller inte har ej med kön att göra... utan snarare personlighet.... jag har två honkatter som inte är varken revirtänkande inomhus eller steriliserade. Hoppas att du inte tar illa upp men måste poängtera detta; jag får ont i hjärtat att du anser att din ena katt är dum..... katter är högintelligenta djur, däremot handlar det oftast om den som ska läsa av djuret.... tyvärr....

Svar på tråden Skaffa kattunge/ar