• swepett

Köpa bil

Hej alla!

Jag är ny här. Vi får vårt första barn i november och har då insett att min Ford KA inte räcker långt. :) Ny bil alltså. Men de bilar som alla tycker man ska ha är ju sååååå tråkiga. På svärfars uppfart står redan två Ford Focus (svärföräldrarnas och svägerskans) och jag vägrar stenhårt att bidra med en tredje till utställningen. Volvo är också världens tråkigaste bil. Saab går väl kanske an men är lite dyr tycker jag.

Jag har länge spanat på Dodge Caliber som kommer till Sverige snart (www.dodge.se/vehicles/caliber/). Men på senaste tiden har jag börjat inse att den nog är för liten. Men vi ska ge den en chans och titta på den när den kommer till vår lokala Dodgekrängare.

Annars har jag tittat runt bland alla märken och kan inte säga att jag är imponerad av något. Det närmaste jag har kommit något jag gillar både i utseende och pris var en Renault Megane kombi med nåt sportpaket som gjorde att den inte såg helt trist ut. Dn hade lite grejor som bröt upp de oerhört skittrista j-vla svarta plastinredningen som alla bilar har.

Har ni några tips om bra familjebilar som är roligare än Ford Focus och Volvo V70? Några åsikter om Meganen? Någon som har varit i USA och petat på en Caliber redan, kanske till och med pressat in en barnvagn i aktern på den? Någon som vill köpa en Ka 1999 4th Edition med speciallack i fint skick? :)

• Svar på tråden Köpa bil
  • vkx

Det jag kan säga är att efter att ha provkört Megane vill jag absolut inte ha någon. Snackade också med brorsan som gör Megane och han tyckte samma sak. För mycket buller i kupén. För min del blev det faktiskt en Focus i stället.

• kontirio

swepett,

kan inte annat än hålla med. Allt är samma skit tills man kommer upp i prisklasser över 400k, sedan börjar det hända saker. Är du rik skulle jag rekommendera en Audi S6 Avant, grymt snygg både på in- och utsidan, stort bagageutrymme som lätt sväljer två vagnar och grymt drag under huven.

Är du inte rik (som jag) så rekommenderar jag att köpa en bil som
    1: Du sitter bra i, och din (gravida) respektive inte har alltför stora problem att kliva i och ur i. Feta sportstolar brukar gå bort av någon outgrundlig anledning ;)
    2: Är hyggligt ekonomisk både vad gäller bränsleförbrukning och servicekostnad
    3: Har bra säkerhet, med tanke på vilka dyrgripar du skall köra omkring med

• THFC

"Feta sportstolar brukar gå bort av någon outgrundlig anledning"

*ler*

...så, swepett, hur känns det att bli PAPPA?!

Audi S6 Avant har jag kört, och jag kan konstatera att jag aldrig kommer att göra om det, då det inte går att uppbåda pengarna, men jävlar vilket drag!

• swepett

Jo tack, det känns bra att bli pappa. Mycket som ska fixas bara, bil, barnvagn, skötbord och sånt.

Tack förresten för tipsen, även om några verkar ha missat min poäng. Jag tänkte INTE köpa en Skoda, hur praktiskt den än må vara. :)

Och en Ka till? Visst, men då får frugan, jag och lillkillen åka i var sin bil...

• THFC

Lillkillen? Har ni kollat? Är ni hundra? För då blev valet lätt; Porsche 911, 1972-75

;O)

• mrDef

Opel Astra av nyare modell? Är helt ok att köra...
    Toyota corolla/avensis kombi?

Själv så kör jag en Toyota Starlet -88 och den är liten för mig och grabben på 3 år men det får funka ett tag till. Billigt att äga. Nästa år blir det troligen en Toyota Carina årsm. -94 och nyare.

• nicke75

Köp en Skoda Octavia RS, grymt snygg bil.

• Barry77

En skoda kan vara hur snygg som helst, det är fortfarande en plastig skoda e jag rädd :(

• vkx

Har tidigare kört Skoda Oktavia 5d. Var supernöjd med bilen dock inte med verkstaden på den ort där jag då bodde.

• FMX farsan

hej det där me d bil köpp är inte lätt men jag har kanske kommit på en lösnig på de själv är jag på jakt på en Vito skåpbil där fårm man plats med de messta ?? och dom är inte så värst dyra i drift eller försäkring. visserligen är det bara 3 sittplatser i den bilen men man kan ju inte begära allt .. hehe hade nice o lycka till

Svar på tråden Köpa bil