TENS
Någon som har använt tens som kan berätta hur man ska träna för att den ska ge bäst effekt under förlossningen?
- Var är bäst att sätta elektroderna?
- Vad ska man ha för styrka?
- Något annat man ska tänka på?
Någon som har använt tens som kan berätta hur man ska träna för att den ska ge bäst effekt under förlossningen?
Jag är sjukgymnast och tänkte att TENS det ska jag minsann använda mig av under förlossningen. Men det fungerade inte alls bra. Värkarna gjorde bara mer ont.
Någon som kan hjälpa till? :)
vill också veta!
Jag har inte provat det ännu själv under förlossningen, men:
1.Elektroderna kan du placera på 2 sätt, antingen alla 4 plattor bak på ryggen, eller 2 på ryggen och så en i vardera ljumske.
Lite svårt att beskriva i text, men :
Alt. nr 1: Stora plattor "stående" på vardera sida av ryggraden ungefär i "svankhöjd", 2 små plattor lågt ner på ryggen typ där stjärtskåran slutar, en på vardera sida. Du kopplar ihop de stora med varandra och de små med varandra. Då smärtlindrar det övre paret livmoderhalsen och det nedre bäckenbotten.
Alt. nr 2: Sätt de stora plattorna "stående" på ryggen på vadera sida av ryggraden, över de sk. bäckenlederna (nedre kanten ungefr vid stjärtskåran). Sätt en liten platta mitt på vardera ljumske. Koppla ihop en stor elektrod med en liten.
2. Du skall ha Högfrekvent TENS. Har du ihållande värk stimulerar du med samma intensitet hela tiden, men om du har återkommande värkar blandat med lugna perioder skruvar du upp(ner intensiteten vid behov. Hur högt du har är helt upp till dig. Du skall ha det högt med det får inte upplevas obehagligt eller öka smärtan, annars är det lite "ju högre desto bättre". Det känner man vad som är lagom.
3. Ha gärna extrabatterier i närheten om det drar ut på tiden. När du placerar elektroderna, ha minst 3 och max 30cm mellan dem.
Jag använde TENS när jag skulle ha mitt 2:a barn.. O det va det bästa jag vart med om. Hade full kontroll på värkarna o dom gjorde inte alls lika ont som det hade gjort utan TENS!
Åkte in då det va 3 minuter mellan värkarna men jag trodde helt klart jag skulle få åka hem igen..
Men tji fick jag... Jag va öppen 8 cm o tösen va ute på 20 miuter efter vi kommit in!
Nu väntar jag mitt 4:e barn med BF 29/9 o jag använder nu min TENS mot ryggsmärta o foglossning o jag ska definitivt använda den då dom riktiga förlossningsvärkarna börjar o hoppas det funkar lika bra denna ggn ![]()
Om du har fått en TENS-apparat utskriven så ska ju den personen informera dig om hur du placerar elektroderna och hur du sköter inställningarna och styrka. Om du vill läsa lite om TENS kan du gå in på www.cefar.se, men jag tror inte de beskriver exakt hur du ska placera elektroderna. Gå in och läs på denna sida också. www.smarta.nu/upload/smarta/pdf/Forlossning_naturliga_smartlindringsmetoder.pdf
Rekommenderar precis som Petra H nog också att du vänder dig till den du fick apparaten av, det kan vara bra att få det visat ordentligt på kroppen. Så svårt att skriva bara text. Alltid bäst att få hjälp direkt från "proffsen".
Rekomendationen allmänt är 20-30min "träning"/dag. Två små plattor som du sätter i ryggslut (ca 1,5cm på vardera sidan om ryggraden) eller t.ex. på en arm eller likande.
Här står det bra om lite man kan tänka på.... www.holorgon.se
När du hyr den får du med info om var du ska sätta dem.
Hyrde en igår, men fattade inte riktigt för jag kände inget, ska ringa min BM sen och be henne förklara eller visa mig.
Sjukgymnasten eller vem det nu är som provar ut TENSen åt dig kommer att visa dig hur du skall sätta elektroderna.
Det reglerar du skälv och ökar styrkan efter hand som värkarna ökar i styrka. Se om du kan få ut apparaten någon vecka i förväg så att du kan öva på att få styrkan rätt.
I mitt landsting så får man köpa själva elektroderna själv. De inhandlar man på apotek och jag tror inte de var jättedyra. Det fanns någon form av gummiplattor med apparaten som man hyrde men de var inte särskilt bra utan de tunna, självhäftande plattorna som köptes på apoteket var mycket bättre. Jag vet inte om det är av ekonomiska eller hygieniska skäl man själv får köpa andra plattor och det varierar säkert från landsting till landsting...
Jag använde tens under min förlossning, det fungerade mycket bra för mig och jag klarade av att vara hemma länge, lite väl länge faktiskt...
Ett tips är att man kan flytta elektroderna lite när man tycker att effekten avtar, de är fortfarande där man behöver dem men jag tyckte det kändes som man liksom blev bedövad för effekten där de satt efter ett tag.
Lycka till!
Jag tycker elektroderna lossnar hela tiden när jag sätter dem på längden! Himla irriterande!
Fick mig en rejäl stöt när den ena elektroden fastnade i pekfingret med klistret och jag inte fick bort den! Hoppade runt som en galning och skrämde livet ur min kille. ;)
Får ta fram tejpen tror jag... Eller är de elektroderna man köper på Apoteket bättre än de man får med när man hyr från Cefar?