• swepett

Köpa bil

Hej alla!

Jag är ny här. Vi får vårt första barn i november och har då insett att min Ford KA inte räcker långt. :) Ny bil alltså. Men de bilar som alla tycker man ska ha är ju sååååå tråkiga. På svärfars uppfart står redan två Ford Focus (svärföräldrarnas och svägerskans) och jag vägrar stenhårt att bidra med en tredje till utställningen. Volvo är också världens tråkigaste bil. Saab går väl kanske an men är lite dyr tycker jag.

Jag har länge spanat på Dodge Caliber som kommer till Sverige snart (www.dodge.se/vehicles/caliber/). Men på senaste tiden har jag börjat inse att den nog är för liten. Men vi ska ge den en chans och titta på den när den kommer till vår lokala Dodgekrängare.

Annars har jag tittat runt bland alla märken och kan inte säga att jag är imponerad av något. Det närmaste jag har kommit något jag gillar både i utseende och pris var en Renault Megane kombi med nåt sportpaket som gjorde att den inte såg helt trist ut. Dn hade lite grejor som bröt upp de oerhört skittrista j-vla svarta plastinredningen som alla bilar har.

Har ni några tips om bra familjebilar som är roligare än Ford Focus och Volvo V70? Några åsikter om Meganen? Någon som har varit i USA och petat på en Caliber redan, kanske till och med pressat in en barnvagn i aktern på den? Någon som vill köpa en Ka 1999 4th Edition med speciallack i fint skick? :)

• Svar på tråden Köpa bil
  • jensclaudius

Att kpa bil är alltid lite småjobbigt, speciellt när man har någon annan att ta hänsyn till, hade det bara varit av egna intressen så hade det vairit lite lättare at tmotivera en fin porsche ;)

När vi valde ny förmånsbil för att vi väntade barn så fick jag för det första sålla bort tankarna -rolig, snygg, snabb.
    Det fick istället bli praktisk, relativt billig, komortabelt.

Det blev en volvo V50 flexifuel och jag är efter 6månader fortfarande nöjd med bilen, den drar inte jättemycket bensin / etanol, är inte tokslö men inte heller snabb. Man sitter riktigt bekvämt i den både som förare och passagerare samt så får man in en fullsize barnvagn i skuffen utan några problem. Dock är det inte speciellt mycket utrymme kvar efter att barnvagnen är på plats, men med lite planering av packande går det bra.

Mvh Jens

• Barry77

Ville ju ha kvar våran golf iv gti 1.8t , så vi hittade det näst bästa.
    en golf iv gti variant :)
    120sålda i sverige. så är ju en raritet.

• swepett

Nej, den golfen var fin men efter lite sökning på nätet efter interiörbilder ser jag att den är lika svart och plastig på insidan som alla de där bilarna jag tycker illa om... :)

• Barry77

Finns inget skönare än recarostolar runt om.

• aNgne

Med risk för att låta tråkig, men en Passat Kombi med nya karossen från 01 och frammåt, tror det stämmer. Farsan har köpt en sån 03:a TDI 4-motion. Stoooooor och nice. Billig och pigg som satan. Egentligen en väldigt optimal åka på IKEA och handla med familjenbil :).

Jag vet, lite gubbtråkig kan den tyckas men testa den så ändrar ni nog åsikt :D.

• Celine 81

Det här med att köpa bil är ju inte det lättaste man kan göra...
    Allt handlar om hur mycket pengar man har/vill lägga på en bil.
    Vad man har för krav m.m.

Jag har svårt för dem som inte tänker steget längre...
    tex kommer verkligen bilen att fungerar som jag vill, eller ska jag köpa den oavsett för den är så j*vla ball..

Har man eller om man ska ha familj så ska man ju ha Kombi.
    Det är ju en självklarhet för dem flesta. Men sen så går man isär med tycke och smak, Vissa köper budjet bilar (nya lågpris inte gamla)och andra köper lite dyrare.

För mig är det en självklarhet att lägga mer pengar på en bil under ett bra märke tex BMW, AUDI ja ni förstår. inte såna där skräplådor som har 4 hjul tex Kia, hyundai å såna där andra som man fan knappt kan uttala.

KÖP INTE SKRÄP GOTT FOLK

• swepett

Idag har vi så äntligen beställt bilen. Det blev en Renault Megane Touring i alla fall. "Peppargrå". Och som vanligt när jag har gjort stora affärer känner jag mig lätt illamående. :)

Så, någon som vill köpa en Ford KA -99 4th Edition i Malmötrakten? :)

• Eson

Så Volvo är världens tråkigaste bil!?! Vilken tur att du köpt en "rolig" renault =)

• swepett

Japp, gå ner till närmaste Volvohandlare och se själv. Eftersom Volvo och Renault säljs på samma ställe ser man snabbt vilken som är roligast. Och dessutom har ett pris som passar... Det är helt ofattbart att folk betalar så mycket för Volvobilar.

• Eson

Har varit på tusentals besök hos Volvohandlare, jobbat på två st. Men jag har inte, förmodligen kommer jag inte heller förstå vad som är så "roligt".

• swepett

Bilen är snyggare, både invändigt och utvändigt, samt att priset är rätt för vår plånbok. Plus att det är en bil som det inte rullar en miljon av på vägarna redan. Det tycker jag är roligt.

• tomsus

grattis till köpet, hoppas ni blir nöjda.

Vi provkörde bilar i över ett år innan vi beställde vår nuvarande (Subaru Outback 2006). Illamåendet känner jag väl till, en helt ny bil för första gången kändes både kul och dumt :)

Håller med om att det är ofattbart hur folk kan betala så mycket för en Volvo. Gäller även Saab tycker jag.

Men alla får köpa vad de vill, och det är ju tur det :)

• Barry77

Ja du.. Renault snackar vi plast... du som nyss gnällde på det..
    man får vad man betalar för :)

Svar på tråden Köpa bil