• 1985

Överblivna äggulor?

Jag har 5 stycken äggulor över sen jag gjorde maränger. Vad kan jag göra med de? Känns så onödigt att kasta de om man ändå kan baka nåt mer...

• Svar på tråden Överblivna äggulor?
  • 1985

tack för alla tips men jag hittade ett recept på Guldkaka, där det ska vara 6 äggulor i så det får bli det istället

• Leeanlej

det där med maränger på äggula är nog spettekaka? Fast det ska vara hela ägg.
    Men annars är smörkräm supergott. i chokladrulltårta ex. snabbt o gott! Ska göras med riktigt smör bara!! Lite varning på billig margarinsort!

• 1985

ingen aning faktiskt..vet bara att det heter "Maränger med äggula" men självklart har det kommit bort nånstans i flytten
    Ja, jag gjorde smörkräm en gång med flytande margarin och det blev INTE såå bra

• 1985

Anna Pirat: Menar du receptet på Guldkaka?
    Det kommer här:

200g smör
    2 1/2 dl socker
    6 äggulor
    1 tsk vaniljsocker
    4dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 1/2 dl mjölk

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggulorna en i taget. (Rör slätt mellan varje.) Blanda i vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Häll sist i mjölken och blanda försiktigt. Bred ut jämnt i en avlång sockerkaksform. Grädda i 175 grader i ca 50 min i nedre delen av ugnen.

• Googels

Chokladefterrätter brukar det vara en massa äggulor i, jag brukar ha omvänt problem - vet aldrig vad jag ska göra av äggvitorna (har inte alltid lust att göra maränger)

Men chokladmousse, chokladkaka eller chokladkräm är det ofta äggulor i.

• 1985

googles: Just det, det tänkte jag inte på. Jaja, ska komma ihåg det tills nästa gång.
    Men får du vitor över kan du baka en silverkaka istället

• Pokoyo

Blanda några med (överblivet det också kanske?) potatismos och gratinera t ex (överbliven?) köttfärssås. Gulorna gör moset finare och godare i ugnen.

Svar på tråden Överblivna äggulor?