Överblivna äggulor?
Jag har 5 stycken äggulor över sen jag gjorde maränger. Vad kan jag göra med de? Känns så onödigt att kasta de om man ändå kan baka nåt mer...
Jag har 5 stycken äggulor över sen jag gjorde maränger. Vad kan jag göra med de? Känns så onödigt att kasta de om man ändå kan baka nåt mer...
Att ha dem i en carbonara (pasta, backon, grädde+äggula) är supergott!
tack för alla tips men jag hittade ett recept på Guldkaka, där det ska vara 6 äggulor i så det får bli det istället
det där med maränger på äggula är nog spettekaka? Fast det ska vara hela ägg.
Men annars är smörkräm supergott. i chokladrulltårta ex. snabbt o gott! Ska göras med riktigt smör bara!! Lite varning på billig margarinsort!
ingen aning faktiskt..vet bara att det heter "Maränger med äggula" men självklart har det kommit bort nånstans i flytten
Ja, jag gjorde smörkräm en gång med flytande margarin och det blev INTE såå bra
Stek dem och käka med kaviar på en knäckemacka.
TS
Men vi vill ju ha receptet också!!!
Anna Pirat: Menar du receptet på Guldkaka?
Det kommer här:
200g smör
2 1/2 dl socker
6 äggulor
1 tsk vaniljsocker
4dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggulorna en i taget. (Rör slätt mellan varje.) Blanda i vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Häll sist i mjölken och blanda försiktigt. Bred ut jämnt i en avlång sockerkaksform. Grädda i 175 grader i ca 50 min i nedre delen av ugnen.
Chokladefterrätter brukar det vara en massa äggulor i, jag brukar ha omvänt problem - vet aldrig vad jag ska göra av äggvitorna (har inte alltid lust att göra maränger)
Men chokladmousse, chokladkaka eller chokladkräm är det ofta äggulor i.
googles: Just det, det tänkte jag inte på. Jaja, ska komma ihåg det tills nästa gång.
Men får du vitor över kan du baka en silverkaka istället
Nån som har receptet på spiddekage(spettekaka)
Blanda några med (överblivet det också kanske?) potatismos och gratinera t ex (överbliven?) köttfärssås. Gulorna gör moset finare och godare i ugnen.