• Glad i hågen

Hur mycket kaffe dricker ni?

Har nu första arbetsdan sen jag fick ett plus och återigen ställs man ju inför kaffedilemmat. Jag är annars lite av en kaffetant och det vet ju alla här på jobbet, så att plötsligt börja totalvägra kaffe skulle väcka misstankar.

Dricker ni alls kaffe och i så fall hur mycket?

Vi har två kafferaster plus att vi ibland tar en kopp efter lunchen, och jag har tagit en halv kopp per gång, med mjölk. Men bra känns det ju inte, det ökar ju trots allt risken för missfall.

Ni som har slutat dricka kaffe, har ni nån bra ursäkt att dela med er av?

• Svar på tråden Hur mycket kaffe dricker ni?
  • Banangnutten

Jag dricker max 2 koppar/dag.

• Bumpy

Jag fick lov att låtsas att jag börjat gilla en speciell typ te... ta vilken som helst...för redan från start gjorde kaffe mig illamående.

Kan meddela att även jag var kaffetanta förr - nu inte alls : )

• neeke72

mycket... 4-5 muggar om dan...!!

• knaasen

När jag väntade Nelli -01 gick de ut med att man skulle dricka kaffe. Det skulle hjälpa barnen som får syrebrist vid förlossningen. När jag väntade Eskil -03 fick man dricka en kopp kaffe per dag. Jag gjorde så som min kropp tyckte. Ibland gick det inte att dricka och ibland blev det 2-3 koppar per dag.

• coffee

Grattis till pluset!

Hade själv samma dilemma som dig men man kan dricka upp till 3 koppar kaffe utan risk om man går efter den forskningsrapport som Livsmedelsverket har på sin hemsida.

Jag gjorde som så att jag skyllde på min magkatarr och bytte ut kaffet mot te eller ett glas vatten. Ingen reagerade om man själv inte började ursäkta sig. Tror att det är största bekymret...
    Men om du inte tidigare haft problem med magkatarr kan du säga att du börjat få bekymmer med halsbränna och därför vill dra ner på kaffet.

• Skruttis80

Min bm har sagt att man rekonemderar ca 3-4 koppar per dag inte mer, och skulle det vara ng risk för missfall så skulle nog bm säga helt stopp för det!
    Drick du 3 koppar om dagen och tänk istället på att inte stressa, ta det lugnt efter jobbet och drick extra mycket mjölk + ta folsyra tabletter för bebbens skull!
    Lycka till, och oroa inte för ett mf kan man inte påverka något är redan fel om det blir så tyvärr.
    Kramis!

• Glad i hågen

Okej... förra gången drack jag kaffe som vanligt och då fick jag missfall. Även om det säkert behövs mer för det än kaffe så fick man sig ju självklart en tankeställare. Kunde man har gjort det annorlunda?

Men om jag håller mig till en halv kopp ena gången och te andra... Har en ny jobbarkompis som är "teare" så man kan ju skylla på att man blir sugen på te när det nu ändå finns.

Magkatarren har jag haft som ärlig orsak att trappa ner då och då förut, så det får jag väl ta upp igen... Det värsta är att jag har svårt att hålla masken och en jobbarkompis uttryckligen har sagt att hon väntar på att jag ska bli gravid och hålla koll på mig. Hon vet inte om att vi har försökt men tyckte väl att det var dax... Så det behövs inte mycket för att hon ska spänna ögonen i mig och än vill jag inte avslöja något.

• knaasen

lägg några samarin på skrivbordet =0)

• Paulo

Inget kaffe alls, det smakar inte. Har däremot börjat kunna dricka te igen

• Siena

jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att man såg en förhöjd andel av missfall bland storkonsumenter av koffein (alltså inte bara kaffe, även cola och te) jämfört med de som inte drack så mycket. Mycket är i detta fallet mer än tre koppar kaffe eller motsvarande mängd cola eller te. Dock märkte man också att de som inte drack något kaffe alls också hade fler missfall. "Lagom" var alltså ca två koppar kaffe om dagen. Jag tror faktiskt lite på detta. för mycket och för lite skämmer allt!

Svar på tråden Hur mycket kaffe dricker ni?