• swepett

Köpa bil

Hej alla!

Jag är ny här. Vi får vårt första barn i november och har då insett att min Ford KA inte räcker långt. :) Ny bil alltså. Men de bilar som alla tycker man ska ha är ju sååååå tråkiga. På svärfars uppfart står redan två Ford Focus (svärföräldrarnas och svägerskans) och jag vägrar stenhårt att bidra med en tredje till utställningen. Volvo är också världens tråkigaste bil. Saab går väl kanske an men är lite dyr tycker jag.

Jag har länge spanat på Dodge Caliber som kommer till Sverige snart (www.dodge.se/vehicles/caliber/). Men på senaste tiden har jag börjat inse att den nog är för liten. Men vi ska ge den en chans och titta på den när den kommer till vår lokala Dodgekrängare.

Annars har jag tittat runt bland alla märken och kan inte säga att jag är imponerad av något. Det närmaste jag har kommit något jag gillar både i utseende och pris var en Renault Megane kombi med nåt sportpaket som gjorde att den inte såg helt trist ut. Dn hade lite grejor som bröt upp de oerhört skittrista j-vla svarta plastinredningen som alla bilar har.

Har ni några tips om bra familjebilar som är roligare än Ford Focus och Volvo V70? Några åsikter om Meganen? Någon som har varit i USA och petat på en Caliber redan, kanske till och med pressat in en barnvagn i aktern på den? Någon som vill köpa en Ka 1999 4th Edition med speciallack i fint skick? :)

• Svar på tråden Köpa bil
  • Tyrell

Jag kör VW Passat och inredningen bryter mönstret ganska mycket. Mer åt borstat stål och med ljus bakgrund till mätarna. Bagagen sväljer en barnvagn åt båda hållen. Så om du inte vill ha en tråkig kombi är både VW Passat och Jetta alternativ precis som A4 och A6 från Audi om du vill ha ännu roligare.

Renault..... Jag säger som mina franska kollegor. Jag skulle aldrig köpa en fransk bil.

• Jtds

Varför inte en Skoda Octavia Kombi ??
    sväljer duktigt med bagage.

• Tyrell

"Jag skulle aldrig köpa en fransk bil."

De snackade om hur kvalitetssyn och prestige fungerade i franska bilfabriker. Men det är subjektivt.

• Familjen Norrman Almqvist

Renault grand scenic

• Master J

Eftersom alla bilar som säljs i Sverige är "bra" bilar så lät hjärtat välja. Tycker du att en Passat e snygg, läcker mm - köp en. Tycker du att en Megane tilltalar dig- köp. Gilla du en NIVA! - köp fanskapet. Skit i vad alla andra säger. I mitt fall skulle jag eftersom jag kör en Jaguar och en Scorpio självfallet råda dig till köp av samma bilar. Men kanske ser du inte det fantastiska hos dessa två bilar utan hos en helt annan bil. Välj därför en bil du gillar att se på, sitta i, köra och du kommer förlåta den alla dess eventuella brister.
    För allt i världen döm aldrig ett märke efter det de varit. Volvo gjorde ju fantastiska vagnar på 50-60 talet som nu är ett minne blott. Jappsen gjorde under samma period sopor som knappt höll fram till första kunden.
    Så än en g, köp med hjärtat. varför inte om ni nu väntar tillökning, köp ännu en KA.

• Ångan

Köp er en audi a6 2,7T (6cyl motor med dubbelturbo) Dom finns att hitta från drygt 100k och uppåt. Man får VÄLDIGT mycket bil för pengarna. Tyvärr drar dom lite mycket bensin (blandad körning ca 1,1-1,2l/mil) Men du får en stor, säker och hyffsat snabb bil för en hyffsat billig peng. Dom kostar runt 400k ungefär i nypris, och dom började säljas -99 här i Sverige.

• Tompaa

hej, jag skulle rekomendera en saab 9000. inte så dyr och gott omplats för barnvagn och familj

• THFC

Hej Swepett.

Jag kan inte råda dig då jag kör Volvo. Dock kanske lite att tänka på som kan vara bra tycker jag.

Hållare för nappflaska och kaffe både där bak och fram.

Ingen krockkudde fram passagerare eller lätt att koppla ur.

Automat? Jag älskar det men det är en smaksak, men väldigt effektivt med barn i bilen.

Extra utr. kanske. Jag har så jag kan låsa dörrar enbart bak samt integrerade barnstola i båda säten bak.

Ska gå att sätta in barnsäker höjd på fönster där bak.

Skinnkläder tycker jag är att föredra.

Skaffa, vad du än gör, ett sätesskydd för stolen fram om barnet sitter där!

Takbox är inte fel, inte heller dragkrok. Vi har bara en bil i familjen och då kan vi får med oss både cykel och barnvagn om vi delar på oss vid hemresa.

Bilbarnstolen... se till att lägga lite extra pengar på den för åker man långt så är det grymt skönt att barnen kan lutas tillbaka och somna utan att huvudet far fram.

• THFC

Skinnkläder *LOL* ska naturligtvis vara skinnklädsel. Men visst!

ha, ha, ha.

Svar på tråden Köpa bil