• Jaspis

Skaffa kattunge/ar

Ska skaffa en liten katt för första gången!

Först hade vi tänkt oss två, men nu blir det nog bara en liten kattflicka. Vilka är era bästa tips för att få en liten innekatt att må bra? Har ni en eller flera innekatter, när verkar de må bäst? Finns det något som katter verkligen avskyr som man bör undvika? Ja, alla råd och berättelser är välkomna, vill att lilla missen ska få det så bra som möjligt!!!

• Svar på tråden Skaffa kattunge/ar
  • Slumraren

Jag har hela dagen blivit påmind om en grej till: De flesta katter gillar att dricka mjölk eller grädde, men det är inte något de behöver ha för att må bra. Vilda katter dricker ju inte heller mjölk. Faktum är att de flesta katter inte tål mjölk speciellt bra.

Vi råkar ha katter som både tål och gillar mjölk, men eftersom vi sällan har mjölk i kylskåpet har de fått hålla till godo med vatten för det mesta. Nu har de fått utspädd mjölk i några dagar, men inte i dag, och gissa om jag har fått höra ljudligt missnöje angående avsaknaden av mjölk!

Mitt tips är alltså att inte ge mjölk till katten eftersom den antingen inte tål det eller också tål det och sedan KRÄVER att få det.

• JewelGirl

Håller med Undraren. Det är många som gör det felet att tro att katter vill ha mjölk jämt till att dricka. Visst vill de det men det är inte bra för deras magar. Sen om man får en gräddskvätt över när man lagar mat o dyl så kan man ge dom det som en liten treat (godis).

• milimina

katter ska inte ha varken mjölk eller grädde eftersom de är laktosintoleranta, inte ens som godis. visst tycker de oftast att det är gott, men det är inte bra för dem och de förstår inte att det magonda kommer från "godiset".
    /mili - också laktosintolerant

• JewelGirl

Milimina: Men alla katter är inte intoleranta. Bara mer eller mindre känsliga. Så en liten skvätt mjölk eller grädde till kissen om man vet att den inte får diarré går bra. Vad jag har hört o läst iallafall.

• GladaVirre

det finns kattmjölk i djurhyllan, ge aldrig vanlig mjölk eller chocklad!!

• Zenobia

lär amn katter sen dom var små så tål magarna, mina katter är så. annars har pussi och wiskas kattmjölk som katterna kan få om man vill ge nåt gått då och då.

och ska du vacinera din katt så blir det två gånger när den är liten, för efter första gången är de 6 veckor tills nästa eller nåt sånt.

sen så är det bra att vänta tillskatten är 1 år innan man kastrerar den, så den hunnit växa på sig och det =)

• milimina

jewelgirl:
    jag är också "mer eller mindre känslig", men det är ju omöjligt att förutsäga innan om jag kommer att få ont eller inte. det vet jag bara i efterhand. plus att man inte alltid blir lös i magen, ont kan man ha ändå. eftersom jag av egen erfarenhet vet hur det känns kommer aldrig mina katter att få vanlig mjölk eller grädde, för jag vill inte riskera att de blir dåliga. vill jag ge dem godis får de kattkyssar eller räkor.

varför testa liksom? det känns bara elakt mot katten att ge den nåt man _vet_ att den kan få ont av. skulle ni göra så mot era barn?
    sen får ni kalla detta flamebait om ni vill, det är _min_ åsikt som djurvän och kattmatte. jag vill se till mina kissars bästa, däri ingår inte att ge dem saker de inte mår bra av eller kan bli dåliga av.

• marina7712

milimina: Jag håller med dig helt och fullt!!! Det finns absolut ingen vettig anledning till att ge katter mjölk!

Man kan ju inte ge det bara för att dom tycker om det... Hundar tycker om glykol men inte skulle nån ge sin hund det...

• JewelGirl

Milimina: Jag går bara på erfarenhet. Har haft 6-7 katter och har inte märkt NÅGOT avvikande i deras beteende eller hälsa när de fått lite, lite mjölkprodukter. Och när jag säger "mer eller mindre känslig" så menar jag konstant samma känslighet. Inte variernade.

• Icapika

Mina katter tål mjölkprodukter, men inte ger jag dem mjölk för jämman för det. De är inte nyttigt för dem direkt.
    Vuxna människor är ju inte heller direkt skapta för att dricka mycket mjölk heller.

• GladaVirre

det är ju vissa katter som kan få allergiska reaktioner av mjölk, inte alla!!

vissa kanske kan äta det ett par gånger eller alltid, men sne så händer det att de blir jätte sjuka helt plötsligt..

Svar på tråden Skaffa kattunge/ar